Gå till innehåll

Alg problem


Ragge

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

tja har vanliga speciella lysrör ett blått och ett klart vet inte redigt hur många kelvin men har det helt släckt nu i en vecka och det har försvunnit mycket men har köpt en mh nu för jag har nog belyst förmycket innan typ 8-timmar räcker väl med 4 va? den bilden är för 2-månader sedan så nu är det inte så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki !! när jag startade min första burk för några år sedan så använde jag lysrös som hette corall star eller något liknande ! och jag fick liknande algproblem som du har !

mina vattenvärde var super , Och när jag bytade till MH så försvann all alger !

vad ligger dina vattenvärde på ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki måste bara ha tag i nån billig lampa ska man ha typ 20000kelvin e det bättre än en på 14000kelvin för växtligheten o så vart kan man köpa nån billig lampa? hur många timmar ska man ha belyst per dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du mätt din fosfathalt? Om du bara skall köra med 20000K så kommer du nog finna att ljuset blir väldigt blått och kanske tråkigt att titta på. Satsa på en 14000K istället. Personligen tror jag dock inte ljuset är boven här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyset är nog inte det största problemet, det brukar inte vara några problem med det om man bara håller sig till rör som är avsedda för saltvatten. 10000k och ett blårör tycker jag ger ett snyggt sken.

Vilka tester mäter du med? och hur hög är din belastning av karet? Samt vilken skummare kör du med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte får någon nitrat beror på att algerna binder upp det och testa även fosfat. Fosfat är ofta den största orsaken till algproblem men du kan även få 0 på det testet med. Köp dig någon fosfatremover typ Rowaphos och även zeolit (Nollnitrat) från Zeosand. Du kan även passa på att ta ur stenen och skrubba den riktigt ren med en stålborste eller en skurborste. Gör ett 20-30% vattenbyte i samma veva. Jag kontrollerar min nitrat med Vodka men metoden är lite omständig för att man måste dosera varje dag men om du vill prova så börja med 2ml varje dag och räcker inte detta kan du öka till 3-4ml.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...