Jump to content

rsm Red Sea Reefer 300xl

Recommended Posts

Efter att ha testat på denna hobby ett tag så känns det att det är tid att ta steget lite längre.

Nuvarande kar är ett Juwel 240l med en Tunze 9004 skummare, jag kör på ett ” prova på system ”, hade det skitit sig redan här så hade jag en plan på att starta ett Malawi kar. Som tur så har det mesta överlevt denna korta resa på ca 1.5 år.

Jag kände att det var tid att för nya mig och att göra hobbyn lite lättare med hjälp av bättre utrustning som Gör att allt blir lättare och ger mig mer nöje i denna hobby.

Jag har siktat in mig på ett red sea reefer 300xl....

Jag har rådfrågat här på forumet  ang utrustning och kommit fram till följande:

Karet: Red Sea 300xl - BESTÄLLD

Retur pump - Jebao 5000 L/T - BESTÄLLD

Belysning - 2 st Red Sea led 90 

Skummare - Red sea Skimmer 300 

Vi får se om karet kommer följande vecka så man kan börja..... 

image.jpg

Edited by Pelle79
  • Like 6
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Beställningen av biofilmer och AF bacteria har inte kommit än så jag for ivag och införskaffade ett tio tal biokuber som jag fick lägga i sump korgen sålänge. Jag har inte rätt mängd sten i karet och dåligt med bakterier. Men än så länge ser det som att allt mår bra. 

IMG_20200819_200057.jpg

IMG_20200819_200129.jpg

IMG_20200819_200031.jpg

Edited by Pelle79
  • Like 2
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Vad är bäst att ha filter sockor eller media bägare? idag har jag en av varje och filter sockan sätts igen väldigt ofta... Jag har för mig att det är en micron nylon 220.

jag ska till butiken idag och införskaffa något nytt men vad???? ska jag ta media bägare så jag kan köra kol i båda med filter vad över eller ska man ha två sockor???

On 2020-10-30 at 12:00, Pelle79 said:

Vad är bäst att ha filter sockor eller media bägare? idag har jag en av varje och filter sockan sätts igen väldigt ofta... Jag har för mig att det är en micron nylon 220.

jag ska till butiken idag och införskaffa något nytt men vad???? ska jag ta media bägare så jag kan köra kol i båda med filter vad över eller ska man ha två sockor???

Jag kör bägare helt och hållet och har filtervadd där som jag byter 1 gång i veckan. Det tycker jag funkar bättre än sockorna som du säger blir stökiga så fort.

2 timmar sedan, Pelle79 said:

Haha jo det inte skoj att rengöra dom jag är inne på att följa era spår med clarisea. 

Hänger man dom på sump väggen eller ställer ni den på botten? 

Nu tror jag dock att kaptenen inte verkar köra med clarisea utan bägare med filtervadd :)

Men, ska du få in en clarisea kräver det i regel lite meck för att få in den. På min Red sea reefer 350 fick jag skära bort filtersockhållarna med mera för att få plats med clarisea. Den ska ju liksom kopplas fast på det primära avrinningsröret. Vilket oftast, om inte alltid, kräver stt du skär bort delar och/eller eventuellt kapar/justerar pvc-rören. 

Den går för övrigt att hänga men det funkade inte i min sump, så jag byggde ett litet bord i akrylplast som den står på :)

• 2 months later...