Jump to content

Praktiska tips vid filmande av akvarium


mikoto

Recommended Posts

Jag fick lite respons i en av mina youtube videor där jag spånade på slutet om att göra en tråd om lite hjälp vid filmande av akvariet. Vid det här laget har jag gjort lite filmer, dock är jag utan tvekan fortfarande i startgroparna. Men jag har försökt samla mycket av det jag lärt mig än så länge här i en tråd som jag skrivit för att lära mig själv mer och förhoppningsvis hjälpa någon annan. Många av tipsen här går applicera på fotande med.

 

Filmandet av akvarium har många besvärliga hinder. Vi börjar med de två mest grundläggande. De är vattnet i akvariet och framrutan. Problemet med vatten är att det ger optiska förstorande effekter, de syns med blotta ögat men vi fokuserar vår syn undermedvetet så vi tänker inte så mycket på det när vi kikar på akvariet. Men det blir snabbt uppenbart när man filmar akvariet.

 

Lösningen på detta är att du ska alltid sträva efter att filma akvariet i rät vinkel mot framrutan, du vill filma rakt in i akvariet, inte vinkla kameran snett. Håller du kameran snett mot rutan så kommer du ha problem att få en jämn fokus. Ett stativ med ett litet vattenpass i hjälper mycket, nu kan du ställa kameran helt plan och behöver bara tänka på att hålla kameran i rätt vinkel i ett led. Använd stativets höj och sänk funktion för att komma upp och neråt. Ibland kan djur sitta på ett ställe som tvingar dig filma snett ändå. En oskarp filmsnutt kan vara bättre än ingen, men nu vet ni varför det blir så.

 

121759015_Bildsidofotning.JPG.5e356e7aaa420a95b888d9f6036a541c.JPG

 

Det här fotot är taget snett genom rutan. Ni ser fisken och det vart det enda fotot som blev något sånär ok vid tillfället. Men mängden skärpa i bilden är ganska begränsad och det ser lite märkligt ut. Undvik så långt det går.

 

Problem två då är rutan. Rutan i sig bryter också ljuset vilket adderar till problemet ovan, det blir värre desto tjockare rutan är, så ställ kameran parallellt med rutan i första hand. Problem två med rutan är reflektioner. Reflektionerna kommer från överallt, det optimala är att filma akvariet i ett mörkt rum. Så att filma på kvällen kan hjälpa. Jag kämpar själv med detta och för tillfället har jag köpt ett billigt svart sängöverkast som jag flyttar med en torkställning för att blockera de värsta reflektionerna. Men det här är ett problem som blir värre desto större akvarium du har. Men minimera problemet så mycket ni kan genom att dölja starka ljuskällor runt akvariet i den mån det går. Det blir även bättre desto närmre akvarierutan man filmar, så vidvinkel objektiv underlättar.

 

772665021_BildAvskrmning.jpg.f00b91dec25a58a00b6642d2d7018609.jpg

 

Här har ni den, reflektions utrotaren. Jag har gjort ett hål i för objektivet att sticka ut igen så sitter jag och kameran bakom. Det fungerar ok, på en ljus dag gör det en dramatisk skillnad. Tyget hjälper även ljudet lite om du vill spela in tal samtidigt som du filmar.

 

Ett litet bonustips för de som filmar med mobilen. Om du har mobilen i ett fodral kan man lätta hela telefonens baksida mot akvarierutan, då ligger den helt parallellt med rutan. Den ligger även så nära rutan att reflektioner är eliminerade. Är inget alternativ till stativ men kan hjälpa ibland när man vill komma nära. Ett extra bonustips är att gör rent rutan på både in och utsidan, tråkigt men viktigt 🙂 Något som även kan vara värt att testa skulle vara att filma akvariet ovanifrån. Då behöver ytan vara ren och stilla. Men speciellt stora färgrika SPS koraller kan se väldigt bra ut.

 

1483511546_BildMobilkamera.jpg.f947f28dde9bb8b40e3077fffcabb53b.jpg

 

Här är mobilen tryckt mot rutan, även om det kanske ser ut som jag håller den framför. Fungerar ofta rätt bra, objektivet sitter perfekt i vinkel mot rutan. Det är även lätt att hålla den stadigt pga friktionen mot glaset.

 

Ljus är ett ständigt problem i akvariet med, oavsett hur mycket ljus du har på så kan du alltid behöva mer när du ska filma(för foto är detta ännu värre). Men ljuset kan även vara distraherande att titta på. Då de flesta idag kör LED över sina akvarier så har vi ett skarpt ljus som ger mycket skuggor och reflektioner. Det kan göra att ljuset fladdrar och flimrar på ytorna i akvariet när man tittar på videon vilket kan vara jobbigt att se på. Så ett hett tips är att stänga av era pumpar när ni ska filma. När vattenytan ligger stilla så dansar inte ljuset omkring i akvariet på samma sätt och det blir mer harmoniskt att titta på. En nackdel är att fiskarna kan bli väldigt misstänksamma och gömma sig, fiskarna kommer alltid vara motsträviga modeller dock så det är bara fortsätta filma tills du får de att visa sig som du önskar. De är vanedjur så med tiden bryr de sig mindre om att du gör, för de, konstiga saker.

 

När det gäller ljussättning av akvariet så kan din dyra lampa tyvärr vara mindre idealisk för filmandet av invånarna. Det idealiska ljuset är troligtvis en heltäckande lysrörsramp. Det ger ett milt och jämnt fördelat ljus över nästan hela akvariet, inte perfekt, men så bra det antagligen blir. Problemet med LED och MH är att vi får ett skarpt och starkt ljus rakt ovanifrån. Men då vi filmar våra invånare från sidan och korallerna oftast växer som ett träd med ett lövverk så får vi ett problem. Korallen skuggar sig självt(SPS fantasternas kamp). Så du får mycket ljus i toppen men den blir väldigt mörk under. Kameran har oftast svårt att hantera detta så väl som våra ögon och resultatet blir att man inte har några detaljer alls i de mörka delarna eller de ljusa delarna blir överexponerade och kritvita. Det här är svårt att motarbeta. En del kameror kan hantera det bättre än andra men tills vidare är det ofta något man får arbeta runt. Ändra kompositionen av videon så att du fokuserar på den ljusa eller mörka delen av korallen och inte försöker få in bägge samtidigt. Mycket magi kommer från att man undviker att filma det som inte blir bra, istället för ett hemligt trick att få det att gå ändå.

 

Har du ett för skarpt och starkt ljus är ett trick för att få ett jämnare och mjukare ljus att lägga en frostad plast/glasskiva över akvariet medan du filmar, eller kanske ett tunt vitt tyg. Detta kommer hjälpa med de vassa skuggorna. De vassa skuggorna blir för övrigt värre desto längre från akvariet som lampan är placerad. Men i de flesta fall har vi redan lamporna så nära vattenytan vi vågar så där behöver vi inte ändra något.

 

1922249587_BildDiffusor.JPG.5ae85ac42e91e3aa9e9bf2672d902928.JPG

 

Här är min nuvarande diffusor jag byggt för att testa konceptet jag skrev om ovan. Det är en tyg ram från IKEA och en bit vitt lakan.

 

281426625_Bilddiffusorinstallerad.jpg.078b80aae272f9d2ea39671d9567ba08.jpg

 

Här är den lagd ovanpå akvariet. Ser lite märkligt ut kanske men det gör mycket i den här hobbyn.

 

 

Här är två testklipp från när jag använder diffusorn ovanför! Skillnaden är nog inte dramatisk men jag tycker den är märkbar. Ljuset blir lite plattare och det blir något mindre kontrast. Men det behövs, skuggorna blir för svarta annars. Videon är fortfarande inte klockren. Bägge klippen är tagna direkt efter varandra med samma inställningar bortsett från att jag fick öppna bländaren mer med diffusorn installerad då den åt upp nästan hälften av allt ljus. Den här typen av filmklipp, när man ser hela akvariet på en gång, är de svåraste anser jag. Det är ännu något jag kämpar med. Det blir alltid mycket som är överexponerat. Om jag kunde få upp mina näringsvärden skulle kanske min sinularia bli lite brun istället för så vit och sluta bli överexponerad.

 

Ett till vanligt bekymmer är färgerna. Här måste jag erkänna att jag har ont om bra tips, då jag har ganska vitt ljus på mina kar. Kameror har svårt att hantera det ultrablå ljuset många akvarier kör. Det finns lite färgfilter man kan använda, tror D&D gör något för mobiler som är väldigt populärt. Men annars är väl det enklaste att försöka filma under vitare ljus. Har du en LED armatur kan man kanske tillfälligt ställa om ljuset till ett vitare ljus, sedan ställa tillbaka det när man filmat klart. En mer drastisk lösning kan vara att införskaffa en ”film ramp”. Man skulle kunna köpa ett gäng lite enklare LED armaturer av byggarbetslampa typen, montera de på en regel eller liknande och slänga upp tillfälligt på akvariet när man vill filma. Det är nog lite varma i färgtemperaturen men det kan man rätta till med vitbalansen i kameran för att få det bättre.

 

Det här var min korta lista med praktiska tips men alla kan vara lite kluriga att genomföra så det är bara testa, det finns lite att jobba med. Ta gärna upp mer tips i svaren här om ni har. Eller om ni har problem, jag kan bara glömt de. Ta upp de så ser vi om vi kan hitta en lösning!

 

Den här tråden skulle från början innehålla tips om att köpa kamera och välja utrustning samt en till teknik och inställnings del som bygger vidare på det här ämnet. Men mängden text eskalerade något hemskt! Så jag klippte bort de. Om det finns intresse för de delarna med kan jag skapa en tråd var för de också.

  • Like 5
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

" Det skulle bara..."

Om detta bara är en liten del av din filmkarriär så kommer denna tråd att svälla 🙂

Dina tidigare fotokunskaper verkar komma väl till pass. 

Kommer ta ett tag att få till filmandet för egen del....ska först orka editera i Youtube 🙂

 

Keep up the good work 👏

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har en tendens att bli lite långdragen, får försöka lära mig behärska mig ibland. Tack!

 

Mina fotokunskaper är ganska taskiga, även om jag började där. Filmandet är väldigt kul då jag tycker det är lättare att uppnå ganska trevliga resultat. Filmandet är mer förlåtande på många sätt. Mest för att man slipper bråka med slutartider helt. Det är bara rätta till exponeringen(fortfarande en stor utmaning) och lägga skärpan korrekt. När jag fotar är jag extremt självkritisk och jagar främst ordentligskärpa och fokus. Men det har sina sidor det också.

 

Redigering av video är fortfarande lite skrämmande för mig, men jag börjar kunna göra vad jag vill åstadkomma. Största problemet är att programmen för video redigering är så fruktansvärt komplexa. Knappar och funktioner precis överallt. Det gäller att starta de, sitta och gråta en stund och sedan hitta någon bra knapp man kan ha som trygg punkt man kan återvända till då och då.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-06-07 at 00:30, mikoto skrev:

Den här tråden skulle från början innehålla tips om att köpa kamera och välja utrustning samt en till teknik och inställnings del som bygger vidare på det här ämnet. Men mängden text eskalerade något hemskt! Så jag klippte bort de. Om det finns intresse för de delarna med kan jag skapa en tråd var för de också.

 

Väldigt bra genomgång. Du får brodera ut hur mycket du vill, så länge det håller denna kvaliteten! 

 

Självklart vill vi ha mer om kameraval, inställningar osv! 

 

Jag är grymt missnöjd med min nuvarande kamera som påstås klara 4K, men vid minsta rörelse blir upplsösningen så dålig. Ställer in slutartiden på 2 gånger fps. Alltså slutartid på 100 vid 50 fps. (Hittat på nätet. Sånt kan inte jag, hehe)

Även färgerna är kass till och med i molnigt dagsljus. Så en bättre kamera står högt på inköpslistan. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kul om det glädjer! 

 

Jag ska arbeta vidare med tråd nummer två om tekniska råd. Den kommer bli längre och tyngre. Jag ska försöka filma mer exempel i den så det lättar upp lite.

 

Det är lite konstigt att du inte får resultaten du önskar från din kamera. Blir det dåligt även i 4K läget? För i det läget så spelar du in i 100 mbit och det är samma komprimering som jag har i mitt testklipp ovan. Fast mitt klipp rör sig ju inte direkt så det är kanske ett dåligt exempel. Slutartiden är "rätt" 🙂 Din kamera är ganska snål med komprimeringen i 1080P lägena dock. Den kör 28 mbit där, vilket kan kännas ok om att man jämför med att 4K läget har 4 gånger så många pixlar men lite mindre än fyra gånger mbit antalet. Men i 4K läget kan du bara köra upp till 25/30 bilder i sekunden, medans du kanske gärna filmar i 50 bilder i sekunden om du väljer 1080P. Då blir helt plötsligt komprimeringen ganska snål  då den blir mer runt hälften av vad som körs i 4K läget. Det kan nog göra att det ser bra ut så länge det inte händer för mycket. Men vid en panorering kan det bli illa... Kanske det som spökar? Som tur är så går det köpa ganska bra grejer för en relativt snäll peng om man nöjer sig med 1080P, nu när jag lärt mig vad alla specar betyder så är det lättare att ansa utbudet av begagnade kameror där ute 🙂 Din kamera har ganska liten sensor dock, så var väldigt försiktig med ISO talet, jag hade så långt det bara går kört med det i absolut botten.

 

Kamera rekommenderings tråden blir definitivt sist, om den ens blir av. Svårt att skriva den på ett vettigt sätt, kommer definitivt röra upp starka känslor om någon fotograf finns på sidan och läser. Men ska försöka 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...