Jojo Postat 31 juli 2021 Dela Postat 31 juli 2021 Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PerS Postat 31 juli 2021 Dela Postat 31 juli 2021 Du har ju det där på flaskan "Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter" = +0,01mg/l 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jonasroman Postat 1 augusti 2021 Dela Postat 1 augusti 2021 (ändrat) dosera alltid högst halva den uträkande dosen o mät sen igen. Jod kan va lurigt att analysera, min erfarenhet är att jod och ICP är lurigt ibland. Jag har mätt jod mot referensvätska med känd jodhalt, men sen ändå på ICP fått cirka halva värdet. Randy skriver nåt o att ICP kan va lite sämre på att analysera just jod, men samtidigt är hans artikel ngr år nu, så ICP utrustningen kanske är bättre. Men ändå, att få väldigt för mkt jod är sämre än för lite, så dosera inte allt på en gång. Colombo/Giesemanne eller red sea har faktiskt bra jodtester, köp ett sånt så du inte överdoserar. /Jonas Ändrat 1 augusti 2021 av jonasroman 1 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.