Gå till innehåll

Blue clove polyps


Belunn

Rekommenderade inlägg

Jag tror att jag har blue clove polyps. Bör jag försöka få bort dessa innan de börjar sprida sig? Just nu växer de fint så jag var jättenöjd med dessa, men googlar man blue clove polyps så får man upp en del skräckexempel på hur de täcker hela akvarium

Någon som lyckats ha sådana här och begränsa dem till en lagom del av akvariet? Eller är det omöjligt? 3570f42f25a729fe47054cffdb0cc9fd.jpgc0bc5dd524af8e7e744cbaa8d79beaf7.jpg

 

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch vad jobbigt! Inte särskilt sugen på att kasta hela stenen. Sitter lite annat på den som jag gärna har kvar.
Just nu lutar jag mot att ha kvar den blåa polypen också och försöka begränsa dem om den poppar upp på andra ställen... Men är väl risk att jag kommer få ångra detta bittert om några år är jag lite rädd för!
Googlar man så hittar man nästan bara skräckexempel för dessa.
Men enligt denna kan man hitta användning för den i vissa kar så det kanske inte är helt hopplöst ändå:



Hade varit kul att höra om någon lyckats ha denna under någorlunda kontrollerade former eller om det är panikåtgärd så snabbt som möjligt som gäller.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste om någon som hade denna i kombination med sps. Den täckte all sten som inte var täckt av sps så den blev ett alternativ till kalkalger. Kanske du kan försöka dela stenen så att du får en fristående  del med dessa och ta bort eventuella polyper som sitter på fel ställe med en spruta fylld med hett vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen den sitter på har jag inte så ont av om den skulle bli helt täckt. Ingen jättestor sten. Är mer om den poppar up överallt och inte går att stävja på andra stenar som jag inte vill. Men om man kan ha ihjäl polyper som kan tänkas poppa upp hyfsat enkelt så känner jag att det skulle kunna funka. Lite det som är min förhoppning.
Är ett nytt kar som jag tagit över så det är inte så mycket i det just nu. Ser bild på hela karet så ser man mer. Blue Polyp nere till höger. 9b8b31f7d96f380ff06b0d6f876446a0.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågade inte chansa så nu åkte stenen ut. Knackade loss det jag ville spara så hoppas det klarar sig.
Återstår att se om det redan hunnit sprida sig eller om jag fick ur det i tid. Synd på en annars tjusig liten korall

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...