GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej.

Jag har sökt en hel del och försökt lÀsa pÄ om slow sand filter.

Är nyfiken dĂ„ det Ă€r en mycket gammal, relativt vanlig och simpel metod med lite underhĂ„ll Och som anvĂ€nds till vĂ€ldigt mĂ„nga olika applikationer förutom hĂ€r i akvarievĂ€rlden.

Hur kommer de sig? 

Finns de en lÀtt förklaring? 

Skicka gÀrna lÀnk för lÀsning om det redan tagits upp och jag missat det.

Mvh

Jimmy

Postat

KĂ€nner inte igen termen riktigt, men det lĂ„ter lite som Djup sandbĂ€dd eller DSB. Jonas Roman hĂ„ller ju iofs pĂ„ med det i sitt nya akvarium. "Problemet" med DSB Ă€r vĂ€l att det Ă€r lite svĂ„rt att bevisa hur effektivt den fungerar. Även om tankarna och teorierna Ă€r vĂ€ldigt goda. Men man fĂ„r ha lite tilltro till att det ska fungera, vilket ska nĂ€mnas att det finns mĂ„nga fina akvarier som har det.

Postat

Hej HÄkon heter jag!

Jag kör DSB med plenum och har ett system som nu Àr 1.5 Är. Och 200L totalt.

Fick hÀr om veckan en indikator pÄ att systemet funkar. 

Har haft lÄga nÀringsvÀrden hela tiden men har kört Nopox sÄ följaktligen kan jag inte tillskriva DSBen nÄgon Àra. Nopoxen har jag nu slutat med för lÀnge sedan dÄ jag fick problem med  Dino och cyano. VÀrdena har sedan dess krypit uppÄt men verkat hÄlla sig ganska rimliga. Men sÄ var det hÀr med cyanon, sÄ för att fÄ ner nÀringsvÀrden sÄ har vissa ÄtgÀrder tagits med ringa resultat. Det har varit mata mindre, lÀngre ljustid i Refugium och mera returflöde.

För nÄgra veckor sedan kom hÀrdsmÀltan i form av doppvÀrmare som hÀngt sig. Med följd av 35 grader celcius i en veckas tid innan jag fattade att det var det som tog död pÄ allt. Jag trodde felet var nÄgra extra lampor som jag i samma veva monterat.

Konstigt nog dog inte allt men mycket gjorde det och med det började nÀringsvÀrden stiga. Det var dÄ jag bestÀmde mig för öka vattenflödet frÄn plenumet i sumpen. Och pÄ nÄgra dagar sjönk nitratet frÄn 15 till 3ppm.

Mitt plenum som Àr tvÄ och som ligger under DSBen i Refugiumet och i halva akvariumet har rör anslutet och i dessa rör gÄr luftslangar och med hjÀlp av bubblor skapas flöde frÄn tomrummet under sanden.

För övrigt om man ska tillskriva DSB nÄgon kredit,  Àven om jag ocksÄ har refugium nÀr det gÀller nÀringsexport.  Jag tror att jag matar ovanligt mycket. Exempelvis finns tre foderautomater som matar sammanlagt 9ggr pr dygn samt 1.5 L plankton pr dygn och 1 L pr dygn vatten med levande Rotifers.

Sanden har heller aldrig blivit vakumrensat. 

Vid kraschen dog mina tvÄ mandariner, Exenia, thorch, kenyatrÀ, gsp och sps. Det mesta samt en av mandarinen upplöstes i vattnet och orsakade inte alls nÄgon katastrofsituation utöver sjÀlva kraschen.

Det var vÀl det jag hade pÄ hjÀrtat. Hoppas det kan var till nytta och inspiration.

HÀlsningar HÄkon Voll Hansen 

Postat
  • Författare

Joo jag förstÄr, jag hade sjÀlv en DSB i min sump men det var vÀldigt svÄrt att avgöra om den var till nytta Àven om jag gillar konceptet.

Dock var de lÀtt att avgöra att den pÄverkade akvariet nÀr man rörde i den.

Har man ett plenum Àr det mycket mer likt ett slow sandfilter.

DÄ en DSB inte har nÄgon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrÄn och upp medan ett "SSF" lÄter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.

De kallas ibland för Bio sand filter.

Postat
  • Författare

Jag tÀnker mig att om man har ett SSF sÄ kan man ju ta vatten ur filtrets utlopp och skicka med sitt vanliga vattenprov för att fÄ exakt resultat pÄ om filtret gör nÄgon skillnad:)

Postat
1 timme sedan , Plastfodralet skrev:

DÄ en DSB inte har nÄgon rörelse av vatten alls och ett plenum har rörelse nedifrÄn och upp medan ett "SSF" lÄter vattnet rinna sakta igenom av sin egen gravitation.

De kallas ibland för Bio sand filter.

Jag tÀnker  vattnet sipprar sakta ner genom sanden till plenumet dÄ bubblorna i röret ner till det skapar en strömm av vatten frÄn det. Det Àr ju viktig dÄ all skit o dyl kommer ovan i frÄn.

Postat
  • Författare

De jag tÀnker mig Àr typ att ha som en behÄllare som man hela tiden pumpar in vatten i eller lÄter drÀnerings rören fylla en behÄllare eller fack dÀr vattnet sakta sjuker genom sanden.

Precis samma filtrering som sker i haven nÀr vatten regnar pÄ land och filtreras genom grundvattnet ner till haven igen.

Detta Àr ett vanligt filter folk bygger sjÀlva i fattiga lÀnder för att fÄ dricksvatten av t.ex. bÀckar och Äar.

Och de ska tydligen bli vÀldigt virus och bakteriedödande och mycket klart.

Postat

Japp sÀkert effektivt. SÄg ett sÄdant. Det var öppet upptill, flera droppande perforerade rör över med sniglar o dyl som en strandmiljö. 

En sak Àr nÀringsexport en annan sak Àr all olika fauna som bildas i sÄnna miljöer som kan bli exempelvis mat Ät fiskar.

Hade jag plats skulle jag haft det.

Postat
  • Författare

NÀr man ser vattnet som kommer ut sÄ om jag förstÄr denna typ av filter rÀtt sÄ hade det varit ett sötvatten kar hade man alltsÄ kunnat dricka vattnet som kommer ur:p

Postat
  • Författare

HÀr Àr en bild pÄ tvÄ olika lösningar som jag funderar om dom kan fungera om man skulle vilja överföra metoden till vÄr hobby. 

Kom gÀrna med synpunkter eller om man inte förstÄr min PDF jag slÀngde ihop

Vad tror ni om ett sÄdant filter?

Vad jag lÀst pÄ " http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:839319/FULLTEXT01.pdf. " sÄ om man hÄller minst 40 cm djup sandbÀdd ska denna typ av filter vara vÀldigt effektiv och nÀstan underhÄllsfri. 

SSF.jpg

Postat

SpÀnnande tankar. Den övre bilden pÄ att ha den bredvid drÀneringsboxen Àr problematisk dock.

Vad för flöde Àr planerat att det ska gÄ igenom bÀdden? Jag har faktiskt nÄgot liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden pÄ gruset Àr enbart 20 cm ungefÀr, kanske lÀgre. Jag kör dÀr ca 1000 liter i timmen igenom det. Det hÄller ca 1-2 mÄnader sedan  har det satt igen sig sÄ pass att det ej kan svÀlja allt vatten lÀngre(det finns en "nödutgÄng" nÀr detta sker sÄ vattnet kan passera över glaskanten om bÀdden inte tillÄter flödet). Efter ungefÀr 4 mÄnader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. NÄgot som absolut inte ska göras i den hÀr tanken. Mitt syfte med min grusbÀdd i sötvattenskaret Àr bara att lÄta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.

Det gÄr ju sÀtta en ordentlig kran pÄ röret, annars fÄr du en okontrollerad hÀvert(kan nog ge spÀnnande resultat). Men jag skulle nog fixa nÄgon annan lösning för att styra flödet hÀr. LÀttast vore nog en dedikerad pump. Det kan Àven bli vÀldigt besvÀrligt i framtiden om nÄgot med röret eller genomföringen brÄkar och behöver rÀttas till. DÄ kan du bli tvingad att grÀva upp hela bÀdden vilket bör undvikas, bÀttre att hitta en design som tillÄter en att göra det utan att röra gruset.

Postat
  • Författare
3 timmar sedan, mikoto skrev:

SpÀnnande tankar. Den övre bilden pÄ att ha den bredvid drÀneringsboxen Àr problematisk dock.

Vad för flöde Àr planerat att det ska gÄ igenom bÀdden? Jag har faktiskt nÄgot liknande i ett sötvattensakvarium fast höjden pÄ gruset Àr enbart 20 cm ungefÀr, kanske lÀgre. Jag kör dÀr ca 1000 liter i timmen igenom det. Det hÄller ca 1-2 mÄnader sedan  har det satt igen sig sÄ pass att det ej kan svÀlja allt vatten lÀngre(det finns en "nödutgÄng" nÀr detta sker sÄ vattnet kan passera över glaskanten om bÀdden inte tillÄter flödet). Efter ungefÀr 4 mÄnader brukar jag ta ur allt grus och spola rent det. NÄgot som absolut inte ska göras i den hÀr tanken. Mitt syfte med min grusbÀdd i sötvattenskaret Àr bara att lÄta det tillföra mineraler till vattnet och nitrifikationsyta.

Det gÄr ju sÀtta en ordentlig kran pÄ röret, annars fÄr du en okontrollerad hÀvert(kan nog ge spÀnnande resultat). Men jag skulle nog fixa nÄgon annan lösning för att styra flödet hÀr. LÀttast vore nog en dedikerad pump. Det kan Àven bli vÀldigt besvÀrligt i framtiden om nÄgot med röret eller genomföringen brÄkar och behöver rÀttas till. DÄ kan du bli tvingad att grÀva upp hela bÀdden vilket bör undvikas, bÀttre att hitta en design som tillÄter en att göra det utan att röra gruset.

Tack för att du delade din erfarenhet, tankar om att sÀtta ett system med pump har funnits men dÄ kommer problemet som du nÀmner att sandens filtrerings takt saktar in men inte pumpen.

Det finns sÄdana som Àr vanliga till swimingpoolar "bifogad bild".

Men i studien jag delade sÄ visar det sig att om man understiger 40 cm sandbÀdd sÄ blir filtreringen markant sÀmre och i de fallet otillrÀcklig. Detta pÄ grund av att de bildas olika lager med biologisk och mekanisk filtrering i de olika djupen i bÀdden.

Sedan Àr hela poÀngen med denna typ av filtrering att de ska ske med sjÀlv fall för att inte vattnet ska rinna igenom fortare utan de ska ske sakta.

Min tanke bakom detta Àr att vattnet i ett mer Àn 40 cm djupt filter Àr enligt flera studier sÄ rent att vi kan dricka det.

Det tar inte bort kemikalier sÄ bra  sÄklart efter som de Àr till största del bio filtrering. 

Men tanken Àr att ha ett ca 7-800 liter kar och fÄr jag ens 100l om dagen vatten som Àr av kvalité att dricka sÄ blir de fort stora volymer och nu rÀknar jag sÄklart att de kommer flöda fortare.

I experiment jag lÀst tar de ca 1-3 v för filtreringen "bakteriefloran att ens starta sedan kan man ha de vid t.ex en skola i mÄnga Är innan man behöver göra rent sanden, har sÀtt olika men 4-5 Är ska inte vara nÄgra problem.

Bra synpunkt pÄ hÀverten.

De Àr nÄgot jag ocksÄ har funderat pÄ vad som hÀnder med hÀvert under sand sÄdÀr. Jag vet inte alls hur den pÄverkas nÀr det blir sÄ trögt att suga vattnet genom all sand och ytan i filtret sÄ mycket större Àn rörets diameter "fördela vakumet" sÄ om de bara blir lite tryckpÄverkan i botten av filtret och sandens filtrering blir nÀstintill oförÀndrad en bit upp frÄn botten.

Hela poÀngen med filtret Àr att de ska bildas ett tjockt lager av slem,bakterier,skrÀp pÄ toppen av sanden som blir ett första stadie och ett av de viktigaste nerbrytings delarna.

SÄ flödet ska vara söligt men istÀllet uppnÄ vÀldigt gott resultat.

Postat

HÀr Àr ett enkelt utkast hur jag hade gjort för att komma ifrÄn problemet med röret i sandbÀdden. IstÀllet för att har röret i bÀdden sÄ sitter det bredvid, vattnet som transporteras genom bÀdden tar sig till rörkammaren genomvattenspalten mellan glasskivorna istÀllet. IstÀllet för att ha ett rör ner till en sump kan man ha en pump dÀr med istÀllet, sÄ kan man med den stÀlla hur högt flöde som önskas. DÄ tillflödet till pumpen inte kan bli högre Àn vad bÀdden tillÄter(Àr pumpen för högt stÀlld kommer den tömma sin kammare pÄ vatten och suga luft) kan man lÀttare uppskatta om man har korrekt flöde. Pumpen kan lÀtt styras med ett T korts pÄ utloppet med en ventil pÄ som slÀpper tillbaka en del av flödet direkt till pumpkammaren igen. Viktigt att inte ha för stark pump sÄ det inte blir för varmt i kammaren.

SSF.png.a5e637a18d5515a8a42c92a3374c7047.png

Postat
  • Författare

Absolut de dÀr skulle varit de bÀsta, speciellt att slippa ha rördelar som kan bli fel pÄ under sanden, men ett problem som kommer Àr att eftersom filtret producerar mycket under 1000 liter vatten per timme per en kvadratmeter filter area.

Och de Àr rÀknat om vattnet har "gravitationsfall" genom hela sandbÀdden.

Med en skiljevÀgg blir de extremt liten nivÄskillnad mellan in och utlopp. DÀr av för lite tryck genom sanden.

Och sugpump har jag provat i ett liknande filter fast med media och de blir bra med vakuum men de Àr vÀldigt tungt att suga i botten och igenom filtret av nÄgonn anledning.

Ändrat av Plastfodralet

Postat

DĂ€r har vi ju lite siffror, 1000 liter per kvadratmeter, det blir 10 liter per kvadratdecimeter. I exemplen vi ritat ovan uppskattar jag de till att ha runt 2-3 kvadratdecimeter yta exponerad, dĂ„ vill du ha 20-30 liter i timmen genom de. Jag har inte experimenterat med sĂ„ djupa sandbĂ€ddar men Ă€r de sĂ„ restriktiva att en bĂ€dd pĂ„ 1 dmÂČ med 40 cm djup inte kan svĂ€lja 10 liter i timmen utan att ha ett betydelsefullt mottryck? Isf blir allt ganska mycket svĂ„rare dĂ„ om du ska trycksĂ€tta bĂ€dden mĂ„ste du ha en helst automatiserad lösning som kan mĂ€ta flödet och reglera det sĂ„ du inte kan riskera att torrlĂ€gga sandbĂ€dden. Vilket Ă€r en stor risk om du ska suga under den. I exemplet i videon sĂ„ bygger det pĂ„ att trycket kommer frĂ„n sandbĂ€ddens topp och nerĂ„t, sĂ„ dĂ€r kan man inte torrlĂ€gga bĂ€dden. De har Ă€ven vĂ€ldigt liten vattenkolumn ovanför bĂ€dden, men flödet Ă€r inte konstant sĂ„klart dĂ„ filtret Ă€r tĂ€nkt att anvĂ€ndas intermittent. SĂ„ vattnet fĂ„r till viss del "ta den tid det tar".

Postat
  • Författare

Precis detta Àr en dÄlig process som inte fÄr trycksÀttas varken under eller ovan.

Man ska ha i Ätanke att de tar nÄgon till nÄgra veckor innan filtret överhuvud taget fungerar mer Àn att bara göra vattnet klarare i utseende.

Men om jag kan hÄlla 100 till 300L vatten om dagen sÄ kommer hela mitt nya system att bytas ett par gÄnger i veckan med vÀldigt rent vatten.

Filter jag oftast stöter pÄ kör volym hÀldre Àn kvalite vilket har sina fördelar. Detta tÀnker jag som ett komplement för att fÄ grÀdden pÄ moset. Kanske Àven skapa stabilitet och motverka sjukdomar.

Inte för att utesluta nÄgot annat av min teknik.

:)

Ändrat av Plastfodralet

Postat

@Plastfodralet jag vet att @Lasse hade nÄgot i stil med det du beskriver. Men att det var uppbyggt som en dsb plenum. Twisten som jag minns det Àr att han tillÀt vatten att flöda uppÄt genom sanden. Vet dock inte hur det skiljer sig och förhindrar det problem @mikoto hade med att sanden sÀtter sig 

Lasse matade Ă€ven med kolkĂ€lla innan sandbĂ€dden. Om jag fattade allt korrekt sĂ„ tolkade jag det som att det blev som en DSB pĂ„ steroider, typ 😅

Han har en (lĂ„ng) trĂ„d pĂ„ reef2reef dĂ€r han beskriver den. Jag Ă€r sjĂ€lv nĂ„got osĂ€ker pĂ„ detaljerna i det jag Ă„terberĂ€ttat hĂ€r 😊

Postat
  • Författare

Tack @Kim Rosenqvist

Jag har precis börjat lÀsa Lasses trÄd.

Det Àr otroligt med Internet nu för tiden att nÀr man fÄr en idé sÄ Àr det nÄgon kunnig inom omrÄdet som vill hjÀlpa till att sprida sina idéer och kunskap till mer okunniga som mig. Man drömmer att man en dag kan ge tillbaks!

Den vetenskapliga förklaringen till varför vattnet rinner uppÄt eller nedÄt i sanden vet jag ej men lÀnkar ett litet klipp som kanske ger nÄgra svar Àven om jag inte har nÄgon kÀlla till de han sÀger.

Men man ska ha i Ätanke att reningsverk rÀknar sin sandbÀdd i meter och inte i centimeter som vi.

SÄ 1-2 eller kanske till och med 3 meter kanske inte Àr helt konstigt Men jag vet faktiskt inte.

Jag hade initialt en liten idé om att stÀlla en 4 kantig behÄllare utmed/brevid akvariets ena kortsida som jag klÀr in tillsammans med bÀnk och kÄpa för lampan och som tar yt vatten frÄn visningskaret/overflowboxen igenom filtret och direkt in till returkammaren i sumpen vilket skapar en höjd pÄ filterkammaren pÄ ca 2m med ett djup pÄ ca 1.5m sand.

Som tanke experiment dÄ sÄklart.

Jag har byggt ett 720 kar med 1000L system som jag var ganska nöjd med men det var nÄgra saker saknades och kan göras annorlunda. Och en var att hÄlla vattnet vÀldigt "rent" utan att anvÀnda filtersocka, aktivt kol, massa onödiga vattenbyten, mm.

DÄ jag tycker skummade och refug Àr mycket effektiva men inte riktigt tillrÀckligt pÄ egen hand i min mening. Och pga flytt har jag behövt packa ihop allt. Men vid inflyt sÄ har jag helt nya möjligheter igen :)och ca samma storlek för att min teknik till mesta dels Àr köpt till den storleken.

Ändrat av Plastfodralet

Postat
  • Författare

En sak som kanske Ă€r bra med vatten som stiger i filtret Ă€r att gaser följer med uppĂ„t. Men de vet jag tyvĂ€rr inte heller 😛

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.