Gå till innehåll

Hlgt6ph


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

För en tid sedan installerade jag en co2 scrubber till min skummare, som gjorde att pH ökade till 8.3-8.35. 

Häromdagen bytte jag balling till en med natriumkarbonat (istället för tidigare natriumvätekarbonat), vilket gett pH en ytterligare boost upp till 8.45 dagtid. 

 

Är det för högt? Någon som vet om det innebär en ökad tillväxtboost för koraller eller om det bara går downhill efter 8.3? Vet att en ökning med 0.1 kan vara ganska stor. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman said:

det är i högsta laget, jag hade övervägt att koppla bort CO2 scrubvbern eller bara köra den nattetid. 

 

 

Såg nu den mint sagt slarvigt formulerade ämnesraden... 

 

Har gjort en t-koppling på insuget innan co2-scrubbern, och nu ligger pH på 8.38. 

Vet inte om det känns helt ok att ha skummaren på endast nattetid... Måste väl finnas negativa bieffekter av det. Tänker då inte på näringsvärden utan framförallt "syresättningen"... 

 

Har läst att 8.4 är max där man bör ligga, men att inte mycket tar skada upp till 8.6. Dock kan det öka på tillväxten av alger, detta gällde dock i sötvattenskar, vad jag kunde läsa. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som du skriver så ligger detta utanför den "normalt" rekommenderade spannet. När man går utanför detta så inför man en risk för sina husdjur. Det bör dock poängteras att det även i dessa fall kan finnas vissa uppsidor om man är beredd att riskera. Avvägningen blir om du ser din hobby som ett sätt att  ha en del av havet i ditt hem med den glädje som detta tillför eller om du ser detta som ett sätt att testa nya saker och utveckla hobbyn för dig själv och andra. Om du tillhör den andra kategorin så skulle jag rekommendera dig att titta på Jake Adams (reefbuilders) video om PH och hur han försöker hålla ett högre PH för att få koraller att växa snabbare. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, OR20 said:

Som du skriver så ligger detta utanför den "normalt" rekommenderade spannet. När man går utanför detta så inför man en risk för sina husdjur. Det bör dock poängteras att det även i dessa fall kan finnas vissa uppsidor om man är beredd att riskera. Avvägningen blir om du ser din hobby som ett sätt att  ha en del av havet i ditt hem med den glädje som detta tillför eller om du ser detta som ett sätt att testa nya saker och utveckla hobbyn för dig själv och andra. Om du tillhör den andra kategorin så skulle jag rekommendera dig att titta på Jake Adams (reefbuilders) video om PH och hur han försöker hålla ett högre PH för att få koraller att växa snabbare. 

 

Tack för input. Jag har inte sett reefbuilders film om högt pH, ska kika. 

Rent personligen så handlar det väl om en mix av båda. Jag har ju inga önskemål om att pressa till eventuella bristningsgräns. Men samtidigt vill jag inte heller landa i en "okej" nivå. 

Har läst lite på reef2reef nu också och fått ganska bra input 👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...