Postat 18 juli 20205 Ă„r Efter att ha testat pĂ„ denna hobby ett tag sĂ„ kĂ€nns det att det Ă€r tid att ta steget lite lĂ€ngre. Nuvarande kar Ă€r ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör pĂ„ ett â prova pĂ„ system â, hade det skitit sig redan hĂ€r sĂ„ hade jag en plan pĂ„ att starta ett Malawi kar. Som tur sĂ„ har det mesta överlevt denna korta resa pĂ„ ca 1.5 Ă„r. Jag kĂ€nde att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lĂ€ttare med hjĂ€lp av bĂ€ttre utrustning som Gör att allt blir lĂ€ttare och ger mig mer nöje i denna hobby. Jag har siktat in mig pĂ„ ett red sea reefer 300xl.... Jag har rĂ„dfrĂ„gat hĂ€r pĂ„ forumet  ang utrustning och kommit fram till följande:  Karet: Red Sea 300xl - BESTĂLLD Retur pump - Jebao 5000 L/T - BESTĂLLD Belysning - 2 st Red Sea led 90 Skummare - Red sea Skimmer 300  Vi fĂ„r se om karet kommer följande vecka sĂ„ man kan börja..... Â
Postat 2 augusti 20205 Är Författare Ja det kÀnns riktigt bra med nytt kar och ny utrustning. Nu har jag bara en del jobb med förvaring och kontrollpanel bredvid sumpen, ev ska bubble magus  doserings pumparna ska ocksÄ ha nÄgon plats.
Postat 9 augusti 20205 Ă„r Författare Nu har allt bytt kar... Ăn sĂ„ lĂ€nge sĂ„ har bara en putsarrĂ€ka och en turbo slĂ€ngt in handduken. Scapen blev inte bra sĂ„ det fĂ„r fixas under hösten.Â
Postat 19 augusti 20205 Ă„r Författare BestĂ€llningen av biofilmer och AF bacteria har inte kommit Ă€n sĂ„ jag for ivag och införskaffade ett tio tal biokuber som jag fick lĂ€gga i sump korgen sĂ„lĂ€nge. Jag har inte rĂ€tt mĂ€ngd sten i karet och dĂ„ligt med bakterier. Men Ă€n sĂ„ lĂ€nge ser det som att allt mĂ„r bra. Ăndrat 19 augusti 20205 Ă„r av Pelle79
Postat 27 september 20205 Ă„r Författare Efter lite jobb med att komma till rĂ€tta efter att ha rĂ„kat ut för en nollning av no3 sĂ„ for jag upp till Företagsskvarium och införskaffade: 1 SandvĂ€ndare 1 Banan gylta 1 Scooterblenny 6 BlĂ„ Chromisar 1 net cover Och lite pods  Â
Postat 30 oktober 20205 Ă„r Författare Vad Ă€r bĂ€st att ha filter sockor eller media bĂ€gare? idag har jag en av varje och filter sockan sĂ€tts igen vĂ€ldigt ofta... Jag har för mig att det Ă€r en micron nylon 220. jag ska till butiken idag och införskaffa nĂ„got nytt men vad???? ska jag ta media bĂ€gare sĂ„ jag kan köra kol i bĂ„da med filter vad över eller ska man ha tvĂ„ sockor??? Â
Postat 1 november 20205 Är On 2020-10-30 at 12:00, Pelle79 said: Vad Àr bÀst att ha filter sockor eller media bÀgare? idag har jag en av varje och filter sockan sÀtts igen vÀldigt ofta... Jag har för mig att det Àr en micron nylon 220. jag ska till butiken idag och införskaffa nÄgot nytt men vad???? ska jag ta media bÀgare sÄ jag kan köra kol i bÄda med filter vad över eller ska man ha tvÄ sockor???  Jag kör bÀgare helt och hÄllet och har filtervadd dÀr som jag byter 1 gÄng i veckan. Det tycker jag funkar bÀttre Àn sockorna som du sÀger blir stökiga sÄ fort.
Postat 1 november 20205 Ă„r Jag har ju en clarisea rullfilter nu men innan körde jag samma som kaptenen hĂ€r ovan. BĂ€gare med filtervadd i. Bokstavligen hatade att rengöra dom dĂ€r sockorna đ
Postat 1 november 20205 Ă„r Författare Haha jo det inte skoj att rengöra dom jag Ă€r inne pĂ„ att följa era spĂ„r med clarisea. HĂ€nger man dom pĂ„ sump vĂ€ggen eller stĂ€ller ni den pĂ„ botten?Â
Postat 1 november 20205 Ă„r 2 timmar sedan, Pelle79 said: Haha jo det inte skoj att rengöra dom jag Ă€r inne pĂ„ att följa era spĂ„r med clarisea. HĂ€nger man dom pĂ„ sump vĂ€ggen eller stĂ€ller ni den pĂ„ botten? Nu tror jag dock att kaptenen inte verkar köra med clarisea utan bĂ€gare med filtervadd Men, ska du fĂ„ in en clarisea krĂ€ver det i regel lite meck för att fĂ„ in den. PĂ„ min Red sea reefer 350 fick jag skĂ€ra bort filtersockhĂ„llarna med mera för att fĂ„ plats med clarisea. Den ska ju liksom kopplas fast pĂ„ det primĂ€ra avrinningsröret. Vilket oftast, om inte alltid, krĂ€ver stt du skĂ€r bort delar och/eller eventuellt kapar/justerar pvc-rören.  Den gĂ„r för övrigt att hĂ€nga men det funkade inte i min sump, sĂ„ jag byggde ett litet bord i akrylplast som den stĂ„r pĂ„  Â
Postat 12 januari 20214 Ă„r Författare Alger Ă€r inte skoj men ett evighetsjobb FrĂ„gan Ă€r bara hur man tampas med detta mög đ€š
Postat 22 januari 20214 Ă„r Författare Hej alla Karet tuffar pĂ„...  trots att jag kĂ€mpar med min kĂ€ra dino..... đ± i ren frustration och efter att ha fĂ„tt förlust pĂ„ bĂ„de sjöborrar och turbosnĂ€ckor sĂ„ rĂ„dfrĂ„gade jag med mina stöttepelare i Kungsbacka. Fick rĂ„det med Dino x som jag tidigare var inne pĂ„ att testa..... Sagt och gjort det gjorde jag sĂ„ nu Ă€r karet under behandling och jag ser en del resultat efter bara en vecka..  Jag satte mig i en stol framför karet med en goer kallar i nĂ€ven och planerade fantiserade om hur jag vill att karet ska se ut och en revpelare och en typ grotta Ă€r nĂ„tt som jag har fastnat. Dessa hittade jag hos grabbarna i Kungsbacka.  min streamers Ă€r vĂ€l inte det bĂ€sta. Jag kör med 2 aqua Nova, en pĂ„ 8000L och en pĂ„ 13000 och en tunze i bakgrunden pĂ„ ca 1800L.det hĂ€r med streamers mĂ„ste jag uppgradera men till vad???? Jag Ă€r inne pĂ„ bĂ„de 2 reef wave 25 eller tvĂ„ AI Nero 3 som sitter pĂ„ bakglaset.... Har ni nĂ„gra tips och rekommendationer?Â
Postat 22 januari 20214 Är Jag kör pÄ 2st Ai nero 5 men kan tÀnka mig att 3:an levererar bra den med. Jag Àr supernöjd med mina i vilket fall
Postat 23 januari 20214 Ă„r Författare Ăr dom lĂ€tta att rengöra? GĂ„r dom via blĂ„tand eller wifi? Ăr appen lĂ€tt att ha och göra med?
Postat 25 januari 20214 Ă„r On 2021-01-23 at 09:39, Pelle79 skrev: Ăr dom lĂ€tta att rengöra? GĂ„r dom via blĂ„tand eller wifi? Ăr appen lĂ€tt att ha och göra med?  Japp dem Ă€r vĂ€ldigt enkla att ha och göra med. Tror man kan koppla upp via bĂ„da om man vill? Hursomhelst sĂ„ Ă€r appen vĂ€ldigt pedagogisk och en av de enklaste utrustningar jag stött pĂ„ att fĂ„ igĂ„ng.
Postat 25 januari 20214 Är Författare Jag bestÀllde en Nero 3 som jag tÀnkte testa sÄ Àr jag bara nöjd sÄ blir det en till.
Postat 7 februari 20214 Ă„r Författare Kör vidare med min behandling med dino x..... NĂ€sta torsdag Ă€r sista behandlingen, kĂ€nns meningslöst pĂ„ det bruna djĂ€vulskapet. Efter behandlingen provar jag att mörklĂ€gga i 72 timmar sen ett större vattenbyte. Jag har sugit upp rĂ€tt mycket som sitter runt min sinularia. Det ser ut som att trĂ„darna snurras runt och kvĂ€ver grenarna. 8 av 15 turbo snĂ€ckor lĂ€gger sig pĂ„ rygg och dör đ€Ź. I alla fall sĂ„ hĂ„ller man hoppet uppe att det snart ska bli bĂ€ttre.Â
Postat 7 februari 20214 Är Hej!  TrÄkigt, och jag lider med dig. Jag, och andra pÄ forumet, har testat preparatet. Vete tusan om det Àr sÀkert för lÀgre djur. Tex sÄ tappade mina sjöborrar taggarna. (men kan givetvis inte till 100% sÀga sÀkert det var preparatet som orsakade det. Har Àven lagt en passus för detta tidigare) Hur ser dina nÀringsvÀrden ut? Lycka till!
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.