Gå till innehåll

Hultis 450 liters kar


Hultis

Rekommenderade inlägg

Ja rowaphos är väldigt bra grejor det :)

Vad har du för algätande djur i karet?

Hoppas allt kvarvarande klarar sig för dig. Fortsätt gärna posta bilder.

MVH/ Andreas[/QUOT

dom jag har som äter alger är en:

Naso.L

A. triostegus

blåbenad eremit

lite turbosar men det är på tok en för dålig uppsättning för att det ska märkas nåt vidare i min burk.

trodde eldräkan strök med för den var borta några dagar men jag fick syn på den igår, den brukar alltid komma fram när det är matning så man blev lite orolig när den höll sig undan, men den kanske bara ömsade skal?

lite bilder men det känns bara som det samma hela tiden..

post-1301-14468913038276_thumb.jpg

post-1301-14468913038437_thumb.jpg

post-1301-14468913038593_thumb.jpg

post-1301-1446891303874_thumb.jpg

post-1301-14468913038888_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Fina bilder.

Nu blev jag avis, det är en väldigt fin mandarin du har. Den ser tjock och välmående ut. Angående snäckorna (sniglarna) så tycker jag att du ska skaffa så många du kan. Jag har 30+ i min burk och jag har inte en alg förutom 2st sorter av brunalger som dom inte äter av.

MVH/ Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fin mandarin! är helsåld på dem.. har en lsd mandarin i min burk.

tackar... ja dom är tuffa, skulle vilja prova med en till i den nya burken. tycker min är lite matt i färgerna bara men det har väl med vart dom kommer ifrån eller kön skulle jag tro? lsd mandarinen är det den fläckiga varianten som är mer grön aktig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder.

Nu blev jag avis, det är en väldigt fin mandarin du har. Den ser tjock och välmående ut. Angående snäckorna (sniglarna) så tycker jag att du ska skaffa så många du kan. Jag har 30+ i min burk och jag har inte en alg förutom 2st sorter av brunalger som dom inte äter av.

MVH/ Andreas

hehe, jag den är i väldigt bra kondition, anledningen är nog att det finns så mycket små kryp i bryopsis algen som den äter av, amphipoder finns det mängder av t ex! och det största + är att den äter salifert enegi+ granulat.

det det får blir en drös med städare till men när dom kostar 50:- *host*styck hos min närmaste handlare drar man sig lite för att lätta på plånboken..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

då var det dags igen!!

hörde från vardags rummet idag ett rop som sa: det har hänt nåt i karet säger sambon, fan va e det nu då tänkte jag å gick iväg för att kolla.. jo, hela burken såg ut som lätt mjölk *suck* då var det den andra anemonen som hade traskat runt och på nåt sätt lyckats komma upp till stream pumpen.. ja ni kan nog lista ut själva vad som hände! jag har inte lyckats hitta anemonen helvetet än.. ligger bara en massa gröna tentakler överallt. som lyckligt nog så klarade sig alla djur sig denna gången. men man blir bara så trött på allt när det j*vlas. tråkigt när man redan haft en sån anemon olycka för bara 2 veckor sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkligen trist, men skönt att inget annat strukit med. När många saker går med med akvariet på kort tid kan man verkligen bli snem men det repar sig alltid i slutet. Det gäller under tiden att motså frestelsen att lägga ner hobbyn.

nej än hotas det inte av avveckling men det är inte långt undan ibland!

lite sent påtänkt nu oxå isf då det "stora" är på gång i källaren. och då ska då inte anemonerna få nån möjlighet att smaka på tunze..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
Hur har det gått för dig och anemonerna?

MVH/ Andreas

nu tuffare det på i vanlig ordning, man går varje dag bara och undrar när nästa grej ska hända med burken men dom farhågorna är snart ett minne blott!

men magnefica anemonen har repat sig bra efter olyckan, men efter att jag möblerade om i burken i våras så råkade nog hans favvo plats försvinna?? den stora crispa anemonen är spårlöst försvunnen dock. kan inte begripa hur den bara kunde gå upp i rök typ..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja hoppas att din otur är slut nu. Köpte du mer snäckor eller?

Hur är naso,n är han snäll på din andra kirurg. äter han mycket alger?

Vill gärna se mer bilder.

MVH/ Andreas

nja slut vet jag inte om den är, har själv fått platt maskar i burken men jag har en liten hexataenia som äter för fullt! det har blivit dåligt med snäckor och sniglar :( har prioriterat annat till fördel för det nya karet.

nason och triostegusen går jätte bra ihop! nason lärde den andra hur man gör när man äter caulerpa iaf! dom äter på rätt duktigt ihop, men dom ger sig inte på dom större tussarna med alger tyvärr.

bilder kommer lite senare, har inga på lager..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har massa småsnäckor som blir runt max 5mm som verkar beta på bra. Dom förökar sig bra oxo. Jag skulle kunna skicka några till dig. om vi kan lösa frakten på något billigt och bra sätt. Jag tror snäckan ska synas på bilden

Jag har några stycken exakt likadana i mitt nano... Har länge funderat på om dom är skadedjur på något vis? Har inte förmått mig att fråga ännu.

Någon som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

här kommer det lite bilder men inge ville ställa upp på någon vidare session under kvällen..

fröken fisken fick mig däremot att hoppa jämfota framför karet igår då jag placera om några euphyllior, (hans/hennes revir)det var runt stenarna där jag grejade och helt plötsligt känner jag två snabba hugg i handen så jag skvatt som H*** te!! såg aldrig när den kom som en blixt ur stenen heller!

post-1301-14468913315337_thumb.jpg

post-1301-14468913315523_thumb.jpg

post-1301-14468913315697_thumb.jpg

post-1301-14468913315874_thumb.jpg

post-1301-14468913316052_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch.. gillar inte fröknar, elaka fiskar... vad är det för firre på bild 2?

fin mandarin också, det är en av mina favoriter! :)

dom kan vara elaka som fan! det är en Naso lituratus, läppstift kirurg.

det syns på mandarinen att den har hittat mycket mat iaf ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så var det den hette ja... :)

har du fått mandarinen att ta pellets eller frysmat?

min lsd mandarin hade tydligen käkat fryst artemia hos JR, men i min burk duger inget annat än vad den hittar på stenen. har försökt släppa artemia, pellets, mysis och diverse alles framför truten på den.. men den bara simmar vidare och ser så där dumsöt ut :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbara fiskar du har. Din naso är grymt fin. Hur stor är den. Synd att jag har för litet kar för en sådan. Jag måste nog fundera på ett större kar :sur:

MVH/ Andreas

tackar! jo då, men dom ser ut som väl trimmade prinskorvar nu! har funderat på att sätta dom på Gi kost hehe, den är ca 10 lång tänker jag? den var väldigt smal när jag köpte den men nu ser man inte revbenen på den som tur är.. värre med triostegusen, den är nog 1,5 cm över ryggen vid det här laget! haha

klart du ska ha större kar, så att du får plats med en simkunnig gräsklippare! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så var det den hette ja... :)

har du fått mandarinen att ta pellets eller frysmat?

min lsd mandarin hade tydligen käkat fryst artemia hos JR, men i min burk duger inget annat än vad den hittar på stenen. har försökt släppa artemia, pellets, mysis och diverse alles framför truten på den.. men den bara simmar vidare och ser så där dumsöt ut :)

jag har sett att den har tagit salifert energy+ granulat men det var längesen nu. min ser ut att kunna överleva ett krig nu så tjock den har blivit på kräft djur! det är den enda fördelen med att ha alger, dom generera mycket smådjur till mandarinen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...