Gå till innehåll

MH med täckglas eller inte?


watter

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är lite ny inom det här med MH, har kollat på en massa och undrar en sak. Vad är det för skillnad om man köper en MH med täck glas eller en utan. Gör det någon nytta mer än att det skyddar från vattenstäck. Är på jakt efter två 250 watt till mitt nya kar jag ska starta :) så vill höra med er innan jag bestämmer mig ;)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, så man får alltså ut bättre ljus med e40 sockel på grund av att där inte är något skyddsglas som försämrar ljuset på vägen ner till vattenytan, om jag har fattat det rätt :)

Men har läst att glaset var till för att skydda från den farliga uv strålningen eller nått sånt, stämmer detta ?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alla mh med e40 sockel har en inbyggd skydd mot uv i själva lampan därför behövs det inte skyddsglas..

man kan säga att dubbelfattade mh lampor är lite mer omoderna och e40 är de nyare varianterna..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gammal tråd, men måste fråga en sak

Köpte en 150w mh igår, lampan är dubbelfattad, men det sitter inget skyddsglas på lampan och jag har ingen skyddsglas över karet, är det farligt?

Ska jag fixa det?, funkar vanligt glas eller ska det va någon speciell sort eller tjocklek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha ett skyddsglas mot UV-ljus (främst UVC, UVB).

Annars blir det för mycket kortvågit UV-ljus,

som bränner sönder allt levande i karet.

Fakta: UVA (315 to 400 nm), UVB (280 to 315 nm), and UVC (100 to 280 nm)

UVA blir man brun av

UVB blir man röd av

UVC bränner bara sönder och dödar huden

Det går bra med vilket glas som helst (dock inte kvartsglas),

bäst är weissglas (low iron glas), men det går även med vanligt glas typ floatglas.

Ta ett så tunnt glas som möjligt,

men i praktiken så blir det nog bra med ~2 mm tjockt glas.

Dubbelfattade lampor använder vanligtvis kvartsglas i bulben,

då denna glastyp tål bäst höga temperaturer och snabba temperaturförändringar.

På min enkeltfattade E40 lampa, sitter det innerst en liten glas-buld i kvartsglas och sedan utanför det hela sitter ytterglaset.

Ytterglaset är vanligt glas och fungerar som UV-filter.

Orsaken är att man gör på detta viset är att vanligt glas går inte att använda som innerbulb, då det skulle spricka p.g.a. dom stora temperaturförändringarna.

Gammal tråd, men måste fråga en sak

Köpte en 150w mh igår, lampan är dubbelfattad, men det sitter inget skyddsglas på lampan och jag har ingen skyddsglas över karet, är det farligt?

Ska jag fixa det?, funkar vanligt glas eller ska det va någon speciell sort eller tjocklek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan anledning till skyddsglaset är att det är inte helt ovanligt att MH-lampor exploderar (har själv varit med om detta). Varmt glassplitter som flyger omkring är inte hälsosamt.

MVH Lasse

glasbitarna är det jag är minst rädd för...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glaset som ska användas är av typ Pyrex (som i ugnsfasta formar) eller braskamin som någon skrev.

Jag tror det är vikigt att veta exakta måtten på orginalglaset eftersom det sannolikt är tillpassat för en viss rörelse i armaturen vid upphettning - annars är det risk att det spricker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...