Hampus85 Postat 25 juni 2021 Postat 25 juni 2021 Någon som vet vad detta är? Blir till slem när jag försöker ta loss en för att titta närmare. Endast sett på glaset, inte på någon korall. Ska försöka ta bild i bättre ljus imorgon. Citera
Hampus85 Postat 26 juni 2021 Författare Postat 26 juni 2021 Hittade svaret själv, planaria. Är inte många alls men blir flatworm Exit och en wrasse eller mandarin i helgen så att det förhoppningsvis går att få bort alla innan det eskalerar. 1 Citera
stigigemla Postat 9 juli 2021 Postat 9 juli 2021 Jag har aldrig använt kemi mot dessa. Synchiropus ocellatus äter dem med god aptit när de väl upptäckt dem. Antagligen är den vanliga mandarinen lika effektiv. Och egentligen är det inga planarier utan plattmaskar. Planarier är små primitiva rundmaskar som är ganska ovanliga i akvarier. De brukar vara vita till genomskinliga och mellan 3 mm och 1 cm långa. Värdefulla att ha i levande sten. Citera
Hampus85 Postat 10 juli 2021 Författare Postat 10 juli 2021 Jag tror säkert att det går att kontrollera med fisk och wrassen verkar gilla dessa. Nu lyckades jag med konststycket att flytta koraller till ett karantänkar och levande sand till det nya projektet två dagar innan det bröt ut och spred då maskarna även dit. Har ingen lust att starta med ohyra så behandlade nya karet med axillur för nästan två veckor sedan. All mask försvann. Inga större problem eftersom det enbart var halvfullt och inga djur istoppade. Bakteriekulturen påverkas ej så cyklingen blir inte förstörd. Karantänen är tömd och rengjord. Kommer behandla alla koraller innan de flyttas över. Jag är medveten om att det ej är planaria men eftersom de kallas röd planaria i folkmun tror jag det är risk för missuppfattningar om jag skriver plattmask Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.