Gå till innehåll

Wet/dry filer..


mr cheezy

Rekommenderade inlägg

hej.. jag ska bygga ett wet dry/filet.. "vet ej det svenska namnet". någon som har gjort ett såndat som kan komma med lite tips? har läst igenom t.ex denna http://www.csd.net/~cgadd/aqua/wetdry.htm. men pga att min engelska inte är 100 så är det mycket som jag inte fattar.. :) så om någon har byggt en så skulle jag gärna ta emot tips.. även om ni har någon länk som är på svenska i stället för engelsak skulle uppskattas..

//Robin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Droppfilter är lite ovanliga och absolut inget måste. Deras främsta funktion är att lufta vattnet vilket man även gör med skummaren. Själv hadde jag nog kört med LS istället för biobollar.

Det fins massa varianter av droppfilter så det är bara att låta fatasin flöda om du ska bygga ett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mechanical, biological, and optionally chemical filtration ett wet/dry täcker ju alla dessa olika rengörningarna..

så bioligoiskt ska jag bara köra med massa ls i stället för biobollar? vilket skulle passa mig bra efter som att ja inte kan fylla tanken med ls då fisken behöver simyta..

mekaniskt och kemiskt då? hade han i länken båda dessa? tyckte bara det stod massa om bio bollar.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wet dryfilter används mycket riktigt i samband med stora fiskar och sådant. De är mycket effektiva på att framställa nitrat så de bör kompletteras med nitratfilter.

Jag tror inte LS räcker till för att ta hand om all skiten från ett par hajar utan du är nog på rätt spår. Hur har du tänkt göra karet? Det lär ju behövas några kubikmeter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tanken till bamboo hajen är 1500 liter vilken är lagon stor för denna haj.. detta är inte problemet utan jag måste göra ett riktigt grymmt wet/dry filter.. tror ni att det är lagon och bygga om ett 320 liters akvariumt till wet/dry? eller kommer detta vara för litet? kommer ha bio bollar å massa ls men behöver även mekanisk filtrering, även kemisk? nån som har några goda tipps om sådana? kommer även att ha nitratfilter för att hålla dessa värden i styr..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar omständigt. Satsa på en rejäl skummare och ett intratfilter. Skippa biobollar och mekaniska filter dom kommer bara ställa till med problem. (nitrat). Din haj vill ha rejäla gömställen för att trivas så det går åt en hög LS eller motsvarande, ett par keramikrör kan den nog uppskatta.

Vilken bamboohaj kommer du skaffa? det fins ju massor att välja på i det släktet.

En bamboohaj haj har inga större krav på simyta, den gömmer sig helst under stenar.

Den som jag har sett i butik flest gånnger är denna gynnare http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=290

och då räcker det med ett 720kar, den jag hadde änvände ca 1% av akvariets yta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde det var avsett för ett revakvarium. Där det är en gammalmodig teknik.

Till stor fiskakvarier kan det vara OK men oftast ger det stora problem med nitat. Universeum har över 500!

Filtret bör kompleteras med en stor skummare (för att minska belastningen) samt någon form av nitrat avlägsnare. Vattenbyten, Caulerpafilter, plenum, nitratfilter eller dyligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbsson: men med alla jag pratat med som håller hajar så är wet/dry ett måste, nästan viktigare än skummare.. kommer köra på en skummare som klarar minst 2000 liter.. den kommer även att få gömställen då detta är ett måste anas kommer hajen att stressas.. men den kommer även att vilja ha gått om yta att röra sig på för den kommer att vara aktiv på nätterna.. vilekn bamboo jag kommer att skaffa beror på utbudet i sverige.. alla bamboo är relativt lika så för mig är alla lika välkommna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är inget akvarium det är mer av en "engelska" pond.. den ligger på 1500 liter.. måtten har jag inte i huvudet... efter mycket läsande och frågande en längre tid på ett forum om hajar och dyligt så ska denna storleken räcka.. vet att det är många som haft dessa djur i mindre akvarium å mått bra.. minumum tank ska vara 180 gallon men då lär aldig djuret må bra, från erfarna haj keepers så har de rekomenderat mig ett minimum på 1000 liter..

men denna tråden handlar om wet/dry filter så plz hjälp mig med detta.. vill få igång tanken så fort som möjligt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo de håller sig mest på botten.. simmar typ bara när de sak ha mat.. det är ingen damm.. men inte ett akvarium... ska ej har den i ett akvarium just nu då jag förmodligen ska flytta snar å vill ej sätta in ett 1500 liters akvarium som jag aldrig kommer att få ut helt. men den kommer hamna i ett akvaruim med tiden just nu kommer den i en pond.. ska hitta bilder på en likande..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ett PM till D-flex, han har haft flera hajar. Jag har ett svagt minne av att han körde med en tunze 3130 i ett 720 och ett nitratfilter. Det är ju ingen vithaj som ska hållas så det räcker med "nomala" grejor. Jag har aldrig sett en bamboo haj som har vart större än 70cm.

Har du planerat att använda UVC?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle detta kunna vara något..? http://www.aquadirect.com/store/product.php?productid=353&cat=155&page=1..

eller något mer liknande detta fast i större kapalicitet..?? https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=648&sort=2&cat=4&page=5..

skulle helst vilja bygga själv då priset kan hållas nere en hel del.. men det viktigaste är ju att det fungerar som det sak..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...