Gå till innehåll

Osmos start!


Sillen

Rekommenderade inlägg

När jag köpte min osmos (ny) följde det inte med någon speciellt bra instruktion till den. Den följde i stort set bara med en skiss hur det ska vara kopplat. Nu till mina frågor:

1. Hur stort tryck ska det vara in i osmosen? Sitter nu en manometer på den men finns inga uppgifter vilket trycket ska vara in.

2. Jag har läst någonstans här på forumet, utan att kunna hitta det igen, att man först ska köra genom osmosen och slänga allt vatten för att få bort ev skit från fabriken. Stämmer det och i så fall hur mycket?

Osmosen är en Aqualight 190 l/dygn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sammanfattar tryck diskusionen till att det bör vara minst 3 bars tryck och det ändå inte är mer än upp till 4,5 bar i ledningen. Men frågan hur länga man ska "köra in" osmosen har det inte kommit många svar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu fått svar från leverantören som såger så här:

"Nu har jag fått svar från Aqualight..

Du ska ha så högt tryck som möjligt.

Gärna över 4bar..

Man ska inte behöva skölja den ren innan användning..."

Då är det ju bara att koppla in slangarna och sen låta vattnet rinna. Dock kommer jag att hälla ut det första vattnet. Dock har jag än undran till. Vad fyller manometern för funktion om det ska vara så högt tryck som möjligt in i osmosen och varför sitter manometern "mitt i" osmosen istället för på trycksidan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej killar!!!!

Vilka klockrena svar. Jag förstår precis vad ni menar och så har det ju inte alltid varit. Synd bara att de inte säger samma sak.:snurrig:

Gustav säger att om membranet blir dåligt så sjunker trycket. Låter helt rimligt. :smiley20:

Stig säger att om filtren blir fulla med skit så sjunker trycket. Låter helt rimligt.:smiley20:

Patric säger att filtret (tolkar jag som membranet) blir fullt med skit så stiger trycket. Låter helt rimligt:smiley20:

Ni glömde en anledning som kan visas också är att om ingående trycket ändras från vattenverket ändras också trycket.

Tror ni alla har rätt vilket innebär att jag får felsöka när trycket ändras mycket.

Tack för att ni tar er tid att svara!-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, kolla vad du har för tryck med jämna mellanrum. Det bör då ligga rätt stabilt (troligtvis runt 4 bar). När det sedan börjar avvika såhar du iaf anledning att misstänka att något är fuffens :)

Jag har faktiskt precis under 6 bar. Tror inte det ska vara någon fara om det är högt. Jag har dessutom testat att spola hårt i kranarna som finns i samma rum och då sjunker trycket till ungefär 5 bar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...