GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Hej,

Jag blir inte klok pÄ förhÄllandet mellan redox och pH.

Jag höjer nu min redox kvÀllstid genom microbubblor nÀr pH Àr som högst. Jag har tyvÀrr inget att mÀta med men har vid tillfÀllen kunnat se nÀst intill vatten som liknar det med ozon, dÄ jag har lÀmnat akvariumet med bubblorna pÄ för lÄng tid.

Dock sÀnker ett högt redox pH. Hur hÄller man bÄda sÄ höga som möjligt (inom önskvÀrda nivÄer)?

http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005272803000203

https://envirocleen.com/how-do-ph-oxygen-and-hydrogen-affect-redox-potential-in-water/

Ändrat av Casio
  • Casio Ă€ndrade titeln till Redox och pH
Postat

Om du inte har nÄgot att mÀta med hur kan du dÄ se förhÄllandet över huvudtaget?

För det andra stirra dig inte blind pÄ ph och redox, finns mycket viktigare att sköta som tex kh.

Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

Ja Kh Àr ocksÄ viktigt givetvis. Vi fÄr ÀndÄ anta att det funkar i vÄra akvarium som i dem flesta andra, samt pÄ det vis som det gör utanför glasburkarna.

Du kanske har en tanke om hur det fungerar pÄ en teoretisk nivÄ?

Ändrat av Casio
Postat

Nej tyvÀrr, allt hÀnger ihop pÄ nÄtt sÀtt iaf...

Men kan ge dig ett tips, ha stabila vÀrden som kh, temp, ca, mg. Sen ha en bra belysning, för ljus höjer ph pÄ dagen om du har lite koraller i.

Sen Àr det bara tuta och köra!

Postat

Okej sÄnt Àr inte kul, dÀrför jag skaffa en portabel ac förra sommaren. Karet höll 26.5 nu nÀr det var som varmast. Utan ac hade koraller börjat dö...

• Gilla 1
Postat

Okej, tÀnk bara pÄ att ett för rent system kan kan i vissa fall ge cyano/dino eller till och med pÄverka koraller negativt...

Mest en tanke

Postat

Det Àr sÄ mycket synergi och pÄverkan av förhÄllanden att man nÀstan fÄr hÄlla isÀr Àmnena och göra sin bedömning för varje enskilt akvarium.

Postat

Jag har en redox pÄ ca 300-330mv och ett ph pÄ 8,5-8,7

Ph har ligger konstat men redox varierar sÄ klart med matning mm men Àr snabbt uppe. Kör med ozon i skummaren 24/7

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

@Joar Okej👍

Gör du nÄgot sÀrskilt för att hÄlla pH uppe? 

Behöver du tillföra nÀringsÀmnen? 

Ändrat av Casio
Postat

@Joar Försökte hitta trÄd om ditt akvarium. Men hittade ingen, jag kanske letade dÄligt?

Har du bilder annars pÄ ditt system? 

Postat

Har ingen trÄd tyvÀrr.

Det Àr i huvudsak ett  fowlr system, mycket mat och mycket skumning. En sak skiljer sig frÄn andra system Àr att jag har lock pÄ karet, det Àr lite avdunstning. Vet inte om det kan vara en skillnad? 

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

@Joar FörstÄr.

Okej, tack för info. 

Locket torde pÄverka pH negativt dÄ gasutbytet inte blir optimalt? Samtidigt skummar du mycket. NÄgon slutsats sjÀlv vad som drar upp respektive ned pH och mv? 

Doserar du spÄrÀmnen? Vad har du i akvariumet som förbrukar vÀrden? 

Ändrat av Casio
Postat

NĂ€r det gĂ€ller mv sĂ„ kör jag ozon vilken brukar hĂ„lla nivĂ„erna uppr, ialla fall ganska jĂ€mnt. Har doserat ”kalkvatten” i huvudsak som ersĂ€tt för avdunstat. Kör nu - all for reef halvadosen. Sen har jag inte sĂ„ mycket koraller som förbrukar.

Byter ocksÄ ca 80-90 liter vatten i veckan. 
Har nu kört ett par veckor med en glippa pÄ 10 cm öppet över karet pga vÀrme och dÄ Àr ph lite lÀgre eller stilla.

FortsÀttning följer

• 4 veckor senare...
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
On 2021-07-22 at 11:31, Casio skrev:

Hej,

Jag blir inte klok pÄ förhÄllandet mellan redox och pH.

Jag höjer nu min redox kvÀllstid genom microbubblor nÀr pH Àr som högst. Jag har tyvÀrr inget att mÀta med men har vid tillfÀllen kunnat se nÀst intill vatten som liknar det med ozon, dÄ jag har lÀmnat akvariumet med bubblorna pÄ för lÄng tid.

Dock sÀnker ett högt redox pH. Hur hÄller man bÄda sÄ höga som möjligt (inom önskvÀrda nivÄer)?

http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005272803000203

https://envirocleen.com/how-do-ph-oxygen-and-hydrogen-affect-redox-potential-in-water/

Njae,  ett redox pÄverkar  inte ph, MEN dÀremot Àr det sÄ hÀr: 

redoxmÀtningen blir lite falsk hög vid lÄgt pH o tvÀrtom. SÄ om du tex höjer pH vÀrdet sÄ kommer redoxvÀrdet direkt sjunka, Men det Àr en falsk sÀnkning. redoxmÀtningen Àr helt enkelt kÀnslig för pH, H joner. Det betyder att du skall INTE bry dig om redoxen stiger lite eller sjunker sÄ lÀnge det Àr en invers kurva mot pH. DÄ Àr det nÀmligen INTE Àkta svÀngningar i redox utan mÀtfel. 

Redox i karet Àr enligt mig ganska meningslös parameter. redox Àr mest nyttig i nitratreaktorer, dÀr det verkligen ger dig info, eller i desinfektionssammanhang i pooler, dÀr det blir ett nÀsta direkt mÄtt pÄ halten klor eller brom (oxidatorer). Skall du ÀndÄ försöka tolka redox i ett kar, sÄ se mer till trenden över flera dagar, snarare Àn de snabba svÀngningarna, och som sagt svÀngningar som ser ut som en inverterad pH kurva kan du helt strunta i, det Àr felmÀtning pÄ grund av att H joner lurar redoxelektroden. 

/Jonas

• Gilla 2
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat
On 2021-09-28 at 17:07, jonasroman skrev:

Njae,  ett redox pÄverkar  inte ph, MEN dÀremot Àr det sÄ hÀr: 

redoxmÀtningen blir lite falsk hög vid lÄgt pH o tvÀrtom. SÄ om du tex höjer pH vÀrdet sÄ kommer redoxvÀrdet direkt sjunka, Men det Àr en falsk sÀnkning. redoxmÀtningen Àr helt enkelt kÀnslig för pH, H joner. Det betyder att du skall INTE bry dig om redoxen stiger lite eller sjunker sÄ lÀnge det Àr en invers kurva mot pH. DÄ Àr det nÀmligen INTE Àkta svÀngningar i redox utan mÀtfel. 

Redox i karet Àr enligt mig ganska meningslös parameter. redox Àr mest nyttig i nitratreaktorer, dÀr det verkligen ger dig info, eller i desinfektionssammanhang i pooler, dÀr det blir ett nÀsta direkt mÄtt pÄ halten klor eller brom (oxidatorer). Skall du ÀndÄ försöka tolka redox i ett kar, sÄ se mer till trenden över flera dagar, snarare Àn de snabba svÀngningarna, och som sagt svÀngningar som ser ut som en inverterad pH kurva kan du helt strunta i, det Àr felmÀtning pÄ grund av att H joner lurar redoxelektroden. 

/Jonas

Superbra som vanligt. Tack.

• Gilla 1

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...