Casio Postat 5 februari 2021 Dela Postat 5 februari 2021 (ändrat) God kväll, Jag har inte sett någon som väljer att byta ut LED ar i befintliga armaturer. Låt oss säga att man köper en befintlig LED lampa och byter ut dess LED ar mot ex CREE. Är inte det fördelaktigt? Eric Ändrat 5 februari 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 5 februari 2021 Författare Dela Postat 5 februari 2021 Är inne på att öppna upp en led-lampa av modellen "T5" som är original i Juwels Muiltilux och sedan löda om till andra LED ar. JUWEL Aquarium | LED DAY (juwel-aquarium.de) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 6 februari 2021 Dela Postat 6 februari 2021 Det går alldeles utmärkt i de flesta fall att byta ut LED chip, problemet är bara att det sällan är särskilt enkelt att göra det. De är oftast lödda fast på ett sätt som gör att du inte kan använda en lödkolv för att löda bort eller dit de. Du behöver istället använda en värmeplatta eller liknande. Kommer man förbi det steget kommer problem två och det är att du riskerar att skada de andra chipen runt omkring då oftast ett större antal LED chip sitter på ett gemensamt kort. Jag är inte så kunnig att jag kan säga hur stort problemet är egentligen men det går nog värma de för mycket så det krävs nog lite erfarenhet och övning innan man vet hur mycket man ska och inte ska värma. Juwels LED lysrör är nog ganska besvärliga att öppna och ännu besvärligare att montera ihop igen, de är inte tänkta att kunna underhållas och har därför en konstruktion som är optimerad för fukttålighet och billig monteringsprocess. Men jag har aldrig testat själv, det kanske går någorlunda smärtfritt. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 9 februari 2021 Författare Dela Postat 9 februari 2021 (ändrat) Hej, Såg precis i din tråd 20200727 att du hade gjort detta. Ändrat 9 februari 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 9 februari 2021 Dela Postat 9 februari 2021 Ah, jo nästan om du tänker på min Ikea lampa. Den var ganska enkel dock jämfört med att byta LED i Juwel "lysröret" För jag behövde inte löda loss dioden från substratet den sitter på utan kunde bara byta "alltihop". Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 10 februari 2021 Författare Dela Postat 10 februari 2021 Tack för input. Jag kommer ej ihåg vart, men såg att dem använde ett strykjärn att lägga bakom led"remsan" från lysrör. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.