Gå till innehåll

Växande algproblem


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare ställt en fråga om denna alg, Lobophora Variegata. Den börjar bli ett allt större bekymmer så jag ställer frågan igen. Är det någon som känner till "motmedel" mot denna pest? Sniglar? Sjöborrar? fiskar? Det jag fått tips om är Naso, men den blir alldeles för stor för min burk.

Det växer mycket makroalger i min burk, inga är till besvär förrutom denna. Jag har ingen mätbar nivå av nitrat och knappt mätbar nivå av fosfat. Jag har ett nitratfilter som jag ännu inte startat. Kan det bli någon skillnad när jag kört igång det? Ska jag minska på ljuset? Men det lär väl inte korallerna uppskatta?

Tacksam för alla tips!

Bild på eländet:

vad02-051226.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju som jag skrev tidigare haft problem med dessa alger flera gånger tidigare. Vid ett tillfälle försvann dom när jag ökade belysningen från en till två lampor. Därför trodde jag att dom inte skulle klara sig i det akvariet jag har nu som är mycket ljust( fick med algerna på stenen till en Baliodlad Stylopora) men dom växte snabbt till sig och spred sig. Jag ville inte ha någon Naso litturatus i mitt men det verkar vara enda/bästa sättet att bli av med dom.

Försök att få tag i en liten Naso litturatus och prata med affären om dom inte kan ta tillbaka fisken när den gjort jobbet. Algerna kommer på sikt kväva dina fina koraller om du inte gör något och minskar du ljuset kommer korallerna må sämre än algerna, och när det finns en fisk som äter algerna så är det dumt att försöka med andra metoder som kan rubba balansen i karet. /Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma alg på ett ställe där det är lite ljus och lite cirkulation. De växer långsamt och breder inte ut sig så för mig utgör de inget problem. Tycker du kan pröva att öka belysningen och ev cirkulationen på platsen (jag gissar att både ljus och cirkulation är dålig i det hörnet på bilden). Även om ökat ljus inte är någon garanti som Per beskriver .

Här är en metod som jag har börjat använda i kampen mot en riktigt jobbig rödalge och som jag tycker funkar bra på vissa ställen: Eftersom du har makroalger i karet kan du plantera någon snabbväxande art på stenen och låta denna kväva/konkkurera ut dina problemalger. Alternativt en snabbväxande korall såsom stjärnpolyp.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju som jag skrev tidigare haft problem med dessa alger flera gånger tidigare. Vid ett tillfälle försvann dom när jag ökade belysningen från en till två lampor. Därför trodde jag att dom inte skulle klara sig i det akvariet jag har nu som är mycket ljust( fick med algerna på stenen till en Baliodlad Stylopora) men dom växte snabbt till sig och spred sig. Jag ville inte ha någon Naso litturatus i mitt men det verkar vara enda/bästa sättet att bli av med dom.

Försök att få tag i en liten Naso litturatus och prata med affären om dom inte kan ta tillbaka fisken när den gjort jobbet. Algerna kommer på sikt kväva dina fina koraller om du inte gör något och minskar du ljuset kommer korallerna må sämre än algerna, och när det finns en fisk som äter algerna så är det dumt att försöka med andra metoder som kan rubba balansen i karet. /Per.

Per,

Tack för dina råd. Jag tror att Korallrevet i S-tälje har Naso inne, ska prata med dom i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma alg på ett ställe där det är lite ljus och lite cirkulation. De växer långsamt och breder inte ut sig så för mig utgör de inget problem. Tycker du kan pröva att öka belysningen och ev cirkulationen på platsen (jag gissar att både ljus och cirkulation är dålig i det hörnet på bilden). Även om ökat ljus inte är någon garanti som Per beskriver .

Här är en metod som jag har börjat använda i kampen mot en riktigt jobbig rödalge och som jag tycker funkar bra på vissa ställen: Eftersom du har makroalger i karet kan du plantera någon snabbväxande art på stenen och låta denna kväva/konkkurera ut dina problemalger. Alternativt en snabbväxande korall såsom stjärnpolyp.

Mvh

Peter

Peter,

Det bör vare sig bero på ljus eller vattenflöde. Algerna växer nu i alla olika "zoner" av akvariet. De på bilden sitter max en decimeter djupt med 250 W MH rakt över. Det teoretiska vattenflödet är 9600 l/h i 220 liter akvarium.

Jag har funderat på att sätta till något som skulle kunna konkurera men det känns snarast som att Lobophoran konkurerar ut andra alger. Den har dessutom börjat växa mellan "grenarna" på min Caulastrea vilket jag är rädd kommer att ta kål på korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag tänkte uppdatera algläget lite. Sedan jag skrev senast i den här tråden har jag fått många råd också från andra sidan Atlanten där jag ställde frågan på Reefcentral. Jag har också haft kontakt med en doktor i marinbiologi vid universitetet på Hawaii som gjort klart att vända stenar, lägga mörkt, skrubba osv inte kommer att hjälpa. Trivs skiten så kommer den ändå tillbaka.

För en dryg vecka sedan så satte jag i en liten Naso i burken och den gör underverk. På 10 dagar har den betat av 15-20 % av Lobophora algerna, magen står i fyra hörn på den. Verkligen synd att jag inte kommer att kunna behålla den i längden. Dvs om den inte bidrar till att uppgraderingen av storlek sker snabbare än planerat. :x

I annat fall kommer jag att om några månader byta den mot t.ex. ett par fraggar. Någon spekulant?

Här är den i fullt jobb:

N-lituratus-02-060404.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...