Christian J Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Provade att ge min Zebrasoma desjardinii lite färsk persilja, vilket han genast slukade. Bra eller dåligt foder? En snabbsökning på webben gav knappt några resultat. Citera
nike83 Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 min fru försöker mata mig med persilja. hon påstår att det ska innehålla mycket järn. jag är lite skeptiskt till att mata med sådant som inte är till för akvariebruk. 2 Citera
Christian J Postat 20 oktober 2020 Författare Postat 20 oktober 2020 Enligt http://matkalkyl.se/se-persiljablad.php skall det främst vara rikt på C-vitamin. Däremot finns det inte mycket protein och kolhydrater, så det kanske fungerar bäst som komplement till t ex nori (men ät inte för mycket nori, det innehåller väldigt mycket jod och eventuellt även arsenik). 1 hour ago, nike83 said: jag är lite skeptiskt till att mata med sådant som inte är till för akvariebruk. Fast pellets och flingfoder innehåller väl också ofta en massa onaturliga tillsatser (vitlök är bara en av dem), och även om nori kommer från havet så växer det väl inte vid just korallrev... Citera
KennethN Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Jag är också skeptisk. Större chans att nori som växer i havet har en näringssammansättning som passar havslevande djur, även om de inte är från exakt samma ställe i havet. Dessutom finns det risk att fiskarna ändå inte kan tillgodogöra sig den näring som ändå finns, se detta inlägg tex (som visserligen gällde spenat): Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.