Gå till innehåll

Riktvärden för Mg


Michael Hansson

Rekommenderade inlägg

Har letat och hittat fakta om magnesiums betydelse. För det stora flertalet verkar inte höga Mg nivåer vara alarmerande. Låga värden verkar vara sällsynta.

Läser man i "Dummies", som jag ofta gör, så är riktvärdet 1300...

Var kommer detta riktvärde ifrån?

Vad jag läst mig till är värdet i världshaven lägre (generellt) än 1300.

Mg måste man ha för tillväxt av levande..fiskar som koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför?

Denna fråga har gäckat mitt inre ganska länge.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kh och Ca har en jämnvikt som påverkar vilket värde en av de kan hålla i förhållande till den andra. Genom att höja mg så höjs även jämvikten så vi kan ha förhöjda värden i akvariet. Därför hålls mg högre än i havet. Det ger lite spelrum 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så jag förstått det iaf, men det låter rimligt.  Baserar mitt påstående ovan på föreläsningen här:

 

 

 

Nästa film ja, den är förhoppningsvis på gång. Jag ska försöka klämma in några saker till och måste bygga klart några projekt för att kunna filma det. Men förhoppningsvis kan jag jobba med det nu i nästa vecka. Då har nog min nya lampa till armaturen anlänt med. Men det ser faktiskt lovande ut redan nu... 🙂 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Michael Hansson skrev:

koraller...Man kan överdosera Mg för att bli av med alger (bryopsis). Sen ska man tillbaka i värdena...varför?

 

Kan bara dela med mig av att jag omedvetet höjt mg till 1600, och att jag därefter hittade bryopsis som frodades på några ställen. 

Ingen "vattentät" metod med andra ord. 

Det var väl förmodligen inte syftet med denna tråd, men tänkte jag väger in på ett sidospår ändå 😅👍

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...