Gå till innehåll

Steffo´s Nano-kub


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Så har det rivstartat.

Jag har köpt ett Guppyhotell av Peter (Dez3d här på guiden). Det hela kom väldigt hastigt, då jag inte hade tänkt starta upp förns i höst, men det hela ska förhoppningsvis gå bra.

Hämtade Nanot hos Peter igår söndag. Flytten gick snabbt och från avfärd tills allting var igång igen tog det 30min.

Har tyvärr inte riktigt fått ordning på stendispositionen ännu, men jag tyckte att det var viktigare att starta upp det hela innan det hunnit kylas ned osv...

Det levande som medföljde var några fraggar Xenia av någon art. Vet du vilken Peter???

De verkar ha klarat flytten fint så här långt och pumpar så smått, en fick dock en liten törn och ligger lite snett, pumpar dock.

Jag har alltid vetat att jag är fascinerad av saltvattensar, men idag har jag suttit i timmar och bara tittat på karet. Att det är så fruktansvärt spännande att titta på små kräftdjur som kilar runt... Helt fascinerande!

Den goda nyheten med att autistiskt titta in i en kub om 35*35*35cm är att jag hittade en liten, liten glasros i sanden, nu förpassad till ett grogglas utanför akvariet med någon matsked grus... Hade inte hjärta att slänga den, men jag ska avliva den med kokande vatten tror jag. Det är ju trots allt ett djur... :smiley9:

Hittade en liten blågrå sjöstjärna med 6armar. Riktigt söt, så jag hoppas på fler. Har även sett en liten hårig krabba, som Peter även berättade om, en söt liten gynnare jag hoppas inte skall ställa till med några problem...

Planen för karet är att hålla mjukkoraller, macroalger, skivanemoner, lite renhållare och eventuellt någon liten fisk (smörbult kanske?). Det som skall hållas i karet skall hur som helst inte kräva större utfodringar, med tanke på den begränsade vattenvolymen.

Kameran saknar tyvärr batterikraft i skrivande stund, men bilder kommer inom en snar framtid. Troligen efter att jag fått ordning på stendispositionen.

Mer info kommer även, men nu hinner jag inte skriva mer. Ska sätta mig och titta på mitt inköp ju!

Hälsningar från en nybliven och lyrisk saltvattensakvarist

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte haft tid/ork att fixa med bilder idag. Tog ett par foton, men inte komprimerat dem ännu...

Hittat lite mer liv!

Fler små blågrå sjöstjärnor, några små "minirörmaskar", minns nu inte vad de heter... (Man blir trött av 4h skola + 9h nytt jobb samma dag *gäsp*), massor av olika små kryp som springer runt på stenen, samt ytterligare en glasros modell liten. Ska till Apoteket imorgon och införskaffa en doseringsspruta...

Stenen är omflyttad, men jag tror inte att jag är riktigt nöjd... Det får mogna tills nästa vattenbyte.

Vattenvärdena ligger alla på rimliga nivåer, dvs inte mätbara/ knappt mätara nitrit och nitrat, sat bra pH och KH, har inte värdena framför mig, men kommer att föra lite loggbok här på SG tror jag... Ska även föra in dem på datorn för att inte kunna tappa bort dem.

Nu väntar jag bara på nitrittopp osv... Så att jag kan våga sätta in några renhållare när de gått över...

Har även trillat in ett oväntat tillskott i kassan, så jag kommer troligen att uppgradera belysningen redan nu.

Så då är frågan: 24W Interpet kompaktrör eller 8W T5? Kom gärna med kommentarer på den fronten.

Det verkar gå att knö in ett 24W kompaktrör utan större moddningar, samt byta ut reaktorn på den befintliga och köra på 24W istället för 11W i originalarmaturen. Vad är det för sockel på Interpetrören? Någon som vet eller orkar se efter på de egna?

Annars får jag om jag mätt rätt in 4-5 8W T5-rör, men det kräver att man sliter ut all befintlig elektronik och bygger själv. Drakfiskens 8W T5 är för lång...

Farsan har elektrikerkompetens, så han får nog hjälpa mig med eventuella moddningar.

Ska mäta ordentligt imorgon, så kan jag fundera vidare...

Foton kommer. Jag lovar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan!

Hoppas du får ordning på belysningen. kompaktlysrören ger givetvis mer watt per liter, men anpassa efter det du vill ha i och tänk på att om du tar bort fläktarna så kommer värmen att sannolikt vara ett problem i sommar.

Tänkte på vattenbytena. Kanske du bör avvakta eller köra mycket små byten så länge du inte har något i som belastar (givetvis om inte dina tester påvisar något annat). Den flora som ska bryta ner ammonium till nitrit, till nitrat, till kvävgas, ska vara anpassad till den belastning som det liv som nu finns i karet och dess avfallsprodukter ger. Vattenbyten kan försena florans tillväxt (därav inga vattenbyten under inkörningen i vanliga fall. Kan dessvärre inte ge ett säkert råd när det gäller nanokaret. Kanske någon erfaren kan svara?

Jag hoppas du är nöjd i alla fall och håll oss uppdaterade!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är helt klart nöjd!

Fläktarna stannar där de sitter. Var nog lite oklar i mitt som vanlligt förvirrade tillstånd... Det är elektroniken under stänkskyddet som eventuellt måste flyttas om eller flyttas ut.

Det jag ämnar ha i karet är i första hand mjukkorall, och jag satsar på ca. 1W/L. Anses väl vara standard? Ska nog vid eftertanke inte kräma på med allt för mycket från början. Ska se till att inte värmen rusar iväg också...

Då lägger jag nästa vattenbyte lite på is tills efter inkörningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skäms, orkade inte bry mig om att fixa en bättre bild än denna... Men men...

Jag tror att jag är nöjd med placeringen av stenen nu... Mitt enda problem är att jag helst inte skulle vilja se pumphuvudet... Försökte gömma det bakom stenhögen, men då funkade det inte med slangen från ytavrinningen.

Xeniorna pumpar så fint och jag har hittat en liten fragg av dem nere i ett hål. Hur den kom dit vet jag ej, än mindre om den kommer överleva. Den pumpar inte alls, får inte särkilt mycket ljus, men den är utslagen om dagarna och kontraherar ordentligt efter släckningen. De olika xeniorna har väldigt olika färg, en "koloni" är ljus, nästan hudfärgad och den andra är mörkare, med lite rödbrun ton. Har detta med placering / trivsel att göra mån tro. Eller är det olika typer av xenia? Tror att Peter har två olika typer om jag inte missminner mig.

Glasrosorna jag hittade fick en dos kokande vatten och detta tycks ha löst "problemet", den jag satte i ett grogglas avlivade jag samtidigt...

Har börjat få lite kiselalger här på rutan, så inkörningen är välan på G, väntar forfarande på nitrittoppen.

De röda små skotten av macroalger växer märkbart, så näring måste finnas i vattnet. Det kanske är lämpligt att byta vatten med tanke på att burken redan innehåller korall?

Jag har även hittat en mussla/snäcka av något slag, märkte den genom att den blev reagerade på rörelse och stängde sig. Den sitter och filtrerar vatten mest hela dagarna. Finns det chans att den kan överleva någon längre tid? Den sitter inne i en gång i stenen, så den är lite trixig att fota, men jag ska försöka igen.

Spinner även på att installera en riktig sump på 112 liter till den och ta ut bakväggen för att ge framför allt större vattenvolym, men även lite mer yta i karet, samt slippa lite teknik i "visnignskaret". Jag ska byta möbel till karet hur som helst, då jag vill ha något som passar mer i stil med min lilla lägenhet. Den tänkta möbeln skulle vara en integrerad TV-möbel, förvaring/bokhylla och akvariebänk i ett, och en sump skulle utan problem få plats... Avrinningen skulle nog lösas med inspiration från denna tråd: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9409&highlight=%F6verrinning

Har även beställt mer belysning. Det blir en 24W Interpet kombinerad actinic och vanligt ljus, och så ska jag byta reaktorn på den befintliga armaturen. på detta vis blir det 2*24W, dvs ca 1,2W/L.

Funderar vidare och ska nog filosofera lite på krogen ikväll tror jag. Har upptäckt att man tänker som bäst med lite öl i kroppen. Det är så jag äntligen förstod differentialekvationer. På tentapuben efter mattetentan...

post-2314-14468912598872_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men bättre sent än aldrig heter det väl? :smiley9:

Vet i f-n om det gäller differentialekvationer. Man brukar säga att kunskap inte tynger men när det gäller diff-ekvationer så vet jag inte... Jag vill på förhand be alla matematiker om ursäkt-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu suttit och kikat lite mer i kuben och hittat fler, åtminstone för mig spännande djur. Krypen vågar sig fram allt mer och är verkligt intressanta att betrakta. Det verkar samlas lite kräftdjur på rutorna om natten, de försvinner dock snabbt när det tänds i rummet eller tanken.

De för mig mest intressanta krypen är:

En ca 3cm lång borstmask i detta utförande:

BristleWorm.jpg

Kan den bli problem på sikt?

En gråvit ormsjöstjärna i litet format med 2-3cm långa armar.

En rörmask med röda "borst" och spiralformad tub, 1cm i diameter.

En halvtransparent 1cm lång "gelepigg" som kommit fram ur stenen. Jag väntar med spänning på fortsatt utveckling.

För de teknikintresserade har jag även testat att byta ut en 450L/h powerhead kopplad till Fluval ytavskummare mot en 600L/h utan ytavskummare. Ytan tycks hålla sig kristallklar utan ytavskummaren, då jag även höjde pumpen lite för att ge ökad ytcirkulation. Det blev rejält mycket mer blås, så jag undrar hur stark förra pumpen egentligen var. Eller om den nya är starkare än vad instruktionsboken påstår.

Det mest positiva med pumpbytet är en "ripple-effect" på ytan, vilket ger ett litet skimmer i akvariet, samt minskad synlig teknik. Den nya pumpen är dessutom svart, liksom bakgrunden till skillnad från den förra som är grå.

Nackdelen är att xenian inte pumpar lika aktivt längre, men så har pumpen bara varit i i ett drygt dygn. Time will tell...

Hoppas att någon förstår en grönings uppspelta glädje över kryp från den levande stenen. Jag är fortfarande lyrisk öven min burk och får slita mig därifrån för att plugga...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Usch och fy! Spott och spe!

Aiptisia! I mängder!

Eller i alla fall realtivt de andra synliga organismerna. Eller nåt. En jag trodde att jag hade utrotat med kokande vatten är numer 10 små små. Har även hittat en lite större när jag flyttade en sten. Blir till att spruta mer kokande vatten, samt inhandla en Peppermint shrimp, Lysmata Wurdemanni, när alla vattenvärden är som sig bör. Har sett lite spridda recensioner om hur pass revsäkra de är. Någon som kan ge sin output? Är det kanske individuellt från räka till räka?

Har även skymtat min lilla håriga krabba i en hålighet i stenen. Upprepar frågan från tidigare i tråden: Bör jag vara orolig?

Har även hittat två bleklila tentakler som sticker upp ur en hålighet och svajar en aning. Inte med strömmen. Ska bli intressant att se vad det utvecklas till... Om det överlever...

Små spridda strån av håralger börjar även dyka upp här och där, så jag längtar tills jag vågar sätta till någonting algätande i burken. Rekommendationer? Turbo/Astraea eller blåbenade eremiter? Eller både och?

Älskar att planera inför framtiden!

EDIT

Korrektion av stavfel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

även om räkan inte gör sitt jobb med glasrosorna så har man ju iaf en vacker räka att titta på ;)

har för mig att dom är svåra att få tag på, var någon som sa det när jag frågade om just den räkan..

när jag beställde min var den restad i 2-3 månader innan jag fick den :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten update:

Vattenvärden är fortsatt fina. Jag testar måndag och torsdag, efter en liten uppgång i nitrat är nu värdet nere på icke mätbart igen. Undrar så smått om jag kan våga introducera ett par Astraea och kanske någon discosoma/actinodiscus? Kanske ska investera i ytterligare någon macroalg... Vill inte ha Caulerpa i så pass liten tank och jag har redan Halimeda och några skott av någon röd macroalg, men jag tycker det är snyggt med flera sorter, och så borde kunna bättra på vattenvärden iom förbrukning av näringsämnen...

Dessa är gårdagens värden

Salthalt 1.024

PH 8,1-8,3

Kh 9-10

No2 0

No3 0

Jag har också spånat vidare på hur avrining till sump och det blir någon form av ytavrinningsbox med rör bakom tanken.

Belysning skall ju förstås också lösas. Jag avbeställde 24W Interpet-armaturen, då jag bestämde mig för att det får bli top-less med en MH hängd över istället. Blir nog snyggt om jag hittar en bra armatur. 70W borde kunna räcka rätt bra vad? Jag är rädd att 150W ökar värmen okontrollerbart, trots total vattenvolym om ca 140L och öppet ovan karet, litar inte riktigt på att vattenutbytet i huvudtanken blir tillräckligt snabbt... Annars skulle jag gärna vilja ha en 150W... Men det får bli 70W tror jag... Några tankar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Så en liten uppdatering:

Bakväggen har åkt ur för att ge mer yta i karet. Därmed är för tillfället även skummare och nollnitratpåsen ur. Skummaren skall troligen kamoufleras med död korall e.d. och åter kopplas in. För att filtrera över Rowaphos och aktivt kol sitter nu ett internfilter, detta ger tillräcklig ytcirkulation för att ingen hinna skall bildas, i alla fall vid denna låga belastning.

Belysningen är bytt från 11W till 24W, enorm skillnad! Tack Lasse för en smidig affär! Därmed är all elektronik jag kunde flytta ur huven flyttad. Fläktarna drivs med batterieliminator direkt från vägguttag och reaktorn hänger bakom på väggen i en liten låda. Med dessa modifikationer är huven svalare än den var tidigare och burken har hållt sig stadigt på 26grader trots att lägenheten i dagarnas värmebölja varit ca 27grader.

Det som flyttat in i karet är 2 astraea, en actinodiscus som snabbt blev till två, samt en2kg sten med grön stjärnpolyp Pachyclavularia violacea och 'encrusting gorgonia' Erythropodium caribaeorum

Sumpbygget ligger tills vidare på is, då jag inte vill bygga överrinningsboxen själv och kassan är skral. Planerna på 70W MH är likaså islagt, men mot löningen i juli kanske... Om inte greklandssemesten skuldsatt mig allt för illa...

Min lilla håriga krabba, stor som en dryg 1kr med ben börjar bli ganska modig och kan ofta skymtas även dagtid. Kanske maten börjar ta slut? Jag tillsätter ännu ingen mat, då inga fiskar går i karet. Han har även en kompis stor som en 5kr ungefär med randiga ben och några hår här och var

Har nästan bestämt mig för att alls inte hålla fiskar utan nicha mig på enklare koraller, samt renhållare för att underlätta karets stabilitet.

Som närmsta inköp står ytterligare några sniglar, samt ett par eremiter. I övrigt går funderingarna även mot bare-bottom, då mängder detrius tycks komma från ingenstans och karet är för litet för sandvändande sjöstjärnor mm.

Återkommer med bilder och ytterligare funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilderna kommer tyvärr inte idag, men småsaker som inte kom med i förra inlägget kan tas upp.

Kriget mot glasrosorna känns som ett steg framåt, två bakåt. Så fort jag får död på en hittar jag några nya på en anna sten, gärna svåråtkomliga...

Algmässigt har kiselalgerna nästan slutat komma, gröna trådalgstussarna stannar där de är i ganska statisk storlek, de röda kelp-skotten har försvunnit spårlöst och halimedan växer lite smått. Röda täckande macroalger, liksom lila kalkalger väver dock och dyker upp på nya stenar här och var. Asterinapoulationen verkar faktiskt hjälpa en del mot "pestalger", liksom små sniglar i olika varianter som följde med stenen.

Rörmaskar växer här och var, såväl de vanligaste rätt trista som några med tjockare spiralskelett och röda borst, har även hittat en med helsvarta borst.

Bland korallerna händer väl inte så mycket ännu, men en av xenia-fraggarna ser lite ledsen ut och är ganska mörk efter att den delade sig i två, får se hur det utvecklas. Har även hittat ett område i pachyclavularian som saknar den grönvita "mun" övriga polyper har. Jag får se hur allting utvecklas när de inser att ljusintensiteten mer än dubblerats.

Den håriga krabban börjar jag bli riktigt fäst vid. Han har varit framme dagtid hela veckan och blir inte längre rädd när jag rör mig nära akvariet. Han saknar ett ben, men det växer väl förhoppningsvis ut ett nytt och det verkar inte hindra framfarten.

Klart slut för idag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering angående krabborna.

Den lilla krabban (diameter som en 1kr ungefär med ben) är nästan så hårig att jag funderat på om den är en teddybear crab.

Den större i 5kr-klassen var idag framme i ljuset en stund. Jag har tidigare inte sett hela i ljuset, utan endast i grottor och i släckt kar. Med att ha sett hela krabban i upplyst kar undrar man så smått om han kommer låta framtida eremiter mm vara ifred... Time will tell...

Han/hon/den/det har i alla fall randiga ben, med någon cilie här och var, kroppen är brokig och klorna stora som en lillfingernagel. Den kanske inte låter så stort, men på en krabba stor som en 5kr med benen ser det ganska imponerande ut!

Tyvärr har jag inte listat ut hur man får kameran att sluta fokusera på glaset när jag försöker ta närbilder, så jag har inga bra foton på krabborna, men jag ska experimentera lite mer...

I övrigt börjar jag inse att stjärnpolypen förlorar mot min 'encrusting gorgonia' (Lat. Erythropodium caribaeorum tyska: Affenhaar), så jag har börjat flytta fragment och funderar på att klyva stenen, som är rätt stor för att lättare kunna begränsa utbredningen. Annars blir det väl till att flytta så mycket som möjligt av stjärnpolypen och låta gorgonian få en egen stor ö på akvariets botten. Det kan nog bli ganska effektfullt tror jag, då de långa tentaklerna vajar rent förföriskt.

Klart slut för idag.

PS Jag byter gärna frag av min Erythropodium caribaeorum eller Pacyclavularia violacea mot någon mjukkorallfrag, alternativt knappolyp, skivanemon eller macroalg mm...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Som det ser ut kommer jag att vara bortest en hel del i sommar och vågar inte lämna ett så litet system som dryga 30L i helt oinsatta händer, vilket leder mig till två alterativ: Stäng karet, eller skaffa ett tillfälligt större system.

Stänga karet vill jag definitivt inte, då jag fortfarande är barnligt nöjd och fascinerad av systemet, vilket tvingar fram en tillfällig lösning, då tiden inte räcker till att starta upp ett stabilare system. Därför tänkte jag i första hand öka vattenvolymen över sommaren, samt minska överhettningsrisken.

Som tänket går flyttar jag de närmsta veckorna över all sten, samt införskaffar en del död sten till mitt tomma 112L-kar. Sanden får inte följa med, då jag blir mer och mer säker på att jag i dagsläget hur som helstvill köra bare-bottom.

Mängden befintlig ls är ungefär 8kg, så ur det hänseendet är det lite snålt för 112L, men sedan ingen mat tillförs (bara 2 Astraea som mobila (köpta) invånare), tänkte därtill komplettera med minst 6-7kg död korallsten, eller möjligen faxe-kalk. Belysningen får bestå av 2*20W t8, men inga överdrivet ljuskrävande koraller finns ännu i karet.

Huruvida nanot återstartas till hösten kvarstår att se. Jag planerar redan för ett 60cm i kub och golvytan räcker tyvärr inte till för flera kar, men tiden får utvisa vad som i verkligheten händer.

Systemet har hitintills (2 mån i min ägo) gått helt smärtfritt, men jag vågar som sagt inte lämna det till helt oinsatta (och ointressrade), med den dagliga observarion och skötsel jag anser ett nano behöva.

Uppdateringar kommer fortlöpande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag slipper nog flytta över allting trots allt!

Jag lyckades övertala brorsan att bo här när jag är bortrest och han lämas efter en crash-course i akvaristik, med skriftliga skötselhandvisningar och med telefonen i högsta hugg!

Nästa uppdatering är att 2stk 24W Interpetarmaturer är beställda från Tyskland och kan med lite tur finnas hos mig redan denna vecka. Ska bli skönt med ordentligt ljus och för ca 1000kr inklusive rör och frakt tycker jag inte man kan klaga...

Och en sista uppdatering. En av mina medföljande krabbor har dött :död: (RIP!). Jag hittade den på botten när jag kom hem igår. Det lämnar två nu levande, då denna inte var någon av de tidigare beskrivna. Har dessutom sett dem båda efter dödsfallet bekräftats.

Dödsorsaken är under utredning hos rättsläkare, men inga yttre tecken på åverkan kan påvisas. Allt visar på hjärtattack pga höga kolesterolvärden. :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp. Det är en hel krabba tyvärr.

EDIT

Jag krossade nu det som till synes var en hel krabba, men den var helt tom, så jag antar att det bara är skalet efter en krabba som ömsat, men hur faan kommer krabban ur skalet, utan att lämna synliga märken på skalet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...