Gå till innehåll

Hultis 450 liters kar


Hultis

Rekommenderade inlägg

vet faktiskt inte, blir det större kar frampå här så kanske det blir några clarkii, har sett på bild svarta ocellaris som har gått i haddoni anemon, lyckas man måntro att bosätta 3 olika clown sorter i 3 olika anemoner?? vore fränt men det känns redan riskabelt med den clown truppen jag har nu på 5 st, redan revir bråk. ska se om jag har en bild på hur stenhögen ser ut med reviren. det är tight i ett 450 =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 1 månad senare...

lite uppdatering kanske, har inte hänt speciellt mycket men man får försöka hålla tråden vid liv =)

2 tunze pumpar har det blivit, en 6060 och en 6080 så lite bättre flås i burken kan man ju säga att det är nu iaf! (ändå är inte 6080 i drift) korallerna gillade inte det.

bytte ut min gamla AM turboflotor mot en GroTech HEA 150 skummare oxå, lika bra när man ändå ska uppgradera till större "in wall" kar senare nu i sommar.

åkte på bryopsis alger i samma veva som jag började med vodka metoden. Hoppas det var slumpen?? tråkigt värre är det iaf.

sen en bild på ett "orm bo" av fireworms, vet inte vad det har tagit åt dom, började mata fiskarna med ocean nutrion formula 2 och fick se att det bara kryllade av dom fast ljuset var på! dom har ju annars bara varit natt aktiva (hos mig iaf) men nu så kommer dom fram 2 sek efter att jag matat. det måste vara nåt i maten som dom gillar skarp alltså! någon annan som har det likadant?

post-1301-14468912852889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja pincetten har man plockat dom största med iaf! funkar kanon men man får vara snabb med att klämma åt, dom är som gummi snoddar som skjuts tillbaka in i stenen!

hur menar du på skaftet? vid strecket fast längre ned som det turkosa strecket elr som det röda?

men det kanske räcker med någon mindre och lämpligare bit?

post-1301-14468912853804_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

a ok, då är jag med. undrade bara om det kanske vart enklare med mindre fraggar, rakare snitt osv men det blir kanske svårare att få dom att ta sig riktigt. annars är det bara att köra på med tandpetare och snoddar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl på vad man är ute efter. Jag tror de små fraggarna tar sig precis lika bra så det beror på tillgång och efterfrågan. Har man många som står i kö efter fraggar tar man små, vill man ha en i ett annat kar eller hos en kompis så att man kan få tillbaka av den i händelse av krasch tar man en stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

oj oj oj... kollade genom tråden från början förut och vad utvecklingen går framåt, helt otroligt!

levande listan orkar jag inte ändra på just nu för det blir endel arbete hehe..

men lite nya bilder har jag gott om, ny tagna natt kort som är fortfarande varma

och två bilder som är några dagar gamla.

dom är tagna med den nya kameran som är en olympus sp-500uz

post-1301-14468912890605_thumb.jpg

post-1301-14468912890733_thumb.jpg

post-1301-14468912890831_thumb.jpg

post-1301-14468912890948_thumb.jpg

post-1301-14468912891052_thumb.jpg

post-1301-14468912891157_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite uppdatering kanske, har inte hänt speciellt mycket men man får försöka hålla tråden vid liv =)

2 tunze pumpar har det blivit, en 6060 och en 6080 så lite bättre flås i burken kan man ju säga att det är nu iaf! (ändå är inte 6080 i drift) korallerna gillade inte det.

bytte ut min gamla AM turboflotor mot en GroTech HEA 150 skummare oxå, lika bra när man ändå ska uppgradera till större "in wall" kar senare nu i sommar.

åkte på bryopsis alger i samma veva som jag började med vodka metoden. Hoppas det var slumpen?? tråkigt värre är det iaf.

sen en bild på ett "orm bo" av fireworms, vet inte vad det har tagit åt dom, började mata fiskarna med ocean nutrion formula 2 och fick se att det bara kryllade av dom fast ljuset var på! dom har ju annars bara varit natt aktiva (hos mig iaf) men nu så kommer dom fram 2 sek efter att jag matat. det måste vara nåt i maten som dom gillar skarp alltså! någon annan som har det likadant?

ar det inte en ormstjärna som sticker ut benen,det brukar mina göra vid matning.ser inte riktigt på bilden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
hur går det här då? några nya bilder?

MVH/ Andreas

det går väl sådär.. hade en olycka igår natt när en maxi jet pump trillade ner i magnifica anemonen så det blev lite tråkigt. känns som allt går emot en just nu, algerna blir jag inte klok på men tur att man är stönig annars hade jag nog slängt ut allt va saltvatten heter! min imperator och rostratus klarade sig dock inte tyvärr. men nason som var 2 dagar gammal i karet berörde det aldrig verkade det som?

annars går jag bara och väntar på det karet nya som aldrig blir klart verkar det som.. *suck*

och bild på tras dockan som får bo i osmos facket i den nya sumpen tillvidare.

post-1301-14468913011193_thumb.jpg

post-1301-14468913011366_thumb.jpg

post-1301-14468913011578_thumb.jpg

post-1301-14468913011718_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ge inte upp om anemonen. Ibland verkar de tåla vad som helst och ibland tål de ingenting. Så med litet tur. Om en anemon fastnade i en pump för mig skulle jag låta den sitta kvar stänga av pumpen och lägga paret på ett lugnt ställe där jag har bra koll. Överlever anemonen är det mycket lättare för den att ta sig loss själv utan nya skador än om man river och sliter i den. Är det död vävnad på den bör man blåsa bort det med en luftslang innan det börjar ruttna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nee anemonen ger jag inte upp hoppet om (inte än iaf) tänkte på allt annat som ska krångla och jävlas, tänkte mest på algerna då. börjar bli lite motigt att se dom varje gång man tittar in i burken, fortsätter dom växa i det stora akvariet så har jag lust att slänga ur allt tills man har sparat ihop tillräckligt me stålar för att starta om det på riktigt med ny sten och rubbet.. men det är ju ändå inga garantier för att dom inte kommer tillbaka tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag kollat vattnet och nitraten har stigit lite och det har nog sina själ + att jag har slutat med vodkan. en fördel är att inte bryopsis algerna växer lika bra i sämre vatten kvalité.

fosfaten har oxå stigit lite men det är för att kolet jag körde med innehöll endel procent fosfat tydligen. men det gick ju skapligt bra med karet, inget krasch denna gången iaf och det finns ju rowa så..

ett STORT tack till Magnus Johansson som med kort varsel kunde stå för mycket osmos vatten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...