Gå till innehåll

Svavel, sulfat och glaubersalt


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Jag har ett tag haft varierande låga mätningar av svavel (S) i mina icp-svar. 

 

Jag har läst runt lite kring svavel och sulfat och försökt förstå sammanhang, orsaker och eventuella lösningar. 

 

Just nu kör jag romans 2part balling sedan ett par månader tillbaka, inklusive natriumsulfat/glaubersalt. Min gissning är dock att den något låga svavelnivån är rester från tidigare balling. 

Jag har inte gjort några vattenbyten det senaste året. Uppgraderade akvarium årsskiftet 19-20 och dubblade då i volym. Då använde jag red seas salt med normala nivåer. 

 

Innan Romans 2part körde jag Aquaforest balling. Jag ser inte i deras mix att det finns något sulfat med. Magnesiumkloridhexahydrat, någon form av calciumklorid, natriumvätekarbonat samt mineralsalt. Någon som vet om det stämmer? 

 

Sulfat förbrukas väl inte direkt märkbart i ett akvarium, eventuellt lite av vissa bakterier? Men om man ser till en period av lite mer än 2 år utan vattenbyten, så kan det ske en liten gradvis sänkning av svavel/sulfat? 

 

Jag har en DSB i mitt refugium sedan ca 8 månader tillbaka. Dock fortfarande mellan 5-10 ppm nitrat och inga synliga mörka fläckar eller någon noterbar konstig lukt. 

 

Min slutsats är att svavel försvunnit på grund av balling utan sulfat under en längre period utan några vattenbyten. Är det en logisk härledning? 

 

Kan jag då höja nivån med hjälp av natriumsulfat? Jag har förstått att det kommer höja saltnivån, vilket kan innebära att jag måste ta ur saltvatten och låta ato fylla på, samt därefter bevaka kh, ca, mg, men där ligger jag redan högt. 

Ligger i övrigt på 34 ppt / 1.025 sg i salthalt. 

 

Förlåt för ping, men @jonasroman och/eller @stigigemla kanske kan dementera eller bekräfta att jag har förstått rätt (på en någorlunda amatörnivå).

Ska även kika på hur mkt na2so4 jag I sådant fall skulle behöva för att komma upp i rätt nivå, men det kanske finns i Jonas kalkylator? 😊

Screenshot_20210123-093750_Adobe Acrobat.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen erfarenhet av NaSO4, men däremot MgSO4 som du kan använda istället för MgCl2 så höjer du även SO4 när du tillsätter magnesiumet i din balling, såvida du inte har lågt kloridvärde (Cl) också, (Om så är fallet så är det nog snarare så att ligger lågt i salthalt).

 

Ingen aning om Jonas kalkylator, men den jag laddade upp för något år sedan har både MgSO4, NaSo4 och allt annat man kan behöva... 🙂

https://saltvattensguiden.se/applications/core/interface/file/attachment.php?id=148264

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klorid är tyvärr inte något FM mäter (vet inte om andra gör det?). Men mäter salthalt både med apex och en Hanna digital refraktometer, som är nykalibrerad och känns tillförlitlig. Där ligger jag som sagt på 34 ppt eller 1.025 sg. 

Jo magnesiumsulfat verkar ju vara det vanliga, men som du ser ligger jag ganska högt i magnesium och vill ogärna tillsätta mer om andra lämpliga alternativ finns 😊 tack för tipset om din kalkylator. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, petnym skrev:

Nej, de andra mäter nog inte Cl-heller... (Tänkte nog lite galet där) 😉

 

Om du inte tillsätter något Magnesium så är ju såklart NaSO4 ett bättre alternativ än MgSO4, om du kan köpa det någonstans...

 

 

 

Jo jag har ju nästan ett kilo na2so4 hemma. Sen är frågan om det är 100% "rent"... 

 

Men jo, vissa testar/visar faktiskt Cl. Såg ett inlägg igår där någon hänvisade till testresultat och där fanns Cl med, tror det var triton (vet dock inte om det var deras dyrare version). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...