Casio Postat 22 juli 2021 Dela Postat 22 juli 2021 (ändrat) Hej, Jag blir inte klok på förhållandet mellan redox och pH. Jag höjer nu min redox kvällstid genom microbubblor när pH är som högst. Jag har tyvärr inget att mäta med men har vid tillfällen kunnat se näst intill vatten som liknar det med ozon, då jag har lämnat akvariumet med bubblorna på för lång tid. Dock sänker ett högt redox pH. Hur håller man båda så höga som möjligt (inom önskvärda nivåer)? http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005272803000203 https://envirocleen.com/how-do-ph-oxygen-and-hydrogen-affect-redox-potential-in-water/ Ändrat 22 juli 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas777 Postat 22 juli 2021 Dela Postat 22 juli 2021 Om du inte har något att mäta med hur kan du då se förhållandet över huvudtaget?För det andra stirra dig inte blind på ph och redox, finns mycket viktigare att sköta som tex kh. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 22 juli 2021 Författare Dela Postat 22 juli 2021 (ändrat) Ja Kh är också viktigt givetvis. Vi får ändå anta att det funkar i våra akvarium som i dem flesta andra, samt på det vis som det gör utanför glasburkarna. Du kanske har en tanke om hur det fungerar på en teoretisk nivå? Ändrat 22 juli 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas777 Postat 22 juli 2021 Dela Postat 22 juli 2021 Nej tyvärr, allt hänger ihop på nått sätt iaf... Men kan ge dig ett tips, ha stabila värden som kh, temp, ca, mg. Sen ha en bra belysning, för ljus höjer ph på dagen om du har lite koraller i. Sen är det bara tuta och köra! Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 22 juli 2021 Författare Dela Postat 22 juli 2021 Ja, tack. Har drabbats av för hög temperatur senaste tiden vilket resulterade i vissa förluster. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas777 Postat 22 juli 2021 Dela Postat 22 juli 2021 Okej sånt är inte kul, därför jag skaffa en portabel ac förra sommaren. Karet höll 26.5 nu när det var som varmast. Utan ac hade koraller börjat dö...Skickat från min SM-G960F via Tapatalk 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 22 juli 2021 Författare Dela Postat 22 juli 2021 https://en.wikipedia.org/wiki/Reduction_potential Det är inte högt voltantal/redox i sig som sänker ph? Utan mängden skit det oxiderar? Där av går det bra att ha ett högt rdox så länge man har ett hyfsat rent system utan att sänka pH? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jonas777 Postat 22 juli 2021 Dela Postat 22 juli 2021 Okej, tänk bara på att ett för rent system kan kan i vissa fall ge cyano/dino eller till och med påverka koraller negativt...Mest en tanke Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 22 juli 2021 Författare Dela Postat 22 juli 2021 Det är så mycket synergi och påverkan av förhållanden att man nästan får hålla isär ämnena och göra sin bedömning för varje enskilt akvarium. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 24 juli 2021 Författare Dela Postat 24 juli 2021 https://en.wikipedia.org/wiki/Reduction_potential Det är inte högt voltantal/redox i sig som sänker ph? Utan mängden skit det oxiderar? Där av går det bra att ha ett högt rdox så länge man har ett hyfsat rent system utan att sänka pH? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joar Postat 26 juli 2021 Dela Postat 26 juli 2021 Jag har en redox på ca 300-330mv och ett ph på 8,5-8,7 Ph har ligger konstat men redox varierar så klart med matning mm men är snabbt uppe. Kör med ozon i skummaren 24/7 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 26 juli 2021 Författare Dela Postat 26 juli 2021 (ändrat) @Joar Okej Gör du något särskilt för att hålla pH uppe? Behöver du tillföra näringsämnen? Ändrat 26 juli 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 27 juli 2021 Författare Dela Postat 27 juli 2021 @Joar Försökte hitta tråd om ditt akvarium. Men hittade ingen, jag kanske letade dåligt? Har du bilder annars på ditt system? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joar Postat 27 juli 2021 Dela Postat 27 juli 2021 Har ingen tråd tyvärr. Det är i huvudsak ett fowlr system, mycket mat och mycket skumning. En sak skiljer sig från andra system är att jag har lock på karet, det är lite avdunstning. Vet inte om det kan vara en skillnad? 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 27 juli 2021 Författare Dela Postat 27 juli 2021 (ändrat) @Joar Förstår. Okej, tack för info. Locket torde påverka pH negativt då gasutbytet inte blir optimalt? Samtidigt skummar du mycket. Någon slutsats själv vad som drar upp respektive ned pH och mv? Doserar du spårämnen? Vad har du i akvariumet som förbrukar värden? Ändrat 27 juli 2021 av Casio Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joar Postat 27 juli 2021 Dela Postat 27 juli 2021 När det gäller mv så kör jag ozon vilken brukar hålla nivåerna uppr, ialla fall ganska jämnt. Har doserat ”kalkvatten” i huvudsak som ersätt för avdunstat. Kör nu - all for reef halvadosen. Sen har jag inte så mycket koraller som förbrukar. Byter också ca 80-90 liter vatten i veckan. Har nu kört ett par veckor med en glippa på 10 cm öppet över karet pga värme och då är ph lite lägre eller stilla. Fortsättning följer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 22 augusti 2021 Författare Dela Postat 22 augusti 2021 http://reefkeeping.com/issues/2003-12/rhf/feature/index.htm Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 28 september 2021 Dela Postat 28 september 2021 On 2021-07-22 at 11:31, Casio skrev: Hej, Jag blir inte klok på förhållandet mellan redox och pH. Jag höjer nu min redox kvällstid genom microbubblor när pH är som högst. Jag har tyvärr inget att mäta med men har vid tillfällen kunnat se näst intill vatten som liknar det med ozon, då jag har lämnat akvariumet med bubblorna på för lång tid. Dock sänker ett högt redox pH. Hur håller man båda så höga som möjligt (inom önskvärda nivåer)? http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0005272803000203 https://envirocleen.com/how-do-ph-oxygen-and-hydrogen-affect-redox-potential-in-water/ Njae, ett redox påverkar inte ph, MEN däremot är det så här: redoxmätningen blir lite falsk hög vid lågt pH o tvärtom. Så om du tex höjer pH värdet så kommer redoxvärdet direkt sjunka, Men det är en falsk sänkning. redoxmätningen är helt enkelt känslig för pH, H joner. Det betyder att du skall INTE bry dig om redoxen stiger lite eller sjunker så länge det är en invers kurva mot pH. Då är det nämligen INTE äkta svängningar i redox utan mätfel. Redox i karet är enligt mig ganska meningslös parameter. redox är mest nyttig i nitratreaktorer, där det verkligen ger dig info, eller i desinfektionssammanhang i pooler, där det blir ett nästa direkt mått på halten klor eller brom (oxidatorer). Skall du ändå försöka tolka redox i ett kar, så se mer till trenden över flera dagar, snarare än de snabba svängningarna, och som sagt svängningar som ser ut som en inverterad pH kurva kan du helt strunta i, det är felmätning på grund av att H joner lurar redoxelektroden. /Jonas 2 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Casio Postat 9 november 2021 Författare Dela Postat 9 november 2021 On 2021-09-28 at 17:07, jonasroman skrev: Njae, ett redox påverkar inte ph, MEN däremot är det så här: redoxmätningen blir lite falsk hög vid lågt pH o tvärtom. Så om du tex höjer pH värdet så kommer redoxvärdet direkt sjunka, Men det är en falsk sänkning. redoxmätningen är helt enkelt känslig för pH, H joner. Det betyder att du skall INTE bry dig om redoxen stiger lite eller sjunker så länge det är en invers kurva mot pH. Då är det nämligen INTE äkta svängningar i redox utan mätfel. Redox i karet är enligt mig ganska meningslös parameter. redox är mest nyttig i nitratreaktorer, där det verkligen ger dig info, eller i desinfektionssammanhang i pooler, där det blir ett nästa direkt mått på halten klor eller brom (oxidatorer). Skall du ändå försöka tolka redox i ett kar, så se mer till trenden över flera dagar, snarare än de snabba svängningarna, och som sagt svängningar som ser ut som en inverterad pH kurva kan du helt strunta i, det är felmätning på grund av att H joner lurar redoxelektroden. /Jonas Superbra som vanligt. Tack. 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.