Gå till innehåll

Metanol denitrator


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

9 timmar sedan, Lasse sa:

Tja - jag tror inte det har någon större betydelse aragonit och kalcit har samma kemiska formel - det är bara kristallstrukturen som skiljer - se här

 

MVH Lasse

Tack Lasse. 

 

Nyfiken som jag är kan jag inte sluta läsa om plenum filter. 

 

http://www.saltcorner.com/LMAM/ShowChapter.php?ChapterID=14

 

Lång text men han beskriver det väldigt detaljerat. Känner du till denna? Om ja, vet du om han är en bra källa för information? :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog en bra beskrivning av ett plenum system. Min ide med mitt filter är en variant av det men som då har en aktiv ström av vatten genom systemet. Ett omvänt bottenfilter så att säga. Om du nu gör besväret och placerar en DSB i ditt refugium - skapa ett plenum som jag gjort - sätt dit några rör som jag gjort. Sen kan du låta det va och fungera statiskt. Om det nu inte funkar så bra så är allt på plats och du kan köra en aktiv ström motvänt eller rättvänt. Du bygger in alternativ redan från början.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Lasse sa:

Det är nog en bra beskrivning av ett plenum system. Min ide med mitt filter är en variant av det men som då har en aktiv ström av vatten genom systemet. Ett omvänt bottenfilter så att säga. Om du nu gör besväret och placerar en DSB i ditt refugium - skapa ett plenum som jag gjort - sätt dit några rör som jag gjort. Sen kan du låta det va och fungera statiskt. Om det nu inte funkar så bra så är allt på plats och du kan köra en aktiv ström motvänt eller rättvänt. Du bygger in alternativ redan från början.

 

MVH Lasse

Nu är allt beställt och verkar ha packats. Av tillgänglighetsskäl fick det bli Red seas mest finkorniga (0,2-10mm) aragonitsand. 

 

Jag känner mig ändå lite osäker på om jag ska köra med plenum filter i dsb'n. Många verkar ju mäta både pH och redox  i plenum filtret, för att undvika att den "kraschar"? 

 

Ena stunden läser jag om att man kan starta ett plenum och sedan bara underhålla det absolut översta skiktet, samt fylla på lite sand då och då. 

Men sen läser jag trådarna och då verkar många köra ner alla möjliga prober och slangar för att få det att fungera. Där kraschar min hjärna 😊

 

Just nu har jag inte varken budgeten eller kompetensen för de mer avancerade stegen. 

 

Känner mig ute på djupt vatten 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-08-27 at 12:37, Lasse sa:

Tja - jag tror inte det har någon större betydelse aragonit och kalcit har samma kemiska formel - det är bara kristallstrukturen som skiljer - se här

 

MVH Lasse

Hej igen Lasse! 

 

En specifik fråga. Jag har läst att sandstorleken inte bör vara mer än 0,5 mm. 

 

Jag kunde inte hitta sådan sand i lager hos de saltbutiker vi har i Sverige. 

 

Jag beställde ju då, som sagt, red seas finkorniga sand på 0,2-1mm (skrev nog 10 mm tidigare vilket bara är fel). 

 

Bör jag kompensera de lite större kornen med en djupare bädd, eller bör det gå med 14 cm ändå? Eller ska jag bara returnera sanden och satsa på att ta hem aqua medics sand på 0,2-0,5 mm från typ Tyskland? 😅

Ping @jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Kim Rosenqvist sa:

Många verkar ju mäta både pH och redox  i plenum filtret, för att undvika att den "kraschar"? 

Har du några länkar till detta. Jag har bara sett mitt exempel på detta men är intresserade om det finns fler. Det fungerar utan detta. Skall jag vara ärlig så tror jag inte så mycket på vikten av finkorning sand i toppen - bara det är rätt grovt i botten.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Har du några länkar till detta. Jag har bara sett mitt exempel på detta men är intresserade om det finns fler. Det fungerar utan detta. Skall jag vara ärlig så tror jag inte så mycket på vikten av finkorning sand i toppen - bara det är rätt grovt i botten.

 

MVH Lasse

Hej! 

 

Det var en tråd där "LN21" kommenterade/rekommenderade om två rör ner i plenum. 

 

Här var en annan tråd om rör ner, återigen LN21, som kör vattenbyten av vattnet under, vilket det i tidigare nämnd artikel avråddes från, om jag inte minns fel. 

 

Hittar inte tillbaka till sidan jag var inne på men där nämndes också rör ner i plenum för att kunna suga ur vattnet. Läste något om värmematta (vilket jag inte förstod syftet med) men som också avråddes i artikeln. 

 

Summa summarum är att jag inser att ett plenum med dosering eller uppåtström är något jag helt enkelt inte förstått helheten av, eller vilka biokemiska processer som påverkar varandra och/eller måste balanseras.

 

Men jag har hur som beställt egg crates utifall att, så kommer fortsätta läsa på om plenum under helgen. Så får vi se vart jag har landat på måndag 😊

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...