GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat

TÀnkte starta upp en trÄd om mitt RSR 425 xl.

Den hÀr burken startades upp i Mars 2016 och uppsÀttningen har i princip varit oförÀndrad sen dess, Det jag gjort Àr att byta streamers frÄn 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning frÄn Maxspect till 3st Hydra 26 HD.

Inriktningen Àr "Mixed Reef" utan sand.

Teknik

Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+)

Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%)

Returpump: Jebao DC6000

Skummare: Deltec SC1351

Levande

Koraller

• LPS
  • Goniopora
  • Alveopora
  • Lobophyllia
  • Fungia
  • Euphyllia
  • Leptastrea
  • Favia
  • Favites
  • OkĂ€nd (kan vara Micromussa)
  • SPS
  • Montipora
  • Acropora
  • Seriathopora
  • Stylophora
  • Mjukt
  • Div Zoa/Paly
  • Discosoma
  • Ricordea

Fiskar

• Zebrasoma desjardini
  • Zebrasoma scopas (gul)
  • Zebrasoma xanthurum
  • 3 Anthias squamipinnis
  • 1 Ocellaris clown 
  • 2 Bangai kardinaler
  • 2 Gramma loreto
  • 2 Crysiptera hemicyanea

UnderhÄll/tillsatser

AnvÀnder ATI Essentials PRO för att hÄlla KH, Ca, Mg + spÄrÀmnen pÄ en stabil nivÄ och NO3PO4X för att hÄlla nere NO3 och PO4.

Byter inte vatten mer Àn nÀr jag suger ut detrius ur sumpen eller akvariet.

Problem

Just nu kÀmpar jag med grön cyano som jag haft sen i maj, gör inget drastiskt dock utan doserar PO4 för att fÄ balans mellan NO3/PO4 och stör cyanon sÄ mycket jag kan.

IMG_2159.JPG

• Gilla 2
Postat

Har en liknande i nanot köpt som Acantastrea (Micromussa) lordhowensis vilket det inte Àr! Den hÀr köpte jag pÄ korallfisken i Linköping för 2-3Är sen, dom visste inte vad det var?

Postat

Kan tillÀgga att dom flesta av fiskarna Àr sen jag startade med salt för 9 Är sen tex den gula scopasen, frökenfiskarna och clownfisken!

Hade ett par av clownfiskarna men tyvÀrr hoppade honan innan jag hann skaffa hoppskydd.

Även en del koraller har hĂ€ngt med frĂ„n början, Stylophora och orange Ricordea yuma

Postat
7 timmar sedan, JonasJ sa:

Har en liknande i nanot köpt som Acantastrea (Micromussa) lordhowensis vilket det inte Àr! Den hÀr köpte jag pÄ korallfisken i Linköping för 2-3Är sen, dom visste inte vad det var?

Jag skulle ha klassat den som en Acan men jag kan ha fel

https://www.google.com/search?q=Acanthastrea&sa=X&stick=H4sIAAAAAAAAAOPgE-LSz9U3KCpIL8s2UQKzLdOzUkyytSyzk630kzLzc_LTK_Xzi9IT8zKLc-OTcxKLizPTMpMTSzLz86wyMtMzUosUUEUXsfI4JifmlWQkFpcUpSbuYGUEACAmr3tnAAAA&sxsrf=ALeKk028gCfwaG776cLOS7mHkEMbH2pbUw:1596661888180&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=npiZRhGqDG0bGM%2CRr45EeaDXLHEnM%2C_&vet=1&usg=AI4_-kRbVVVvNR60svQkVSmTlGdNm9B5lw&ved=2ahUKEwj7866F_YTrAhWCxIsKHc2RDvsQ_h0wEnoECAwQBQ&biw=1920&bih=969#imgrc=9Boj7Mx94WP76M&imgdii=WFcaqPkRnVcnuM

Edit: Verkar var mycket "mjukare" övergÄngar i vÀvnaden Àn vad acans normalt har.. Den hÀr var svÄr. 

Postat
19 minuter sedan, kaptenen sa:

Har flera Micromussa lordhowensis (Acan) och det Àr det inte, men den liknar absolut en Micromussa :)

Postat

Mycket vackert. 

Den okÀnda korallen Àr vÀldigt fluffig, tÀnkte annars favia eller war coral. Vad Àr det för polyper som vÀxer runt den? 

• Gilla 1
Postat
6 minuter sedan, leifsson sa:

Mycket vackert. 

Den okÀnda korallen Àr vÀldigt fluffig, tÀnkte annars favia eller war coral. Vad Àr det för polyper som vÀxer runt den? 

Tack!

Nej precis den Ă€r ”fluffigare” 

vet inte vad polyperna heter, det Ă€r nĂ„t ogrĂ€s som följt med pĂ„ nĂ„n Sten nĂ„gon gĂ„ng 😉

• 2 veckor senare...
Postat

Resultat av dagens testar (testar varje lördgasmorgon):

KH 8,3

Ca 420

Mg 1440

NO3 15

PO4 0.16

Har medvetet slÀppt upp PO4 för att fÄ balans mellan NO3 och PO4 eftersom jag haft problem med cyano, det verkar hjÀlpa!. Den mesta cyanon har försvunnit.

Mg Àr i högsta laget men har sjunkit frÄn förra veckan, orsaken Àr att jag doserade för mycket Mg manuellt för ett par veckor sedan.

Annars rullar allt pÄ som vanligt. 

• 2 veckor senare...
Postat

Har möblerat om lite i vardagsrummet och kastat ut fraggburken istÀllet fick nanot vara vid samma vÀgg som 425an.

Blev sjĂ€lv ganska nöjd 😃👍

EAD2729F-18FE-4FBD-B043-0EEC55BFED5E.jpeg

• Gilla 2
Postat

Har haft problem med grön cyano sen i vÄras, det har minskat iom jag fÄtt bÀttre balans mellan No3 och Po4 men har fortfarande lite kvar. Jag doserar nopox och har förhöjt vÀrde av Molybden vilket enligt Triton kan orsaka cyano!?

kommer dÀrför testa att byta kolkÀlla till ATI nutrition C, blir spÀnnande att se hur det gÄr.

74A2FF62-67FB-46B0-862D-93A24166F36A.jpeg

Postat

18 mikrogram, inte jÀttehögt men vill ta bort en möjlig orsak till cyanon. Vet inte heller hur sant det Àr att nopox innehÄller molybden men har sett lite olika pÄstÄenden om det. 

Postat

Nu har jag doserat Nutrition C, 2,5ml/dag (enl. ATIs rekommendation) i en vecka. Inte jÀtteimponerad, bÄde NO3 och PO4 har dubblerats.

Testar att dosera 5ml i en vecka sÄ fÄr vi se vad som hÀnder.

Postat
On 2020-09-12 at 06:55, JonasJ said:

18 mikrogram, inte jÀttehögt men vill ta bort en möjlig orsak till cyanon. Vet inte heller hur sant det Àr att nopox innehÄller molybden men har sett lite olika pÄstÄenden om det. 

Jag har anvÀnt nopox i lite olika omgÄngar, vid behov. Tycker mig se en klar korrelation i tillfÀllena med nopox och ökning av molybden. 

Har ocksĂ„ en grov obalans mellan po4 och no3. Ligger pĂ„ 0.03-0.06 i po4 och nĂ„nstans kring 20 i no3. Dock inga utbrott Ă€nnu... Peppar peppar... Letar en bĂ€ttre balans men Ă€r orolig att jag rubbar nĂ„got istĂ€llet 😅

Du har inte provat dosera bakteriekultur och/eller phytoplankton istĂ€llet för nopox? Eller byta kolkĂ€lla till typ VÄS? 

Postat
7 timmar sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har anvÀnt nopox i lite olika omgÄngar, vid behov. Tycker mig se en klar korrelation i tillfÀllena med nopox och ökning av molybden. 

Har ocksĂ„ en grov obalans mellan po4 och no3. Ligger pĂ„ 0.03-0.06 i po4 och nĂ„nstans kring 20 i no3. Dock inga utbrott Ă€nnu... Peppar peppar... Letar en bĂ€ttre balans men Ă€r orolig att jag rubbar nĂ„got istĂ€llet 😅

Du har inte provat dosera bakteriekultur och/eller phytoplankton istĂ€llet för nopox? Eller byta kolkĂ€lla till typ VÄS? 

Har bytt ut nopox mot ATI nutrition C vilket inte har gett det resultat jag förvĂ€ntat mig Ă€n. Jo jag har testat dosera bakterier ihop med nopox för nĂ„gra Ă„r sen det ger en boost i effektiviteten. Tycker jag har bra balans mellan NO3 och Po4 nu (25 & 0,3) men vill ha ner bĂ„da till ca 5-10 resp. Under 0.1. Phyto har jag aldrig testat men det jag lĂ€st om verkar intressant sĂ„ kanske 😃👍

• Gilla 1
Postat

Fick tillbaka senaste Tritontestet idag. Skickade in förra veckan för att se om ngt dragit ivÀg sen jag startade med ATI Essentials PRO. Men jag tycker det ser bra ut, Molybden hade ökat ytterligare vilket iof var vÀntat, nÀsta test borde det vara bÀttre om det kommer frÄn Nopox!?

Har mÀtt 1470 pÄ Mg 3 veckor pÄ raken med nytt Salifert Mg test, enl. Triton ligger det pÄ 1398 vilket stÀmmer bÀttre mot vad jag haft innan!? DÄligt Salifert-test kanske?

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/111350

Postat
3 timmar sedan, JonasJ said:

Fick tillbaka senaste Tritontestet idag. Skickade in förra veckan för att se om ngt dragit ivÀg sen jag startade med ATI Essentials PRO. Men jag tycker det ser bra ut, Molybden hade ökat ytterligare vilket iof var vÀntat, nÀsta test borde det vara bÀttre om det kommer frÄn Nopox!?

Har mÀtt 1470 pÄ Mg 3 veckor pÄ raken med nytt Salifert Mg test, enl. Triton ligger det pÄ 1398 vilket stÀmmer bÀttre mot vad jag haft innan!? DÄligt Salifert-test kanske?

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/111350

Jag har ocksÄ legat lite snett vissa gÄnger pÄ just mg. AnvÀnder dock aquaforest test som jag i allmÀnhet Àr vÀldigt nöjd med (innehÄller Àven en "kalibreringsvÀtska" med typ 1400 i mg, som man kan testa mot för att se sÄ man prickar rÀtt). 

Men Ă€ven detta test för mg sĂ„ tar man endast 2 ml vattenprov, vilket gör smĂ„ avvikelser stora tĂ€nker jag. Är det samma mĂ€ngd pĂ„ salifert? 

Postat
17 minuter sedan, Kim Rosenqvist said:

Jag har ocksÄ legat lite snett vissa gÄnger pÄ just mg. AnvÀnder dock aquaforest test som jag i allmÀnhet Àr vÀldigt nöjd med (innehÄller Àven en "kalibreringsvÀtska" med typ 1400 i mg, som man kan testa mot för att se sÄ man prickar rÀtt). 

Men Ă€ven detta test för mg sĂ„ tar man endast 2 ml vattenprov, vilket gör smĂ„ avvikelser stora tĂ€nker jag. Är det samma mĂ€ngd pĂ„ salifert? 

Ja 2ml pĂ„ Salifert med. Men tycker Salifert varit spot on mot Triton tidigare? Jaja, skit samma jag kan leva med bĂ„de 1398 och 1470 sĂ„ lĂ€nge det inte ökar Ă€nnu mer 👍

• Gilla 1
Postat

1398 och 1470 Àr ju bara 5% skillnad sÄ det Àr inte mycket att reagera för. Eller 0,1 ml för mycket vatten i sprutan. Har du gamla Saifertsprutan kvar kan du ju kolla med den. Det Àr sÄ pass enkelt att vÀga och blanda kemikalier att jag tror Salifert ligger under 1% fel dÀr. Och det brukar ju stÀmma bÀttre.

• Gilla 1

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...