Jump to content
Sign in to follow this  
hecyhook

Välja Akvariedator?

Recommended Posts

Vet inte om detta är rätt plats eller om tråden hör hemma i nybörjarhörnan ☺️

Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Red Sea Reefer 350.

Om jag vill fuska lite på vägen / safe:a och investera i en akvariedator / mätare för att mäta och få bättre koll på dom nödvändiga värdena (Kalcium,  magnesium  och  karbonater - vad vill jag mer veta för värden för att få ett stabilt akvarium för fiskar och koraller?) som jag behöver ha koll på, vilken bör jag välja?

MVH Förvirrad

utvecklingen just nu i vår hobby är mycket kring datorer som mäter och korrigerar vattenparameterar, så konkurrensen blir hårdare och priser kommer att sjunka.

det viktiga anser jag är att ha koll på kh (karbonaterna som du skriver). 

vad hade du tänkt ha för koraller? ska du köra mjukisar och LPS:er så kanske inte detta är det första du behöver lägga pengar på. 

nike83 , är inte planerat vad som ska i 😱 men eftersom det är första saltvatten och saknar kunnande så blir det självklart att börja med tåliga fiskar och inte för avancerat.

Vill kunna mäta på ett bra och säkert sätt för att från början ha riktigt bra koll på värdena och Verkligen få bekräftelse på dom. Så man kan lära sig.

Om inte dator, vad rekommenderar du för testare istället?

Jag kan nog tycka att du ska vänta, automatiserade mätningar är bra men som nybörjare lär man sig mycket av manuella tester(som för övrigt är ganska träffsäkra) och när du hållt på ett tag så lär du dig vad du ev behöver komplettera med i teknikväg, det finns ju massvis med saker förutom akvariedator att skaffa och lära sig beroende på inriktning I karet.

Det är dessutom ganska mycket pengar som man som nybörjare med nöje kan lägga på annat :)

Ytterligare ett tillägg är ju att det här med automatiserade mätningar är relativt nytt. Alkatronic har väl funnits ute i c:a 2,5 eller nått. Och sedan nått år finns ju möjligheten att skicka tester för mätning i icp-maskiner i flertal märke där du får en bra mätningar på stort antal parametrar, dessa är väl värda attskicka in med jämna mellanrum :)

On 2020-10-15 at 13:21, hecyhook said:

MattiasN; Tack för input, förslag på manuella testare / tester ?

Manuella tester från Salifert, Red Sea el Aquaforest brukar jag välja, välj bort sötvattensmärke som Tetra och Sara. Börja med att skaffa kh, ca, mg, nitrit(behövs bara vid uppstart i stort sett) nitrat och fosfat så klarar du dig ett tag :) För att sen få mer info så kan man skicka icp-test med några månaders mellanrum. 

Men mycket beror på vad du ska ha för inriktning I karet. Blir oxå lätt att man jagar perfekta vattenmärke vilket ofta leder till svängningar och förändring som går för fort vilket kan ställa till mer problem än att man ligger lite snett i värden, stabilitet är viktigt för koraller  

• Like 1