GÄ till innehÄll

Saknad av fosfat


Patrik

Rekommenderade inlÀgg

Har ett problem som jag inte fÄr klÀm pÄ efter alla möjliga tester.

Saknar fosfat (PO4)ej mÀtbart, men har för höga vÀrden fosforus (P) (2767 ”g/l)

Har testat att matat extra och Àven fyllt pÄ med KaliumdivÀtefosfat men det Àr bara fosforusen som stiger inte fosfat.

Kör ingen fosfat removerđŸ€Ș  anvĂ€nder aktivt kol, alla andra vĂ€rden Ă€r okey utom lite högt kalcium (478) och högt vĂ€rde av Zink och Nickel som jag inte hittar kĂ€llan pĂ„đŸ„Ž.

AnvÀnder Dymico filter, aktiv kol och Theilling rullfilter (ingen skummare).

Har alger i karetđŸ„Ž, Sps koraller överlever inte men Lps koraller mĂ„r bra, mjukisar lever men Ă€r inte i sin bĂ€sta form.

Djuren mÄr bra stora som smÄ Àven musslorna.

Vad kan jag göra för att fÄ upp fosfaten utan att höja fosforusen sÄ Sps korallerna överlever?

Om det nu Ă€r detta som gör att dom inte överleverđŸ€”

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

FelrÀkning hos ATI.

ICP tester mÀter bara grundÀmnen sÄ de fÄr bara fram ett vÀrde pÄ fosfor. Sedan utgÄr de frÄn att all fosfor i vattnet Àr i form av fosfat och rÀknar fram ett vÀrde pÄ fosfat.

Kan du lÀgga in dina vÀrden hÀr sÄ kollar vi. (Utan att nödvÀndigtvis sÀlja extra preparat)

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Symbol Value Calculated reference value Difference Result Actions
Base elements
Salinity (NaCl) 35.20 PSU 35.00 PSU +0.20 PSU check.png View 
Carbonate hardness 8.34 °dKH 7.50 °dKH +0.84 °dKH check.png View 
Major elements
Chloride 20034 mg/l 19911 mg/l +122.4 mg/l check.png View 
Sodium 10994 mg/l 11062 mg/l -68.00 mg/l check.png View 
Magnesium 1401 mg/l 1322 mg/l +78.16 mg/l check.png View 
Sulfur 871.2 mg/l 925.2 mg/l -53.98 mg/l check.png View 
Calcium 478.7 mg/l 423.4 mg/l +55.33 mg/l high_med.png View 
Potassium 455.2 mg/l 410.3 mg/l +44.94 mg/l check.png View 
Bromine 68.34 mg/l 67.38 mg/l +0.97 mg/l check.png View 
Strontium 8.21 mg/l 8.04 mg/l +0.17 mg/l check.png View 
Boron 4.21 mg/l 4.42 mg/l -0.21 mg/l check.png View 
Fluorine 1.56 mg/l 1.31 mg/l +0.25 mg/l check.png View 
Minor elements
Lithium 192.2 ”g/l 171.0 ”g/l +21.28 ”g/l check.png View 
Silicon 851.1 ”g/l 100.6 ”g/l +750.5 ”g/l high.png View 
Iodine 195.0 ”g/l 65.37 ”g/l +129.6 ”g/l high.png View 
Barium 126.6 ”g/l 10.06 ”g/l +116.5 ”g/l high_med.png View 
Molybdenum 14.04 ”g/l 12.07 ”g/l +1.98 ”g/l check.png View 
Nickel 10.48 ”g/l 0.50 ”g/l +9.98 ”g/l high.png View 
Manganese u. 1.01 ”g/l -1.01 ”g/l low_med.png View 
Arsenic u. 1.51 ”g/l -1.51 ”g/l check.png View 
Beryllium u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Chrome u. 0.50 ”g/l -0.50 ”g/l check.png View 
Cobalt u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Iron u. 0.50 ”g/l -0.50 ”g/l check.png View 
Copper u. 0.50 ”g/l -0.50 ”g/l check.png View 
Selenium u. 0.50 ”g/l -0.50 ”g/l check.png View 
Silver u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Vanadium u. 1.51 ”g/l -1.51 ”g/l low_med.png View 
Zinc 153.9 ”g/l 2.01 ”g/l +151.9 ”g/l high.png View 
Tin u. 0.50 ”g/l -0.50 ”g/l check.png View 
Nutrients
Nitrate 6.00 mg/l 2.00 mg/l +4.00 mg/l check.png View 
Phosphorus 2767 ”g/l 15.08 ”g/l +2752 ”g/l high.png View 
Phosphate u. 0.05 mg/l -0.05 mg/l low.png View 
Pollutants
Aluminium 2.31 ”g/l 0.10 ”g/l +2.21 ”g/l check.png View 
Antimony u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Bismuth u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Lead u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Cadmium u. 0.20 ”g/l -0.20 ”g/l check.png View 
Lanthanum u. 0 ”g/l +0 ”g/l check.png View 
Thallium u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Titanium u. 0.10 ”g/l -0.10 ”g/l check.png View 
Tungsten u. 0 ”g/l +0 ”g/l check.png View 
Mercury u. 0 ”g/l +0 ”g/l check.png View 
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Ja det Àr tydligt att vÀrdet pÄ nickel och zink Àr sÄ högt att det kan vara problemet med vattnet. HÀr rÀcker det inte med att byta vatten eller att tillsÀtta detox utan kÀllan mÄste utredas.

Det troligaste Àr för mig Àr nÄgon slangklÀmma eller liknande av metall som ligger i vattnet. NÀr man vet var det kommer frÄn Àr det dags för detox eller liknande.

U i listan stÄr antagligen för unbestimmt eller unbekannt i tyska  vilket pÄ svenska Àr obestÀmt eller okÀnt. 

 

Ditt fosfatvÀrde Àr alltsÄ 3,06 x 2,767 = 8,47 mg/l vilket antagligen Àr högre Àn det som den automatiska kalkylatorn klarar av. 

Vissa Acropora slutar vÀxa nÀr fosfathalten gÄr över 0,3 ungefÀr.

Normalt Àr mycket mer fosfat bundet i stenen och sanden Àn i vattnet sÄ jag ser det som uteslutet att anvÀnda vanlig fosfatremover. Jag skulle tro det behövs 50 - 100 kg.

Lantanklorid Àr det enda jag kan tÀnka mig fungera.  NÀr man tillsÀtter Lantanklorid flockas lantanklorid som smÄ flingor i vattnet och de kan fastna i sidolinjen och nÀsporer hos fiskar sÄ du behöver ett stort sandfilter dÀr du tillsÀtter lantanklorid mycket sakta i vattnet som kommer in i filtret. PÄ sÄ sÀtt fÀster lantanfosfatflingorna pÄ filtersandens yta och kommer aldrig nÀra fiskarna. Kommer Lantanklorid i de mÀngder du behöver i vattnet kommer det dessutom att fÀlla ut som en hÄrd grÄ grumlig film pÄ akvarierutorna som Àr nÀstan omöjlig att fÄ bort.

 

HÀr kommer en krÄngliga berÀkningar av vilket flöde du behöver genom sandfiltret och hur mycket lantankloridlösning du max kan tillsÀtta. 

Om du kör 1000 liter i timmen passerar ungefÀr 1000 x 8,47 mg fosfat genom filtret. Det betyder att du teoretiskt kan ta bort 8,47g fosfat varje timme. Jag skulle nöja mig med hÀlften för att var sÀker pÄ att ingen lantanklorid passerar filtret. Djuren kan ocksÄ chockas om fosfatvÀrdet sjunker för mycket för fort.

 

AnvÀnd t.ex Seaklear commercial (finns i en del spabutiker sÄ behövs ungefÀr 8 oz för att ta bort 4,5 mg/l i 5000 gallon. Det Àr 237 ml till 19000 liter vilket ger 12 ml till 1000 liter. (FrÄn tillverkaren https://seaklear.com/residential-products/phosphate-remover) . Du kan alltsÄ droppa i max 12ml per timme i inloppet till ett sandfilter med flödet 1000 liter i timmen.  Lantankloriden mÄste tillsÀttas kontinuerligt. HÀller du i lite grann för 5 minuter kommer det ut i akvariet. Det bÀsta Àr om du kan avdela en doserpump till detta sÄ att flödet blir stabilt. En vanlig doserpump ger ungefÀr 50 ml per minut vilket Àr 3 liter i timmen. DÄ Àr det bara att tillsÀtta 12 ml Seaklear per 3 liter osmosvatten och köra sÄ blir det rÀtt dos. Jag skulle köra det 5 timmar först dagen. (15 liter + 60 ml = 5 timmar) GÄr det mer Àn 1000 liter i timmen genom sandfiltret fungerar det lika bra ÀndÄ men Àr flödet mindre mÄste du minska mÀngden lantanklorid.

För att hÄlla reda pÄ hur fosfatvÀrdet sjunker behöver du en Hanna checker. Den modell som klarar högst vÀrde Àr 713 men den har ett max pÄ 2,5 mg/l.

Du mÄste alltsÄ spÀda akvarievattnet för att fÄ ett vÀrde. Jag skulle ta en 1ml Salifertspruta med akvarievatten och sedan fylla pÄ i Hanna mÀtkyvetten till 10 ml med osmosvatten och testa sedan. DÄ Àr mÀtvÀrdet 10 gÄnger högre Àn det Hanna visar.

Nu vet vi att med ditt vÀrde pÄ 8, 47 mg/l kan vi tillsÀtta 12 ml per timme men ditt fosfatvÀrde kommer att sjunka sÄ dosen mÄste undan för undan minskas.

Ändrat av stigigemla
  • Gilla 3
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Detta var lite att ta in🧐

Jag hade dessa vÀrdena innan jag matade extra och tillsate fosfat

Nitrate 0.17 mg/l 2.00 mg/l -1.83 mg/l check.png View 
Phosphorus 32.43 ”g/l 14.92 ”g/l +17.51 ”g/l check.png View 
Phosphate 0.10 mg/l 0.04 mg/l +0.05 mg/l check.png

View 

 

 

Men om jag förstÄr dig rÀtt sÄ har jag inte för lÄgt fosfat utan Ät he... för högt sÄ det inte Àr mÀtbart

jag som har gjort allt för att höja men ska sÀnka istÀllet

 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

On 2021-01-17 at 14:21, stigigemla skrev:

Ja det Àr tydligt att vÀrdet pÄ nickel och zink Àr sÄ högt att det kan vara problemet med vattnet. HÀr rÀcker det inte med att byta vatten eller att tillsÀtta detox utan kÀllan mÄste utredas.

Det troligaste Àr för mig Àr nÄgon slangklÀmma eller liknande av metall som ligger i vattnet. NÀr man vet var det kommer frÄn Àr det dags för detox eller liknande.

U i listan stÄr antagligen för unbestimmt eller unbekannt i tyska  vilket pÄ svenska Àr obestÀmt eller okÀnt. 

 

Ditt fosfatvÀrde Àr alltsÄ 3,06 x 2,767 = 8,47 mg/l vilket antagligen Àr högre Àn det som den automatiska kalkylatorn klarar av. 

Vissa Acropora slutar vÀxa nÀr fosfathalten gÄr över 0,3 ungefÀr.

Normalt Àr mycket mer fosfat bundet i stenen och sanden Àn i vattnet sÄ jag ser det som uteslutet att anvÀnda vanlig fosfatremover. Jag skulle tro det behövs 50 - 100 kg.

Lantanklorid Àr det enda jag kan tÀnka mig fungera.  NÀr man tillsÀtter Lantanklorid flockas lantanklorid som smÄ flingor i vattnet och de kan fastna i sidolinjen och nÀsporer hos fiskar sÄ du behöver ett stort sandfilter dÀr du tillsÀtter lantanklorid mycket sakta i vattnet som kommer in i filtret. PÄ sÄ sÀtt fÀster lantanfosfatflingorna pÄ filtersandens yta och kommer aldrig nÀra fiskarna. Kommer Lantanklorid i de mÀngder du behöver i vattnet kommer det dessutom att fÀlla ut som en hÄrd grÄ grumlig film pÄ akvarierutorna som Àr nÀstan omöjlig att fÄ bort.

 

HÀr kommer en krÄngliga berÀkningar av vilket flöde du behöver genom sandfiltret och hur mycket lantankloridlösning du max kan tillsÀtta. 

Om du kör 1000 liter i timmen passerar ungefÀr 1000 x 8,47 mg fosfat genom filtret. Det betyder att du teoretiskt kan ta bort 8,47g fosfat varje timme. Jag skulle nöja mig med hÀlften för att var sÀker pÄ att ingen lantanklorid passerar filtret. Djuren kan ocksÄ chockas om fosfatvÀrdet sjunker för mycket för fort.

 

AnvÀnd t.ex Seaklear commercial (finns i en del spabutiker sÄ behövs ungefÀr 8 oz för att ta bort 4,5 mg/l i 5000 gallon. Det Àr 237 ml till 19000 liter vilket ger 12 ml till 1000 liter. (FrÄn tillverkaren https://seaklear.com/residential-products/phosphate-remover) . Du kan alltsÄ droppa i max 12ml per timme i inloppet till ett sandfilter med flödet 1000 liter i timmen.  Lantankloriden mÄste tillsÀttas kontinuerligt. HÀller du i lite grann för 5 minuter kommer det ut i akvariet. Det bÀsta Àr om du kan avdela en doserpump till detta sÄ att flödet blir stabilt. En vanlig doserpump ger ungefÀr 50 ml per minut vilket Àr 3 liter i timmen. DÄ Àr det bara att tillsÀtta 12 ml Seaklear per 3 liter osmosvatten och köra sÄ blir det rÀtt dos. Jag skulle köra det 5 timmar först dagen. (15 liter + 60 ml = 5 timmar) GÄr det mer Àn 1000 liter i timmen genom sandfiltret fungerar det lika bra ÀndÄ men Àr flödet mindre mÄste du minska mÀngden lantanklorid.

För att hÄlla reda pÄ hur fosfatvÀrdet sjunker behöver du en Hanna checker. Den modell som klarar högst vÀrde Àr 713 men den har ett max pÄ 2,5 mg/l.

Du mÄste alltsÄ spÀda akvarievattnet för att fÄ ett vÀrde. Jag skulle ta en 1ml Salifertspruta med akvarievatten och sedan fylla pÄ i Hanna mÀtkyvetten till 10 ml med osmosvatten och testa sedan. DÄ Àr mÀtvÀrdet 10 gÄnger högre Àn det Hanna visar.

Nu vet vi att med ditt vÀrde pÄ 8, 47 mg/l kan vi tillsÀtta 12 ml per timme men ditt fosfatvÀrde kommer att sjunka sÄ dosen mÄste undan för undan minskas.

@stigigemla stort tack för en riktigt bra sammanfattning! Jag har inte sett en sÄ bra och pedagogisk sammanfattning rörande anvÀndande av Lantanklorid tidigare! Imponerande!

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...