Dimorb Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Var någonstans köper ni Natriumkarbonat, natriumbikarbonat, kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumkloridfritt salt? Vilka märken köper ni? Citera
Jojo Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Företagsakvarium har natriumbikarbonat, kalciumklorid och magnesiumklorid från bla triton i 4kg förpackningar, och natriumkloridfritt salt från aquaforest. Natriumkarbonat tänker jag "baka" fram själv från natriumbikarbonatet. Citera
Dimorb Postat 7 januari 2021 Författare Postat 7 januari 2021 Tack. Alla de produkterna finns hos de flesta butiker eller grossister men finner inte natriumkarbonat på andra ställen än svenska bryggeribolag och de sänder inte längre till Norge. Citera
Jojo Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 35 minuter sedan, Dimorb skrev: Tack. Alla de produkterna finns hos de flesta butiker eller grossister men finner inte natriumkarbonat på andra ställen än svenska bryggeribolag och de sänder inte längre till Norge. Det är lätt att framställa natriumkarbonat från natriumbikarbonat. Då slipper man ju dessutom köpa två olika preparat. Jag hällde 200g på bakplåtspapper på en ugnsplåt och körde in i ugnen på 200 grader i 30min. Vikten förändras så 200g natriumbikarbonat blir ca: 130g natriumkarbonat. Citera
Dimorb Postat 7 januari 2021 Författare Postat 7 januari 2021 2 timmar sedan, Jojo skrev: Det är lätt att framställa natriumkarbonat från natriumbikarbonat. Då slipper man ju dessutom köpa två olika preparat. Jag hällde 200g på bakplåtspapper på en ugnsplåt och körde in i ugnen på 200 grader i 30min. Vikten förändras så 200g natriumbikarbonat blir ca: 130g natriumkarbonat. Ja jag vet att det är enkelt men likväl inte.. Jag har 2 små barn här hemma och behöver en 2-3 kilo för det jag skall blanda upp.. blir många turer och lång tid. 1 Citera
MattiasN Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Jag beställde natriumkarbonat på cdon.se sen skickas den av annat bolag ändå, så det kanske inte heller funkar... 8kg för 395kr + frakt Citera
Kim Rosenqvist Postat 7 januari 2021 Postat 7 januari 2021 Funkar allt-fraktfritt.se? Det var där jag beställde min natriumkarbonat. Citera
Dimorb Postat 7 januari 2021 Författare Postat 7 januari 2021 1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev: Funkar allt-fraktfritt.se? Det var där jag beställde min natriumkarbonat. De sänder inte utomlands. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.