runstenen Postat 9 januari 2022 Dela Postat 9 januari 2022 16 timmar sedan, Gierth restart skrev: Japp, tror att den kommer från dig - fint djur Visst är den. Alveopora - 12 fransar per polyp. Goniopora - 24 fransar per polyp. 1 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 9 januari 2022 Författare Dela Postat 9 januari 2022 5 timmar sedan, runstenen skrev: Visst är den. Alveopora - 12 fransar per polyp. Goniopora - 24 fransar per polyp. Tack Emil, där lärde jag mig nått som jag inte hade en aning om Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 11 januari 2022 Författare Dela Postat 11 januari 2022 Så fick jag äntligen ändan ur vagnen å konverterade karantänskaret till Fragg-kar. Fisk-besättningen i visningskaret är komplett så som jag vill ha den så har inget behov av karantänen. Plexiglas hyllorna köpte jag på Amazon. Är sådana man i butiker använder för att displaya produkter och är i fyra olika höjder. Tänkte inte köra med fragg-pluggar, utan fraggstenarna från Aquaforest. Stabila och bra… Kompletterade belysningen, som tidigare bara var en Tunze ledstrip, med ett kompakt led-kluster Fluval Sea Nano Marine. Lite PAR-mätningar gav då 100-280 PAR på hyllorna. Hur jag gör med tillsatser; KH, Ca, Mg och spårämnen får bli en senare fråga. Tror att vattenbyten kan räcka å så har jag Tropic Marines All-for-Reef över från uppstarten… Ett Tunze Nanofilter med biobollar (och vadd) samt en Tunze Nano Stream får stå för cirkulationen. Nu inväntar karet bara sina första små gäster 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 12 januari 2022 Dela Postat 12 januari 2022 Kul! En "sidohobby" som är fantastisk! Pax för en sån där stor grön... Ja, acropora du fick från coraroc, när du sätter den på en fraggplugg! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 14 januari 2022 Författare Dela Postat 14 januari 2022 On 2022-01-12 at 23:44, Kim Rosenqvist skrev: Kul! En "sidohobby" som är fantastisk! Pax för en sån där stor grön... Ja, acropora du fick från coraroc, när du sätter den på en fraggplugg! Menar du denna??? Är det verkligen en Acro ? Fraggar den inte riktigt än, måste nog köpa en kraftigare fraggsax först. Grenar tjockare än fingrar Den som väntar på nått gott….. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 14 januari 2022 Författare Dela Postat 14 januari 2022 Tjohooo! Nu har ett gäng småttingar flyttat in i fraggkaret. Blev totalt 17 st och av 12 arter…. Kul, nu får de gosa till sig lite och förhoppningsvis växa. 4 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 14 januari 2022 Författare Dela Postat 14 januari 2022 @Kim Rosenqvist @runstenen @MichaelE Kim, vänner, Denna fina koloni tror jag att jag köpte från dig. Kolla fotot, den vitnar nerifrån. Fraggade därför av toppen på den vita delen idag - rätt eller fel (?) Kan det va så att den beter sig på detta sätt pga. att jag bara lagt den i revet, inget limm, så att foten inte haft kontakt med stenarna? Vad göra? Klippa ned de friska delarna och limma dem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 14 januari 2022 Dela Postat 14 januari 2022 1 hour ago, Gierth restart said: @Kim Rosenqvist @runstenen @MichaelE Kim, vänner, Denna fina koloni tror jag att jag köpte från dig. Kolla fotot, den vitnar nerifrån. Fraggade därför av toppen på den vita delen idag - rätt eller fel (?) Kan det va så att den beter sig på detta sätt pga. att jag bara lagt den i revet, inget limm, så att foten inte haft kontakt med stenarna? Vad göra? Klippa ned de friska delarna och limma dem? Tvivlar på det utan det är troligtvis något annat som spökar. Hur ser sina värden ut? Bra cirkulation på den platsen osv? Jag har personligen aldrig lyckats rädda något genom att fragga när vävnad har börjat dö. Ibland stannar det dock. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 14 januari 2022 Författare Dela Postat 14 januari 2022 1 timme sedan, MichaelE skrev: Tvivlar på det utan det är troligtvis något annat som spökar. Hur ser sina värden ut? Bra cirkulation på den platsen osv? Jag har personligen aldrig lyckats rädda något genom att fragga när vävnad har börjat dö. Ibland stannar det dock. Värdena är på topp: KH - 8,5 Ca - 425 Mg - 1350 Fosfat - 0,03 Nitrat - 5 Alla andra koraller mår toppen. Bra tips om cirkulationen eftersom nedre delen av kolonin har legat lite ”i lä”. Kan prova att ge dem bättre drag…. Tack Micke! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
runstenen Postat 15 januari 2022 Dela Postat 15 januari 2022 Klipp en bit in i det friska. Var inte för snål och klipp direkt där det vitnar, då kan det följa med på fraggarna. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 15 januari 2022 Dela Postat 15 januari 2022 Åh vad synd! men om det är lite stillastående där så pröva sätt de friska delarna där det är lite mer flås. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 15 januari 2022 Dela Postat 15 januari 2022 On 2022-01-14 at 17:48, Gierth restart skrev: Menar du denna??? Är det verkligen en Acro ? Fraggar den inte riktigt än, måste nog köpa en kraftigare fraggsax först. Grenar tjockare än fingrar Den som väntar på nått gott….. Ja precis den. Men det var nog en stylophora ser jag nua. Hade ju lite bråttom senast Bara veva igång motorsågen och dyka i! Riktigt läcker var den! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 15 januari 2022 Författare Dela Postat 15 januari 2022 Lite bilder då skymningen faller. Har försökt att rätt strikt följa ICP-utfallet när det gäller spårämnen och tweakar värdena med individuella flaskor för Cr, Co, Ba, Sr, Fe, I, Ni, Li, V och Mn. Tycker mig se bra utfall på färger och tillväxt. Mycket bättre än spårämnes-groggar i mystiska blå flaskor (läs KZ) . 7 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 15 januari 2022 Författare Dela Postat 15 januari 2022 4 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev: Åh vad synd! men om det är lite stillastående där så pröva sätt de friska delarna där det är lite mer flås. Klippte ned den idag och resultatet blev en koloni och tre stora fraggar som fick stanna i displayen och på platser med mer drag. Som bonus blev det även tre fina fraggstenar till nya barnkammaren Slutet gott, allting gott (hoppas jag) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
TopDog Postat 16 januari 2022 Dela Postat 16 januari 2022 Ja jäklar så fint du fått det! Kul att följa din resa 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 16 januari 2022 Författare Dela Postat 16 januari 2022 8 timmar sedan, TopDog skrev: Ja jäklar så fint du fått det! Kul att följa din resa Tusen tack! Ibland tycker jag det gått lite för fort, typ 10-11 månader - va ska jag göra nu?Är ju resan och inte målet som är det viktiga/roliga. Nu blir det att koncentrera sig på att hålla revet vid liv och få innevånarna att trivas och växa. Då blir ju fraggkaret den intressanta fortsättningen 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 16 januari 2022 Dela Postat 16 januari 2022 On 2022-01-14 at 17:55, Gierth restart skrev: Tjohooo! Nu har ett gäng småttingar flyttat in i fraggkaret. Blev totalt 17 st och av 12 arter…. Kul, nu får de gosa till sig lite och förhoppningsvis växa. Snyggt! Måste bara fråga, vad är det för fragghyllor du har? ser ut som sådana där hyllor de lägger upp exklusiva klockor på i skyltfönstrena Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 17 januari 2022 Författare Dela Postat 17 januari 2022 10 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev: Snyggt! Måste bara fråga, vad är det för fragghyllor du har? ser ut som sådana där hyllor de lägger upp exklusiva klockor på i skyltfönstrena Jorå, precis så, men blev billigare då jag inte behövde köpa klockorna . Några snäpp upp i tråden kan du kolla mer om dessa hyllor. Tror de kostade typ 300 kr för ett set med 4 st i olika höjder (på Amazon). Det är äkta Plexiglas! 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kim Rosenqvist Postat 17 januari 2022 Dela Postat 17 januari 2022 10 minuter sedan, Gierth restart skrev: Jorå, precis så, men blev billigare då jag inte behövde köpa klockorna . Några snäpp upp i tråden kan du kolla mer om dessa hyllor. Tror de kostade typ 300 kr för ett set med 4 st i olika höjder (på Amazon). Det är äkta Plexiglas! Ja men det är ju perfekt bättre med dyra fraggar är dyra klockor på hyllorna! Smart med genomskinligt också som inte begränsar belysningen. Har inte hunnit med att läsa alla inlägg haha 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 18 januari 2022 Författare Dela Postat 18 januari 2022 Igen vill jag ”varna” för extrema polyper om ni doserar AcroPower - blir som hästsvansar 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 25 januari 2022 Författare Dela Postat 25 januari 2022 Nu ett nytt verktyg i väskan (frugan kallar det tortyr-väskan) så att jag kan fragga koraller feta som en stortå 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 25 januari 2022 Författare Dela Postat 25 januari 2022 Ljuset återvänder till oss och det märks även på revet… 6 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 29 januari 2022 Författare Dela Postat 29 januari 2022 Happy Reefing Weekend på er alla! 3 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 30 januari 2022 Författare Dela Postat 30 januari 2022 Så har man då en liten Phytoplankton-odling i köksfönstret. Odlingsstationen för kryddväxter blev ju perfekt, men tror inte vi kommer att använda phytos i soppan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gierth restart Postat 2 februari 2022 Författare Dela Postat 2 februari 2022 Några ”Lill-Lördags-bilder”. Har äntligen orkat skrapa rutorna hyfsat. I displayen som är typ 650 liter finns bara en (1 !!!) snigel/snäcka. Han har ett övermäktigt jobb och jag måste nog överväga en städpatrull. I förra karet hade jag nog typ 40-50 stycken men var rätt jobbigt då de dog då och då och låg nånstans i revet och ruttnade, med konsekvenser på nitrat. Så, en mindre patrull kan det bli nu… 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.