Gå till innehåll

Adam


adam92

Rekommenderade inlägg

Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten.

 

Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. 

Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur Research Institute då denna metod att rena vatten visade sig vara effektivast. Filtret blir kontinuerligt testat av oberoende testlabb i Sverige, då tillförlitliga tester är det enda som kan bevisa att filter håller vad de lovar.

Några av de senaste testerna (Eurofins 2015) visar att filtret effektivt hanterar tungmetaller såsom bly och uran. När det gäller uran så bör man dock, för att vidmakthålla filtrets effektivitet så länge som möjligt, använda möjligheten att regenerera filtermaterialet med jämna mellanrum.

Nyare tester visar även att Bisfenol A (BPA) hanteras fullständigt, utan att vattnets hälsosamma egenskaper förminskas.  

Kostnaden är endast något öre/litern.

 

Min fråga lyder : är denna manick godkänt för saltvattensbruk? Den såg alldeles suverän ut då det var i stort sätt bara att skruva på den på kranen sen dra på kallvattnet. Väldigt simpel. Den finns på en hemsida som heter vitaminer.nu

Ändrat av adam92
Tillägg
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Ronny Rodhe said:

Hej och välkommen Adam.Är det denna som du syftar på?...https://vitaminer.nu/sv/artiklar/vattenrenare-kran-2.html

Ja exakt den! 

 

En till fråga också ej relaterat till RO, jag har ett gammalt ytterfilter som är till 180L sötvattens kar, skulle detta kunna användas till ett 85 Liter som jag har ståendes i förrådet? Tänkte börja med ett litet kar för att lära mig allt vad det innebär :) 

Ändrat av adam92
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja exakt den! 
 
En till fråga också ej relaterat till RO, jag har ett gammalt ytterfilter som är till 180L sötvattens kar, skulle detta kunna användas till ett 85 Liter som jag har ståendes i förrådet? Tänkte börja med ett litet kar för att lära mig allt vad det innebär  

Jag hade hoppat ytterfiltrer, de har mestadels en tendens att bli fyllda med en massa elände väldigt snabbt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Filter med mikrospiraler" låter som rent nonsens, milt uttryckt :)

En bra regel att hålla sig till är att handla det allra mesta av tekniken från butiker som pysslar med hobbyn, ofta kan man hitta billigare alternativ från "sötvattensmärken" typ eheim och fluval, meb det mesta är klart sämre till salt. Det är generellt lönt att betala lite mer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, danne031 said:

"Filter med mikrospiraler" låter som rent nonsens, milt uttryckt :)

En bra regel att hålla sig till är att handla det allra mesta av tekniken från butiker som pysslar med hobbyn, ofta kan man hitta billigare alternativ från "sötvattensmärken" typ eheim och fluval, meb det mesta är klart sämre till salt. Det är generellt lönt att betala lite mer.

Alright då hoppar jag den och kör på ett riktigt RO. Tack så mycket för hjälpen!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...