jupiter Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 jag har en liten fundering på min baksida av akvariet vet inte hur jag vill ha det blå målat lr någon typ av bakgrund samt har en fundering på biltemas frostat glas på sprayburk kan det bli snyggt? någon som testat detta Citera
Capote Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 Ingen dum idé. Det blir en massa kalkalger där ändå och om man inte vill se igenom så... Men jag har inte provat! Citera
Draedon Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 kul med lite annorlunda idéer! du får helt enkelt testa Peter! Citera
jupiter Postat 3 april 2006 Författare Postat 3 april 2006 ja då testar jag. fixar det underkvällen kommer en uppdatering hur det blir Citera
Christer T Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 jag har en liten fundering på min baksida av akvariet vet inte hur jag vill ha det blå målat lr någon typ av bakgrund samt har en fundering på biltemas frostat glas på sprayburk kan det bli snyggt? någon som testat dettaHar inte testat det på sprayburk men jag hade nog valt den modellen av plastfilm istället. Tror att det är lättare att få snyggt. Citera
jupiter Postat 3 april 2006 Författare Postat 3 april 2006 är färdig nu och kan med glädje säga att det blev jämt fördelat och mkt fint enligt min åsikt men man får väll se på hållbarheten i längden då förstås det vet man ju inte ännupeter Citera
Draedon Postat 3 april 2006 Postat 3 april 2006 ge oss bilder! låter intressant. har funderat lite själv på vad man kan göra med bakgrunden istället för den vanliga blåa färgen. Citera
jupiter Postat 3 april 2006 Författare Postat 3 april 2006 det kommer bild bara det får torka så jag kan ta in det från garaget tanten gillar inte lukten Citera
jupiter Postat 9 april 2006 Författare Postat 9 april 2006 lovade bilder på frostat glas som baksida och här kommer det men det är väldigt svårt att få det rättvist på bild.detta är mitt nystartade 240l akvarium med förhöjning och sidoavrinning ner till en sump på60l och refugium Citera
Jaken Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Ser jag rätt på bilderna, kör du med vanligt "sötvattensgrus", engelsk sjösten? Citera
jupiter Postat 9 april 2006 Författare Postat 9 april 2006 gruset är blanding engelsk sjösten och korallsand jag tog det från ett saltvattens akvarium på 700l jag köpte för att starta detta mindre inne "ingen plats för 700l innei huset än"hoppas jag inte gjort nått dumt nu när ni kommenterade detta så snabbt Citera
jupiter Postat 9 april 2006 Författare Postat 9 april 2006 rätta mej gärna här om jag gjort nått dumt nu för då får jag ta ur sanden och lägga i ny innan allt har dragit igång på allvar i akvariet Citera
stigigemla Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Här i Sverige är vi jätterädda för sand på silikatbas eftersom den kanske ge ifrån sig kiselsyra till vattnet. I USA finns det en del som kör med sådan sand utan problem. Gustav här på forumet har en del silikatgrus i sin DSB och han har inte klagat på kiselalger vad jag sett. Citera
Jaken Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Då sjöstenen består av en herrans massa stensorter så är risken att den innehåller lite vad som helst av otrevliga saker. Koppar och otrevliga överaskningar.Min personliga åsikt är att den absolut inte hör hemma i ett saltvattensakvarium. Citera
stigigemla Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Vad jag kan se är sjöstenen huvudsakligen granit. Men det finns andra på forumet som kan mer mineralogi än jag. Kanske Aqua Max läser den här tråden? Citera
GustavF Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag tänkte mer på att en så grov sand blir ett herrans jobb att sköta om. Matrester och annat gunk glider lätt ner mellan stenarna och kan därmed utgöra en onödig belastning på akvariet. Det går att förhindra genom att slamsuga den ordentligt ofta, men det känns knappast värt besväret. Citera
Tedb Postat 9 april 2006 Postat 9 april 2006 Jag har läst en hel del gemologi och jag tror inte att detta kan bli ett problem. Citera
jupiter Postat 9 april 2006 Författare Postat 9 april 2006 mineraler i sanden är ju en möjlighet men denna sand har varit i ett saltakvarium i över 5 år så den är nog inte så farlig kanske. men det där med renhållningen är nog en grund till att jag kanske skall ta och tänka om och köpa ny sand innan det är försent skall till karlstad på måndag får se om dom har det hemma man kan väl försöka ta ut det mesta och ta i ny sand över. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.