OR20 Postat 11 juli 2021 Postat 11 juli 2021 Köpte en sps för ett år sedan av en annan akvarist här på forumet, det blev dock fel när den plockades ner i påsarna och jag har ingen aning om vad det blev istället (vi hade för trevligt med allt annat snack när korallerna skulle plockas ihop). Den var gul när den kom i karet och hade bara ett ”encrusting” växtsätt. Sedan dess har den varit mellan brun och nu är den ljusmetallic grön med lila/bruna polyper och vissa grenar har börjat komma upp. Korallen är nere på botten och får ca 150-200par samt lågt flöde. Den ser nästan ut som någon montipora spp. men jag gissar bara här. Är det någon som är riktigt vass och kan berätta vad detta är?! Jag tänkte flytta om lite i karet och vilken art det är avgör ju lite vad den kan placeras ihop med. Citera
OR20 Postat 11 juli 2021 Författare Postat 11 juli 2021 @Thomas Salt tack för snabbt svar! då var jag inte helt fel ute. Den har bara så konstig tillväxthastighet, mina andra montiporor (olika digitator och setosa) växer betydligt snabbare. Citera
Thomas Salt Postat 11 juli 2021 Postat 11 juli 2021 Det var bare et bud, kan jo vära en speciel variant, der er ganske långt mellam polypperne och den har sine utmaninger, med andra koraller och alger der väkser rundt och kansche stresser den. Visse SPS kan ta +12 månader innan dom börja väkse. Fint dock at den klara at väkse up och net 1 Citera
OR20 Postat 11 juli 2021 Författare Postat 11 juli 2021 @Thomas Salt ja en del de manipulerar färgerna på sina koraller, jag manipulerar hur de växer tack @Hampus85 vad roligt med koraller man aldrig hört talas om. Nu blir det till att sätta sig och slå i böckerna för att lära sig lite mer. Tack! 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 11 juli 2021 Postat 11 juli 2021 Den liknar en som jag har, som ska vara en montipora appleberry. Citera
Thomas Salt Postat 11 juli 2021 Postat 11 juli 2021 @Kim, jag har haft en sådanne, er den från Triton. Spara en fragg åt ig tak Trods den er grön er den veldig trevlig. Citera
Hampus85 Postat 11 juli 2021 Postat 11 juli 2021 Appleberry har jag för mig att både verrucosa och capitata kan kallas. Kan det absolut vara. Peltiformis tror jag oftast säljs som blueberry. Tycker det är jäkligt svårt att skilja på dessa montiporaarter. 1 Citera
OR20 Postat 12 juli 2021 Författare Postat 12 juli 2021 Hej, jag kan bara del @Hampus85 åsikt att det är svårt att se skillnad på de olika arterna. Jag kan kasta in Montipora Confusa som jag också tycker att den har drag av. Dock har jag för mi att den är mer flakväxande än encrusting?! Stort tack till er alla @Hampus85 @Kim Rosenqvist @Thomas Salt för era inspel och hjälp med att identifiera korallen. 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 12 juli 2021 Postat 12 juli 2021 14 timmar sedan, Thomas Salt skrev: @Kim, jag har haft en sådanne, er den från Triton. Spara en fragg åt ig tak Trods den er grön er den veldig trevlig. Ja det är en av mina "enkla" favoriter, med fina kontraster och sin förvirrade växt-form Finns fraggar att ta av så det är bara att hojta till. Ta gärna med någon kul pinne i utbyte Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.