GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Efter ett decennium ca med salt under 90-talet sÄlde jag allt tidigt 2000-tal, tog dykarcert och Äkte ut i vÀrlden för att uppleva korallrev i verkligheten. Det var grymt hÀftigt men blev kallad "J-vla cocktail-dykare" av de flesta andra sportdykare. T ex, efter en vecka ute pÄ Röda Havet med fantastiska upplevelser satt de andra pÄ flyget hem och snackade upphetsat om att komma hem och dyka "pÄ riktigt" i stenbrott i nordöstra SkÄne dÀr stenvÀggarna i svart granit Àr lodrÀta, och dÀr ingen vÀxtlighet och inget djurliv finns. Vi hade helt enkelt olika mÄlsÀttningar med vÄra dyk. Jag ville bara glida fram i sakta mak lÀngs ett korallrev. TÀnkte lÀgga upp lite bilder i den hÀr trÄden pÄ de olika dyken och börjar med en bild frÄn mitt andra dyk nÄgonsin som nyutexaminerad open water dykare, frÄn Padang Bai pÄ Balis östkust dÀr jag dök tillsammans med min dotter.

En White-tip reef shark var nyfiken pÄ oss och vi pÄ den. 

LARGE09 ulp 1-3.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 4
Postat (Ă€ndrat)

Veckan efter avklarat certifieringsprov hemma i Sverige Äkte jag med familj till Bali i oktober 2002. DÀr gjorde jag och dottern första dyker pÄ USS Liberty, ett litet vrak frÄn andra vÀrldskriget som egentligen sattes pÄ stranden men senare vulkanutbrott skickade ut det kanske 75 meter ut i havet dÀr det nu ligger pÄ ca 25 meters djup. Anemonen med clownerna satt pÄ en reling. NÀr jag kom hem hittade jag bilder pÄ nÀtet frÄn samma vrak - pÄ samma anemon, och förmodligen samma clowner, pÄ samma reling - tagna 5 Är tidigare av en annan dykare. 

BALI TULAM2.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 3
Postat
On 2021-04-02 at 20:31, Kajjjan skrev:

J-vla cocktail-dykare"

Jag Ă€r precis som du en jĂ€vla cocktaildykare 😅👍

Har jobbat som dykguide/instruktör i Sydostasien i ett par Är. Har nog 2000 dyk under bÀltet och inget har varit kallare Àn 24 grader, haha! 

De som vill leta torsk i Ă€rtsoppa inne i Oslosbukten fĂ„r gĂ€rna göra det, men jag stannar dĂ„ hellre pĂ„ bryggan och lapar sol 😉

Jag har tre absoluta favoriter bland mina dykdestinationer i sydostasien, Lembeh strait i Indonesien. Aldrig sett sÄ sjukt mycket och udda mikrofauna som dÀr. Alla dyk simmade man 1 meter över en svart lavasandbotten och letade smÄskit i sanden. Men dom fanns överallt, bokstavligen. 

För den stora scenen sÄ var Sipadan i Malaysia (borneo) och Komodo (Indonesien öster om Bali) helt magnifika! 

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)
12 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag Ă€r precis som du en jĂ€vla cocktaildykare 😅👍

Har jobbat som dykguide/instruktör i Sydostasien i ett par Är. Har nog 2000 dyk under bÀltet och inget har varit kallare Àn 24 grader, haha! 

De som vill leta torsk i Ă€rtsoppa inne i Oslosbukten fĂ„r gĂ€rna göra det, men jag stannar dĂ„ hellre pĂ„ bryggan och lapar sol 😉

Jag har tre absoluta favoriter bland mina dykdestinationer i sydostasien, Lembeh strait i Indonesien. Aldrig sett sÄ sjukt mycket och udda mikrofauna som dÀr. Alla dyk simmade man 1 meter över en svart lavasandbotten och letade smÄskit i sanden. Men dom fanns överallt, bokstavligen. 

För den stora scenen sÄ var Sipadan i Malaysia (borneo) och Komodo (Indonesien öster om Bali) helt magnifika! 

đŸ˜‚đŸ‘đŸ»

HĂ„ller verkligen med dig.

Jag har inte pÄ lÄnga vÀgar sÄ mÄnga dyk som du har. DÀremot spred jag kanske dem mer runt jordgloben. Förutom Bali sÄ var Thailand enda asiatiska dykplatserna. Skulle gjort Lombok ocksÄ efter Bali men vi rÄkade vara pÄ Bali nÀr bomberna smÀllde 2002 sÄ vi blev avrÄdda att Äka till Lombok. Vi lÀmnade den exakta platsen för detonationen 20 minuter innan det smÀllde, men det Àr en annan historia.

Ett halvÄr efter Bali blev det en veckas live aboard i Röda Havet och nio mÄnader senare nÄgra dagars live aboard pÄ BarriÀrrevet öster om Cairns. Nio mÄnader senare en veckas stranddyk lÀngs Bonaire i Karibien. Sedan, nÄgot Är senare, Mafia Island öster om Tanzania i indiska oceanen (min profilbild Àr dÀrifrÄn). Avslutade med Boca del Toro i Karibien, pÄ grÀnsen mellan Panama och Costa Rica. DÀremellan blev det nÄgra dyk i Thailand. Under sista dyket i Boca del Toro kom jag pÄ mig sjÀlv att uttrÄkad titta pÄ klockan. DÄ bestÀmde jag mig för att det var mitt sista dyk. Men fram tills dess hade det varit en rad med fantastiska upplevelser.

Röda Havet...sju dygn till havs...vi dök pÄ fantastiska vrak och korallrev. Nattdyken...gled fram över, mellan och vid sidan av revet och kÀnde plötsligt att jag hade sÀllskap. Ett flertal stora drakfiskar simmade pÄ bÄda sidor om mig och utnyttjade min ficklampas sken för att hitta byten.

LARGE40-4.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 2
Postat

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var pÄ andra sidan Sulawesi utanför Manado. PÄ Bunaken, som Àr det för mig det absolut mest kompletta stÀllet i vÀrlden!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) Àr bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel för Karibien om man gillar begrÀnsat utbud.  Bocas Del Toro  o. 

Sli Lanka Àr för mig nada.  Alla mina  erfarenheter Àr efter 2010. Men jag att vet mÄnga rev har skadats efter  det !

Solljuset Àr min grej!

Jan R.

Postat
12 timmar sedan, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var pÄ andra sidan Sulawesi utanför Manado. PÄ Bunaken, som för mig Àr det absolut mest kompletta stÀllet (under ytan) jag varit pÄ!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) Àr bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel (Mexico) och Cayo Largo (Kuba) för Karibien om man gillar begrÀnsat utbud.  Bocas Del Toro  o. Sri Lanka tyckte jag inte var nÄgot speciellt under vattenytan.  Alla mina  erfarenheter Àr frÄn Är 2000 och framÄt. Jag vet att mÄnga rev har skadats efter  det.

Solljuset Àr min grej!

Subjektiv inlaga frÄn

Jan R.

Postat
16 timmar sedan, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Lembeh, jag antar att du samtidigt var pÄ andra sidan Sulawesi utanför Manado. PÄ Bunaken, som Àr det för mig det absolut mest kompletta stÀllet i vÀrlden!

Sechellerna, Zanzibar o. Sipadan (Mabul) Àr bra. Sharm el sheikh ( för Röda havet) Cozumel för Karibien om man gillar begrÀnsat utbud.  Bocas Del Toro  o. 

Sli Lanka Àr för mig nada.  Alla mina  erfarenheter Àr efter 2010. Men jag att vet mÄnga rev har skadats efter  det !

Solljuset Àr min grej!

Jan R.

Nej, jag har inte varit pÄ Sulawesi alls tyvÀrr. Bali Àr enda ön som jag dykt frÄn i Indonesien. Kul att du ÀndÄ varit pÄ Boca del Toro, med tanke pÄ att det knappast Àr ett dykmÄl egentligen och ligger vÀldigt offside i förhÄllande till alla andra godsaker i Karibien. Vad var det som gjorde att du Äkte dit?

Jag försöker undvika att tala om bÀst och sÀmst eftersom det dels Àr vÀldigt olika frÄn person till person vad man fÄr ut av ett dyk, vad man Àr ute efter osv, och dels Àr olika dykplatser vÀldigt olika mÄnga gÄnger och ger en vitt skilda upplevelser som inte kan jÀmföras. Men jag har ocksÄ sett skadade och ödelagda rev och det Àr verkligen inget kul. Och jag kan förstÄ att man pÄ de vÀrsta turistorterna anvisar dykarna till speciella rev som de fÄr slita pÄ. En del, alltför mÄnga, Àr rena idioterna och saknar fullstÀndigt respekt för var de befinner sig. DÄ Àr det bra att de fÄr göra det pÄ ett och samma stÀlle och inte överallt. Synd bara att vi andra som har vett att sköta oss hamnar dÀr ocksÄ. DÀrför tror jag rena dykresor som Àr bÀttre kontrollerade ger mer eftersom man tas till andra platser dit den stora massan av dykare inte tar sig. En veckas live aboard pÄ bÄt i Röda Havet, dÀr vi inte sÄg land pÄ en hel vecka alltsÄ, var grymt hÀftigt. Inga förstörda rev nÄgonstans vi dök. MÄnga vrakdyk blev det. Och vrak drar verkligen till sig liv i alla former. Kanske Àr dock ÀndÄ den mÀktigast upplevelsen nÀr en mindre flock delfiner dyker upp och tjattrande börjar cirkulera runt mig och min dykbuddy medan flockledaren (en stor hona har jag förstÄtt i efterhand) stÀller sig bara nÄgon meter ifrÄn oss och helt lugnt kollar in oss. 

Men Àven dyk i marina naturreservat som Mafia Island (ca 150 km söder om Zanzibar) och Bonaire Àr fulla av upplevelser dÀr reven Àr vÀlhÄllna och fantastiska, om Àn vÀldigt olika. PÄ BarriÀrrevet sÄg jag de största tridacna musslor jag nÄgonsin sett och fattar varför de Àven kallas mördarmusslor. 

Men, som sagt, vad som Àr fantastiskt för mig behöver inte vara fantastiskt för nÄgon annan. Som jag nÀmnde i ett tidigare inlÀgg satt flera av mina dykkompisar frÄn dykklubben pÄ planet hem frÄn en vecka pÄ Röda Havet och pratade upphetsat om dyk i djupa skÄnska stenbrott i april - inget liv, inget ljus, bara svarta lodrÀta granitvÀggar 80 meter ner...

• Gilla 1
Postat
On 2021-04-05 at 12:29, Kajjjan skrev:

đŸ˜‚đŸ‘đŸ»

HĂ„ller verkligen med dig.

Jag har inte pÄ lÄnga vÀgar sÄ mÄnga dyk som du har. DÀremot spred jag kanske dem mer runt jordgloben. Förutom Bali sÄ var Thailand enda asiatiska dykplatserna. Skulle gjort Lombok ocksÄ efter Bali men vi rÄkade vara pÄ Bali nÀr bomberna smÀllde 2002 sÄ vi blev avrÄdda att Äka till Lombok. Vi lÀmnade den exakta platsen för detonationen 20 minuter innan det smÀllde, men det Àr en annan historia.

Ett halvÄr efter Bali blev det en veckas live aboard i Röda Havet och nio mÄnader senare nÄgra dagars live aboard pÄ BarriÀrrevet öster om Cairns. Nio mÄnader senare en veckas stranddyk lÀngs Bonaire i Karibien. Sedan, nÄgot Är senare, Mafia Island öster om Tanzania i indiska oceanen (min profilbild Àr dÀrifrÄn). Avslutade med Boca del Toro i Karibien, pÄ grÀnsen mellan Panama och Costa Rica. DÀremellan blev det nÄgra dyk i Thailand. Under sista dyket i Boca del Toro kom jag pÄ mig sjÀlv att uttrÄkad titta pÄ klockan. DÄ bestÀmde jag mig för att det var mitt sista dyk. Men fram tills dess hade det varit en rad med fantastiska upplevelser.

Röda Havet...sju dygn till havs...vi dök pÄ fantastiska vrak och korallrev. Nattdyken...gled fram över, mellan och vid sidan av revet och kÀnde plötsligt att jag hade sÀllskap. Ett flertal stora drakfiskar simmade pÄ bÄda sidor om mig och utnyttjade min ficklampas sken för att hitta byten.

LARGE40-4.jpg

Ja det var jĂ€klar vad du varit runt! 😊 Du har ju avverkat dom tre stora korallomrĂ„dena, Sydostasien, röda havet och barriĂ€rrevet.

Tittar du pÄ klockan nÀr du dyker runt costa Rica bör du kanske ta en liten paus haha! 

JÀvla flyt pÄ Bali dessutom, men kusligt att vara sÄ nÀra tragedin! 

Jag hoppas hur som kunna ta mig till stora barriĂ€rrevet och ta mig en titt. Hade Ă€ven varit kul att dyka vid nĂ„got avlĂ€gset rev runt Papua nya Guinea, eller dylikt 😊👌

• Gilla 1
Postat
On 2021-04-05 at 23:13, Ryberg skrev:

Kajjan, 

Solljuset Àr min grej!

Jan R.

Jag tror det var mitt inlĂ€gg du syftade pĂ„ 😊

SjĂ€lvklart var jag Ă€ven pĂ„ andra sidan och dök runt bunaken. Fantastiska dyk och man behövde ju inte ens bĂ„t. Bara till att plaska i 😅

Men Lembeh var liksom nÄgot helt unikt jÀmfört med all annan dykning jag gjort. Det var som att komma till en annan planet med den freak show man fick se nere pÄ lavasandbottnen. 

• Gilla 1
Postat

Kajjan,

Hur jag hamnade pĂ„ Bocas del Toro; Vi var i Costa Rica. Bodde  bl.a. i Puerto Veijo de Talamanca pĂ„ karibiska sidan. Åkte dĂ€rifrĂ„n genom bananplantagerna till Panamanska

grÀnspassagen vid Sixaola. Gick över den gamla jÀrnvÀgsbron. Tog dÀrifrÄn en taxi till bÄtarna som körde oss ut till öarna. Bodde dÀr sedan 5 ntr. (pÄ ett stÀlle som lÄg pÄ 

styltor över vattnet och hette passande nog "Casa Aquaria") Àgdes av en amerikansk Ànka som hade varit gift med en svensk man. Var bl.a. pÄ Red frog beach, dolphin bay.

Sen tillbaka till Costa Rica, för white water rafting , canopy tours o. vulkaner.

Allting Àr subjektivt, och ibland rent missvisande. Det som var dÄ, Àr inte som det Àr idag. Det kÀnns som att det kan skilja sig frÄn öde strand till turistgetto pÄ en sÀsong.

Rekommenderade ett husrev pÄ Cuba, hÀr pÄ forumet en gÄng. Kom tillbaka 2018 och det var helt utplÄnat.

M.v.h.

Jan R.

• Gilla 1
Postat

MÄste bara inflika nÄtt alla tÀnker pÄ, men inte vÄgar sÀga: 

Mer Bilder! 😇 

Blir halvt tokig av att lÀsa alla fantastiska namn pÄ platser och beskrivningar över Àventyr... Kul att ni delar med er!

• Gilla 2
  • Tack 1
Postat
On 2021-04-09 at 17:28, Kim Rosenqvist skrev:

HÀr kommer urval av bilder frÄn Lembeh, med ganska dÄlig kvalitet (har bara kvar dom i gammalt album pÄ fb tyvÀrr) 

Allt Àr ju relativt - och jÀmför man med mina gamla bilder Àr det knappast dÄlig kvalitet pÄ dina. Mina bilder frÄn 2002 Àr tagna med analog kamera, skaffade digitalt Äret efter nÀr vi Äkte till Australien. Men det var lÄngt frÄn den upplösning man har idag - lÄÄÄÄngt ifrÄn. Men man fÄr ju glÀdjas Ät det som man fick fram i alla fall. NÀr jag var pÄ dykresa pÄ Bonaire 2004 delade jag rum med en lÀkare som vÀgrade gÄ över till digitalt. Hela kylskÄpet var fullt med filmrullar. Han fotograferade hejvilt men kunde ju inte se resultatet förrÀn han kom hem. Jag försökte argumentera för det digitala dÀr man direkt kunde se resultatet, men han blev bara irriterad av sÄdana dumheter. 

VÀl hemma fick han resultatet: De tre första bilderna han tog blev bra. Sedan hade nÄgot hÀnt med kameran sÄ alla de andra, uppskattningsvis 50-60 rullarna med 36 bilder i varje, hade blivit svarta...och de tre bilderna var alla tre tagna ovan vattenytan. Trots det vÀgrade han go digital.

Den hÀr bilden Àr en av mina första digitala. FrÄn BarriÀrrevet i dagarna mellan jul och nyÄr 2003.

AUSSIE CORAL1.jpg

• Gilla 5
Postat
On 2021-04-08 at 16:46, Ryberg skrev:

Kajjan,

Hur jag hamnade pĂ„ Bocas del Toro; Vi var i Costa Rica. Bodde  bl.a. i Puerto Veijo de Talamanca pĂ„ karibiska sidan. Åkte dĂ€rifrĂ„n genom bananplantagerna till Panamanska

grÀnspassagen vid Sixaola. Gick över den gamla jÀrnvÀgsbron. Tog dÀrifrÄn en taxi till bÄtarna som körde oss ut till öarna. Bodde dÀr sedan 5 ntr. (pÄ ett stÀlle som lÄg pÄ 

styltor över vattnet och hette passande nog "Casa Aquaria") Àgdes av en amerikansk Ànka som hade varit gift med en svensk man. Var bl.a. pÄ Red frog beach, dolphin bay.

Sen tillbaka till Costa Rica, för white water rafting , canopy tours o. vulkaner.

Allting Àr subjektivt, och ibland rent missvisande. Det som var dÄ, Àr inte som det Àr idag. Det kÀnns som att det kan skilja sig frÄn öde strand till turistgetto pÄ en sÀsong.

Rekommenderade ett husrev pÄ Cuba, hÀr pÄ forumet en gÄng. Kom tillbaka 2018 och det var helt utplÄnat.

M.v.h.

Jan R.

Det lÀt som en spÀnnande resa! Frugan och jag hade rest runt i Brasilien och efter fyra dagar/nÀtter pÄ en flotte i Amazonas flög vi frÄn Manaus till Panama City. Jag hade spanat in Boca Del Toro för att ha en veckas ren avkoppling i solen, sÄ vi drog dit. Vi bodde ocksÄ ute pÄ vattnet sÄ att sÀga, smÄ hus pÄ pÄlar i vattnet med egen brygga och egna kajaker. Punta Caracol hette stÀllet. Ganska nice att ligga pÄ bryggan och sola för att sedan glida ner i vattnet och snorkla runt i djurlivet under brygga och hus. 

IMG_1926.jpg

• Gilla 3
Postat
1 timme sedan , Kajjjan skrev:

Allt Àr ju relativt - och jÀmför man med mina gamla bilder Àr det knappast dÄlig kvalitet pÄ dina. Mina bilder frÄn 2002 Àr tagna med analog kamera, skaffade digitalt Äret efter nÀr vi Äkte till Australien. Men det var lÄngt frÄn den upplösning man har idag - lÄÄÄÄngt ifrÄn. Men man fÄr ju glÀdjas Ät det som man fick fram i alla fall. NÀr jag var pÄ dykresa pÄ Bonaire 2004 delade jag rum med en lÀkare som vÀgrade gÄ över till digitalt. Hela kylskÄpet var fullt med filmrullar. Han fotograferade hejvilt men kunde ju inte se resultatet förrÀn han kom hem. Jag försökte argumentera för det digitala dÀr man direkt kunde se resultatet, men han blev bara irriterad av sÄdana dumheter. 

VÀl hemma fick han resultatet: De tre första bilderna han tog blev bra. Sedan hade nÄgot hÀnt med kameran sÄ alla de andra, uppskattningsvis 50-60 rullarna med 36 bilder i varje, hade blivit svarta...och de tre bilderna var alla tre tagna ovan vattenytan. Trots det vÀgrade han go digital.

Den hÀr bilden Àr en av mina första digitala. FrÄn BarriÀrrevet i dagarna mellan jul och nyÄr 2003.

AUSSIE CORAL1.jpg

HÀftig mussla med allt pynt! 

Det tog mig ett tag innan jag hittade rĂ€tt instĂ€llningar pĂ„ kamera för att fĂ„ ut det blĂ„a och fĂ„nga objektet i rĂ€tt fokus och ljus, i relation till omgivningen. I Lembeh var det ett bra övningsomrĂ„de för detta 😊

Bilderna Àr kanske pÄ sÄ vis bra, men de ligger pÄ cirka 80 kb per bild, sÄ det var nog det jag frÀmst syftade pÄ. 

Jobbigt för din dykkompis med bilderna. Men en del vĂ€grar ju anamma ny teknik 😅 min mormor hade fram till hennes död för ett par mĂ„nader sedan aldrig satt pĂ„ en mikrovĂ„gsugn i sitt liv. 

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)
On 2021-04-09 at 15:29, Slanten skrev:

MÄste bara inflika nÄtt alla tÀnker pÄ, men inte vÄgar sÀga: 

Mer Bilder! 😇 

Blir halvt tokig av att lÀsa alla fantastiska namn pÄ platser och beskrivningar över Àventyr... Kul att ni delar med er!

Tack - ja det kommer mer sÄ smÄningom. Just nu Àr hustrun och jag mellan tvÄ bostÀder och allt Àr nerpackat, men sÄ snart som jag hittat och fÄtt igÄng datorer och hÄrddiskar igen sÄ ska jag vÀl kunna pressa ut nÄgot mer. Filmade dock mer Àn jag fotade. Och det Àr inte helt lÀtt att fÄ det bra, inte med den tidens utrustning.

Men hittade den hÀr - som ocksÄ Àr min profilbild. Tagen runt Mafia Island som ligger en bit ut i Indiska Oceanen, öster om Tanzania fastland. Det var en bjÀsse. Jag upptÀckte honom en bit bort och sÄg honom komma rakt emot oss och sen insÄg jag att han inte tÀnkte sakta ner sÄ jag fick lite hastig flytta pÄ mig och sÄ fortsatta han bara rakt fram helt obekymrad om mig.

1DSC05186-3.jpg.f45397ca01c20c214b3706c815942f52.jpg

Ändrat av Kajjjan
  • Gilla 2
Postat
2 timmar sedan, Kajjjan skrev:

Tack - ja det kommer mer sÄ smÄningom. Just nu Àr hustrun och jag mellan tvÄ bostÀder och allt Àr nerpackat, men sÄ snart som jag hittat och fÄtt igÄng datorer och hÄrddiskar igen sÄ ska jag vÀl kunna pressa ut nÄgot mer. Filmade dock mer Àn jag fotade. Och det Àr inte helt lÀtt att fÄ det bra, inte med den tidens utrustning.

Men hittade den hÀr - som ocksÄ Àr min profilbild. Tagen runt Mafia Island som ligger en bit ut i Indiska Oceanen, öster om Tanzania fastland. Det var en bjÀsse. Jag upptÀckte honom en bit bort och sÄg honom komma rakt emot oss och sen insÄg jag att han inte tÀnkte sakta ner sÄ jag fick lite hastig flytta pÄ mig och sÄ fortsatta han bara rakt fram helt obekymrad om mig.

1DSC05186-3.jpg.f45397ca01c20c214b3706c815942f52.jpg

En sÄn fantastisk firre! Hon visste vem som bestÀmde pÄ revet!

• Gilla 1
  • 9 mĂ„nader senare...
  • 6 mĂ„nader senare...
Postat
On 2021-04-02 at 20:31, Kajjjan skrev:

Efter ett decennium ca med salt under 90-talet sÄlde jag allt tidigt 2000-tal, tog dykarcert och Äkte ut i vÀrlden för att uppleva korallrev i verkligheten. Det var grymt hÀftigt men blev kallad "J-vla cocktail-dykare" av de flesta andra sportdykare. T ex, efter en vecka ute pÄ Röda Havet med fantastiska upplevelser satt de andra pÄ flyget hem och snackade upphetsat om att komma hem och dyka "pÄ riktigt" i stenbrott i nordöstra SkÄne dÀr stenvÀggarna i svart granit Àr lodrÀta, och dÀr ingen vÀxtlighet och inget djurliv finns. Vi hade helt enkelt olika mÄlsÀttningar med vÄra dyk. Jag ville bara glida fram i sakta mak lÀngs ett korallrev. TÀnkte lÀgga upp lite bilder i den hÀr trÄden pÄ de olika dyken och börjar med en bild frÄn mitt andra dyk nÄgonsin som nyutexaminerad open water dykare, frÄn Padang Bai pÄ Balis östkust dÀr jag dök tillsammans med min dotter.

En White-tip reef shark var nyfiken pÄ oss och vi pÄ den. 

Startade mitt första saltkar 1981 och 2001 drog jag till Röda Havet dĂ„ jag fick klart för mig hur vackert det Ă€r dĂ€rnere speciellt för oss som sysslar med saltkar. Ett par Ă„r efter den första resan var jag dykare och har sedan dess gjort 5 liveaboards och ytterligare 25 resor till Egypten samt gjort ett hundratal dyk dĂ€rnere. Är man saltvattensakvarist sĂ„ bör man Ă„ka till Röda Havet minst en gĂ„ng för att se hur det ser ut i "verkligheten" det blir verkligen en boost för hobbyn dĂ„ 🙂
Egyptentips #1 | Facebook

• Gilla 3

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...