Postat 17 maj 20214 Ă„r Hej.  Jag har sökt en hel del och försökt lĂ€sa pĂ„ om slow sand filter. Ăr nyfiken dĂ„ det Ă€r en mycket gammal, relativt vanlig och simpel metod med lite underhĂ„ll Och som anvĂ€nds till vĂ€ldigt mĂ„nga olika applikationer förutom hĂ€r i akvarievĂ€rlden. Hur kommer de sig?  Finns de en lĂ€tt förklaring? Skicka gĂ€rna lĂ€nk för lĂ€sning om det redan tagits upp och jag missat det.  Mvh Jimmy Â
Postat 18 maj 20214 Ă„r KĂ€nner inte igen termen riktigt, men det lĂ„ter lite som Djup sandbĂ€dd eller DSB. Jonas Roman hĂ„ller ju iofs pĂ„ med det i sitt nya akvarium. "Problemet" med DSB Ă€r vĂ€l att det Ă€r lite svĂ„rt att bevisa hur effektivt den fungerar. Ăven om tankarna och teorierna Ă€r vĂ€ldigt goda. Men man fĂ„r ha lite tilltro till att det ska fungera, vilket ska nĂ€mnas att det finns mĂ„nga fina akvarier som har det.
Postat 19 maj 20214 Ă„r Hej HĂ„kon heter jag!  Jag kör DSB med plenum och har ett system som nu Ă€r 1.5 Ă„r. Och 200L totalt.  Fick hĂ€r om veckan en indikator pĂ„ att systemet funkar.  Har haft lĂ„ga nĂ€ringsvĂ€rden hela tiden men har kört Nopox sĂ„ följaktligen kan jag inte tillskriva DSBen nĂ„gon Ă€ra. Nopoxen har jag nu slutat med för lĂ€nge sedan dĂ„ jag fick problem med Dino och cyano. VĂ€rdena har sedan dess krypit uppĂ„t men verkat hĂ„lla sig ganska rimliga. Men sĂ„ var det hĂ€r med cyanon, sĂ„ för att fĂ„ ner nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ har vissa Ă„tgĂ€rder tagits med ringa resultat. Det har varit mata mindre, lĂ€ngre ljustid i Refugium och mera returflöde.  För nĂ„gra veckor sedan kom hĂ€rdsmĂ€ltan i form av doppvĂ€rmare som hĂ€ngt sig. Med följd av 35 grader celcius i en veckas tid innan jag fattade att det var det som tog död pĂ„ allt. Jag trodde felet var nĂ„gra extra lampor som jag i samma veva monterat. Konstigt nog dog inte allt men mycket gjorde det och med det började nĂ€ringsvĂ€rden stiga. Det var dĂ„ jag bestĂ€mde mig för öka vattenflödet frĂ„n plenumet i sumpen. Och pĂ„ nĂ„gra dagar sjönk nitratet frĂ„n 15 till 3ppm.  Mitt plenum som Ă€r tvĂ„ och som ligger under DSBen i Refugiumet och i halva akvariumet har rör anslutet och i dessa rör gĂ„r luftslangar och med hjĂ€lp av bubblor skapas flöde frĂ„n tomrummet under sanden.  För övrigt om man ska tillskriva DSB nĂ„gon kredit, Àven om jag ocksĂ„ har refugium nĂ€r det gĂ€ller nĂ€ringsexport. Jag tror att jag matar ovanligt mycket. Exempelvis finns tre foderautomater som matar sammanlagt 9ggr pr dygn samt 1.5 L plankton pr dygn och 1 L pr dygn vatten med levande Rotifers. Sanden har heller aldrig blivit vakumrensat.  Vid kraschen dog mina tvĂ„ mandariner, Exenia, thorch, kenyatrĂ€, gsp och sps. Det mesta samt en av mandarinen upplöstes i vattnet och orsakade inte alls nĂ„gon katastrofsituation utöver sjĂ€lva kraschen.  Det var vĂ€l det jag hade pĂ„ hjĂ€rtat. Hoppas det kan var till nytta och inspiration.  HĂ€lsningar HĂ„kon Voll HansenÂ
Postat 19 maj 20214 Är Författare Joo jag förstÄr, jag hade sjÀlv en DSB i min sump men det var vÀldigt svÄrt att avgöra om den var till nytta Àven om jag gillar konceptet.  Dock var de lÀtt att avgöra att den pÄverkade akvariet nÀr man rörde i den.  Har man ett plenum Àr det mycket mer likt ett slow sandfilter.  DÄ en DSB inte har nÄgon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrÄn och upp medan ett "SSF" lÄter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.  De kallas ibland för Bio sand filter.
Postat 19 maj 20214 Är Författare Jag tÀnker mig att om man har ett SSF sÄ kan man ju ta vatten ur filtrets utlopp och skicka med sitt vanliga vattenprov för att fÄ exakt resultat pÄ om filtret gör nÄgon skillnad:)
Postat 19 maj 20214 Är 1 timme sedan , Plastfodralet skrev:   DÄ en DSB inte har nÄgon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrÄn och upp medan ett "SSF" lÄter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.  De kallas ibland för Bio sand filter. Jag tÀnker vattnet sipprar sakta ner genom sanden till plenumet dÄ bubblorna i röret ner till det skapar en strömm av vatten frÄn det. Det Àr ju viktig dÄ all skit o dyl kommer ovan i frÄn.
Postat 19 maj 20214 Är Författare Jaha, men dÄ Àr antagligen sjÀlva filter processen vÀldigt lik.
Postat 20 maj 20214 Är Författare De jag tÀnker mig Àr typ att ha som en behÄllare som man hela tiden pumpar in vatten i eller lÄter drÀnerings rören fylla en behÄllare eller fack dÀr vattnet sakta sjuker genom sanden. Precis samma filtrering som sker i haven nÀr vatten regnar pÄ land och filtreras genom grundvattnet ner till haven igen.  Detta Àr ett vanligt filter folk bygger sjÀlva i fattiga lÀnder för att fÄ dricksvatten av t.ex. bÀckar och Äar. Och de ska tydligen bli vÀldigt virus och bakteriedödande och mycket klart.
Postat 20 maj 20214 Ă„r Japp sĂ€kert effektivt. SĂ„g ett sĂ„dant. Det var öppet upptill, flera droppande perforerade rör över med sniglar o dyl som en strandmiljö.  En sak Ă€r nĂ€ringsexport en annan sak Ă€r all olika fauna som bildas i sĂ„nna miljöer som kan bli exempelvis mat Ă„t fiskar. Hade jag plats skulle jag haft det. Â
Postat 20 maj 20214 Är Författare NÀr man ser vattnet som kommer ut sÄ om jag förstÄr denna typ av filter rÀtt sÄ hade det varit ett sötvatten kar hade man alltsÄ kunnat dricka vattnet som kommer ur:p
Postat 20 maj 20214 Ă„r Författare HĂ€r Ă€r en bild pĂ„ tvĂ„ olika lösningar som jag funderar om dom kan fungera om man skulle vilja överföra metoden till vĂ„r hobby. Kom gĂ€rna med synpunkter eller om man inte förstĂ„r min PDF jag slĂ€ngde ihop  Vad tror ni om ett sĂ„dant filter?  Vad jag lĂ€st pĂ„ " http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:839319/FULLTEXT01.pdf. " sĂ„ om man hĂ„ller minst 40 cm djup sandbĂ€dd ska denna typ av filter vara vĂ€ldigt effektiv och nĂ€stan underhĂ„llsfri.   Â
Postat 21 maj 20214 Är SpÀnnande tankar. Den övre bilden pÄ att ha den bredvid drÀneringsboxen Àr problematisk dock.  Vad för flöde Àr planerat att det ska gÄ igenom bÀdden? Jag har faktiskt nÄgot liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden pÄ gruset Àr enbart 20 cm ungefÀr, kanske lÀgre. Jag kör dÀr ca 1000 liter i timmen igenom det. Det hÄller ca 1-2 mÄnader sedan har det satt igen sig sÄ pass att det ej kan svÀlja allt vatten lÀngre(det finns en "nödutgÄng" nÀr detta sker sÄ vattnet kan passera över glaskanten om bÀdden inte tillÄter flödet). Efter ungefÀr 4 mÄnader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. NÄgot som absolut inte ska göras i den hÀr tanken. Mitt syfte med min grusbÀdd i sötvattenskaret Àr bara att lÄta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.  Det gÄr ju sÀtta en ordentlig kran pÄ röret, annars fÄr du en okontrollerad hÀvert(kan nog ge spÀnnande resultat). Men jag skulle nog fixa nÄgon annan lösning för att styra flödet hÀr. LÀttast vore nog en dedikerad pump. Det kan Àven bli vÀldigt besvÀrligt i framtiden om nÄgot med röret eller genomföringen brÄkar och behöver rÀttas till. DÄ kan du bli tvingad att grÀva upp hela bÀdden vilket bör undvikas, bÀttre att hitta en design som tillÄter en att göra det utan att röra gruset.
Postat 21 maj 20214 Ă„r Författare 3 timmar sedan, mikoto skrev: SpĂ€nnande tankar. Den övre bilden pĂ„ att ha den bredvid drĂ€neringsboxen Ă€r problematisk dock.  Vad för flöde Ă€r planerat att det ska gĂ„ igenom bĂ€dden? Jag har faktiskt nĂ„got liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden pĂ„ gruset Ă€r enbart 20 cm ungefĂ€r, kanske lĂ€gre. Jag kör dĂ€r ca 1000 liter i timmen igenom det. Det hĂ„ller ca 1-2 mĂ„nader sedan har det satt igen sig sĂ„ pass att det ej kan svĂ€lja allt vatten lĂ€ngre(det finns en "nödutgĂ„ng" nĂ€r detta sker sĂ„ vattnet kan passera över glaskanten om bĂ€dden inte tillĂ„ter flödet). Efter ungefĂ€r 4 mĂ„nader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. NĂ„got som absolut inte ska göras i den hĂ€r tanken. Mitt syfte med min grusbĂ€dd i sötvattenskaret Ă€r bara att lĂ„ta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.  Det gĂ„r ju sĂ€tta en ordentlig kran pĂ„ röret, annars fĂ„r du en okontrollerad hĂ€vert(kan nog ge spĂ€nnande resultat). Men jag skulle nog fixa nĂ„gon annan lösning för att styra flödet hĂ€r. LĂ€ttast vore nog en dedikerad pump. Det kan Ă€ven bli vĂ€ldigt besvĂ€rligt i framtiden om nĂ„got med röret eller genomföringen brĂ„kar och behöver rĂ€ttas till. DĂ„ kan du bli tvingad att grĂ€va upp hela bĂ€dden vilket bör undvikas, bĂ€ttre att hitta en design som tillĂ„ter en att göra det utan att röra gruset. Tack för att du delade din erfarenhet, tankar om att sĂ€tta ett system med pump har funnits men dĂ„ kommer problemet som du nĂ€mner att sandens filtrerings takt saktar in men inte pumpen. Det finns sĂ„dana som Ă€r vanliga till swimingpoolar "bifogad bild". Men i studien jag delade sĂ„ visar det sig att om man understiger 40 cm sandbĂ€dd sĂ„ blir filtreringen markant sĂ€mre och i de fallet otillrĂ€cklig. Detta pĂ„ grund av att de bildas olika lager med biologisk och mekanisk filtrering i de olika djupen i bĂ€dden. Sedan Ă€r hela poĂ€ngen med denna typ av filtrering att de ska ske med sjĂ€lv fall för att inte vattnet ska rinna igenom fortare utan de ska ske sakta. Min tanke bakom detta Ă€r att vattnet i ett mer Ă€n 40 cm djupt filter Ă€r enligt flera studier sĂ„ rent att vi kan dricka det. Det tar inte bort kemikalier sĂ„ bra sĂ„klart efter som de Ă€r till största del bio filtrering.  Men tanken Ă€r att ha ett ca 7-800 liter kar och fĂ„r jag ens 100l om dagen vatten som Ă€r av kvalitĂ© att dricka sĂ„ blir de fort stora volymer och nu rĂ€knar jag sĂ„klart att de kommer flöda fortare.  I experiment jag lĂ€st tar de ca 1-3 v för filtreringen "bakteriefloran att ens starta sedan kan man ha de vid t.ex en skola i mĂ„nga Ă„r innan man behöver göra rent sanden, har sĂ€tt olika men 4-5 Ă„r ska inte vara nĂ„gra problem.  Bra synpunkt pĂ„ hĂ€verten. De Ă€r nĂ„got jag ocksĂ„ har funderat pĂ„ vad som hĂ€nder med hĂ€vert under sand sĂ„dĂ€r. Jag vet inte alls hur den pĂ„verkas nĂ€r det blir sĂ„ trögt att suga vattnet genom all sand och ytan i filtret sĂ„ mycket större Ă€n rörets diameter "fördela vakumet" sĂ„ om de bara blir lite tryckpĂ„verkan i botten av filtret och sandens filtrering blir nĂ€stintill oförĂ€ndrad en bit upp frĂ„n botten.  Hela poĂ€ngen med filtret Ă€r att de ska bildas ett tjockt lager av slem,bakterier,skrĂ€p pĂ„ toppen av sanden som blir ett första stadie och ett av de viktigaste nerbrytings delarna. SĂ„ flödet ska vara söligt men istĂ€llet uppnĂ„ vĂ€ldigt gott resultat. Â
Postat 21 maj 20214 Ă„r HĂ€r Ă€r ett enkelt utkast hur jag hade gjort för att komma ifrĂ„n problemet med röret i sandbĂ€dden. IstĂ€llet för att har röret i bĂ€dden sĂ„ sitter det bredvid, vattnet som transporteras genom bĂ€dden tar sig till rörkammaren genomvattenspalten mellan glasskivorna istĂ€llet. IstĂ€llet för att ha ett rör ner till en sump kan man ha en pump dĂ€r med istĂ€llet, sĂ„ kan man med den stĂ€lla hur högt flöde som önskas. DĂ„ tillflödet till pumpen inte kan bli högre Ă€n vad bĂ€dden tillĂ„ter(Ă€r pumpen för högt stĂ€lld kommer den tömma sin kammare pĂ„ vatten och suga luft) kan man lĂ€ttare uppskatta om man har korrekt flöde. Pumpen kan lĂ€tt styras med ett T korts pĂ„ utloppet med en ventil pĂ„ som slĂ€pper tillbaka en del av flödet direkt till pumpkammaren igen. Viktigt att inte ha för stark pump sĂ„ det inte blir för varmt i kammaren. Â
Postat 22 maj 20214 Ă„r Författare Absolut de dĂ€r skulle varit de bĂ€sta, speciellt att slippa ha rördelar som kan bli fel pĂ„ under sanden, men ett problem som kommer Ă€r att eftersom filtret producerar mycket under 1000 liter vatten per timme per en kvadratmeter filter area. Och de Ă€r rĂ€knat om vattnet har "gravitationsfall" genom hela sandbĂ€dden. Med en skiljevĂ€gg blir de extremt liten nivĂ„skillnad mellan in och utlopp. DĂ€r av för lite tryck genom sanden.  Och sugpump har jag provat i ett liknande filter fast med media och de blir bra med vakuum men de Ă€r vĂ€ldigt tungt att suga i botten och igenom filtret av nĂ„gonn anledning. Ăndrat 22 maj 20214 Ă„r av Plastfodralet
Postat 22 maj 20214 Ă„r DĂ€r har vi ju lite siffror, 1000 liter per kvadratmeter, det blir 10 liter per kvadratdecimeter. I exemplen vi ritat ovan uppskattar jag de till att ha runt 2-3 kvadratdecimeter yta exponerad, dĂ„ vill du ha 20-30 liter i timmen genom de. Jag har inte experimenterat med sĂ„ djupa sandbĂ€ddar men Ă€r de sĂ„ restriktiva att en bĂ€dd pĂ„ 1 dmÂČ med 40 cm djup inte kan svĂ€lja 10 liter i timmen utan att ha ett betydelsefullt mottryck? Isf blir allt ganska mycket svĂ„rare dĂ„ om du ska trycksĂ€tta bĂ€dden mĂ„ste du ha en helst automatiserad lösning som kan mĂ€ta flödet och reglera det sĂ„ du inte kan riskera att torrlĂ€gga sandbĂ€dden. Vilket Ă€r en stor risk om du ska suga under den. I exemplet i videon sĂ„ bygger det pĂ„ att trycket kommer frĂ„n sandbĂ€ddens topp och nerĂ„t, sĂ„ dĂ€r kan man inte torrlĂ€gga bĂ€dden. De har Ă€ven vĂ€ldigt liten vattenkolumn ovanför bĂ€dden, men flödet Ă€r inte konstant sĂ„klart dĂ„ filtret Ă€r tĂ€nkt att anvĂ€ndas intermittent. SĂ„ vattnet fĂ„r till viss del "ta den tid det tar".
Postat 22 maj 20214 Ă„r Författare Precis detta Ă€r en dĂ„lig process som inte fĂ„r trycksĂ€ttas varken under eller ovan.  Man ska ha i Ă„tanke att de tar nĂ„gon till nĂ„gra veckor innan filtret överhuvud taget fungerar mer Ă€n att bara göra vattnet klarare i utseende.  Men om jag kan hĂ„lla 100 till 300L vatten om dagen sĂ„ kommer hela mitt nya system att bytas ett par gĂ„nger i veckan med vĂ€ldigt rent vatten. Filter jag oftast stöter pĂ„ kör volym hĂ€ldre Ă€n kvalite vilket har sina fördelar. Detta tĂ€nker jag som ett komplement för att fĂ„ grĂ€dden pĂ„ moset. Kanske Ă€ven skapa stabilitet och motverka sjukdomar. Inte för att utesluta nĂ„got annat av min teknik. Ăndrat 22 maj 20214 Ă„r av Plastfodralet
Postat 22 maj 20214 Ă„r @Plastfodralet jag vet att @Lasse hade nĂ„got i stil med det du beskriver. Men att det var uppbyggt som en dsb plenum. Twisten som jag minns det Ă€r att han tillĂ€t vatten att flöda uppĂ„t genom sanden. Vet dock inte hur det skiljer sig och förhindrar det problem @mikoto hade med att sanden sĂ€tter sig Lasse matade Ă€ven med kolkĂ€lla innan sandbĂ€dden. Om jag fattade allt korrekt sĂ„ tolkade jag det som att det blev som en DSB pĂ„ steroider, typ đ  Han har en (lĂ„ng) trĂ„d pĂ„ reef2reef dĂ€r han beskriver den. Jag Ă€r sjĂ€lv nĂ„got osĂ€ker pĂ„ detaljerna i det jag Ă„terberĂ€ttat hĂ€r đ
Postat 23 maj 20214 Ă„r Författare Tack @Kim Rosenqvist Jag har precis börjat lĂ€sa Lasses trĂ„d. Det Ă€r otroligt med Internet nu för tiden att nĂ€r man fĂ„r en idĂ© sĂ„ Ă€r det nĂ„gon kunnig inom omrĂ„det som vill hjĂ€lpa till att sprida sina idĂ©er och kunskap till mer okunniga som mig. Man drömmer att man en dag kan ge tillbaks!  Den vetenskapliga förklaringen till varför vattnet rinner uppĂ„t eller nedĂ„t i sanden vet jag ej men lĂ€nkar ett litet klipp som kanske ger nĂ„gra svar Ă€ven om jag inte har nĂ„gon kĂ€lla till de han sĂ€ger.    Men man ska ha i Ă„tanke att reningsverk rĂ€knar sin sandbĂ€dd i meter och inte i centimeter som vi. SĂ„ 1-2 eller kanske till och med 3 meter kanske inte Ă€r helt konstigt Men jag vet faktiskt inte.  Jag hade initialt en liten idĂ© om att stĂ€lla en 4 kantig behĂ„llare utmed/brevid akvariets ena kortsida som jag klĂ€r in tillsammans med bĂ€nk och kĂ„pa för lampan och som tar yt vatten frĂ„n visningskaret/overflowboxen igenom filtret och direkt in till returkammaren i sumpen vilket skapar en höjd pĂ„ filterkammaren pĂ„ ca 2m med ett djup pĂ„ ca 1.5m sand. Som tanke experiment dĂ„ sĂ„klart.  Jag har byggt ett 720 kar med 1000L system som jag var ganska nöjd med men det var nĂ„gra saker saknades och kan göras annorlunda. Och en var att hĂ„lla vattnet vĂ€ldigt "rent" utan att anvĂ€nda filtersocka, aktivt kol, massa onödiga vattenbyten, mm. DĂ„ jag tycker skummade och refug Ă€r mycket effektiva men inte riktigt tillrĂ€ckligt pĂ„ egen hand i min mening. Och pga flytt har jag behövt packa ihop allt. Men vid inflyt sĂ„ har jag helt nya möjligheter igen och ca samma storlek för att min teknik till mesta dels Ă€r köpt till den storleken. Ăndrat 23 maj 20214 Ă„r av Plastfodralet
Postat 23 maj 20214 Ă„r Författare En sak som kanske Ă€r bra med vatten som stiger i filtret Ă€r att gaser följer med uppĂ„t. Men de vet jag tyvĂ€rr inte heller đ
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.