Gå till innehåll

Uppgradera till salt ?


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

Skall uppgradera mitt malawikar från 200l till ett 375l, och jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mitt 200 sen.

Fuderar på salt, men grejjen e att det måste göras så billigt som möjligt, har juh liksom inga prylar till ett saltkar, skummare, osmos , kalkreaktorer mm. Utrymmet blir naturligvis ett problem (tycker frugan iaf. ;) ), så jag kan nog glömma fristående skummare, sumpar mm.

Har skissat lite på ombyggnad av byttan så man kan få in det mesta i akvariet (se bifogade bilder), har oxå skissat på en skummare som jag tror ev kan fungera, åtminstone till en början.

Vad jag ska ha i karet? Hoppas kunna ha lite levande sten, koraller, lite mindre fisk typ clown, kirurger eller liknande.

Karet som ev ska byggas om:

ca 200l panorama (har byggt själv)

Eheim ytterfilter (skall ej användas till saltet)

Lysramp, 2 rör varav ett marine-glo (det andra kommer jag inte ihåg vad det hette)

Doppvärmare 150w (behövs det? har typ 23 grader året runt i lägenheten).

Ni experter får gärna kolla in skisserna om det överhuvudtaget skulle fungera.

Jag är fullt förstådd med att priset kan springa iväg med åtskilliga tusenlappar, men som sagt man vill ju göra det på billigas möjliga sätt, och se om man fastnar för denna vackra hobby.Sen kan man ju börja lägga ner pengar på det.

Dax å krypa till kojs nu, får läsa vidare i forumen imoron.

post-2410-14468912600518_thumb.jpg

post-2410-1446891260063_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummarvolymen verkar klen. Normalt räknade man med en liter reaktionskammare på 100 liter vatten och akvariets volym genom skummaren varje timme. Men Dispergatorskummare är effektivare. Där klarar man sig kanske med halva storleken efter som man har ett bättre skum in. Om maninte vill kosta påsig en speciell dispergatorpump kan man naturligtvis använda en lindträutströmmare.

Men om du har mindre mängd djur går det naturligtvis bra med en mindre skummare. En del Cowner kan man räkna som mindre fiskar men kirurger inte.

De flesta Clowner håller små revir men de har en måttlig matsmältning. För att säga det på svenska: De skiter illa och behöver sin skummarkapacitet.

Men det finns en mängd andra roliga fiskar som inte belastar skummaren så hårt...

Smörbultar, blennider, flasher wrasser med mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för tipsen, får väl kolla in ett anat material till skummaren, kanske skarva ihop 2 flaskor ;) .

Hittade en gammal pump jag hade i mitt sålda 70l kar, den ger 450 l/h (kan strypas till ca ½), med luftintag och allt skulle den kunna funka till en skummare?

Filterkoppen kan ju användas till filtrering även i saltet, tex. aktivt kol eller fosfat filter? Visst koppen den är liten, men idén borde funka... eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pumpen blir nog bra. Med litet motstånd i slangar så ger den mindre flöde. Men vattnet från pumpen brukar man leda in högst upp. Dessutom behövs en kraftig luftpump och en träutströmmare om du sätter mitt i skummarkroppen så långt ned som möjligt utan att det går ut en massa luftbubblor i karet.

Det finns förvisso andra lösningar på att bilda skummet, Venturi och Dispergator, men de är svåra att få att fungera bra i det lilla formatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Har äntligen fått övertalat frugan att vi ska ha saltvatten i det gamla 200l karet:kram: .

Efter åtskilliga timmar spenderade på detta forum, har jag kommit underfund med att det blir betydligt bättre med sump å riktig skummare.

Karet:

100 x 45 x 45 av panorama modell

Karet ska borras för avrinningen, men vet inte om jag ska borra på en a kortsidan eller i botten,

Vad föredrar ni? Hur långt in från väggarna ska man borra?

Hur stor avrinningshörn tycker ni jag ska tillverka? 10 x 15 cm? Tänkte ha en strandpipe som avrinning.

Tror jag kommer få plats med en sump på 60 x 40 x 40

Bänken kommer bli ca 80 hög invändigt så det borde inte bli några problem med utrymme för sump med skummare mm.

Vad tror ni om sumpen?

post-2410-14468912818511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...