Gå till innehåll

skummare i början ????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

Det är bäst att ha skummaren med från början. En del organismer på / i stenen har dött under transporterna och ligger nu och ruttnar. Om du kör en utströmmarsten i akvariet skall du normalt få en plätt med bubblor i vattenytan som är max en dm i diameter med klara bubblor som varar i upp till 20 sekunder. Varar bubblorna längre eller skimrar grått på ytan är det hög tid att börja skumma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också nyligen lagt i sten i mitt kar och har inget annat levande i. Jag kör skummaren men har svårt att justera in den. Då blev jag tipsad om att det kan vara svårt att justera in skummaren innan karet är ordetligt i drift. Dock fortsaätter jag att köra skummaren i alla fall och justerar oftare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmmm skummar en skummare mer om det är mer belastning i vattnet ???? nyss satt på min skummare och den ä svårt att ställa in den tycker jag .. ena stunden skummar den på bra och sen kan man titta en annan gång så skummar den mindre eller ska den skumma samma mängd hela tiden oavsett om det är mycket belastning eller inte ???

/// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vattnet är absolut rent ger den ingenting. Som en grundinställning kan man ta att skumpelaren när man startar skummaren går upp i ungefär halva stigarröret. Och att vattenytan i skummaren är ungefär där stigarröret börjar. Efter ett litet tag ser man att skummet stiger en aning och det blir mörka fläckar i skummet. Efter ytterligare några timmar lämnar den sin första riktiga produkt till koppen. Då får man antagligen minska luften litet så att skummet inte blir för blaskigt. Skummängden kommer att öka hela tiden till nitrittoppen kommer. Sedan minskar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...
Om vattnet är absolut rent ger den ingenting. Som en grundinställning kan man ta att skumpelaren när man startar skummaren går upp i ungefär halva stigarröret. Och att vattenytan i skummaren är ungefär där stigarröret börjar. Efter ett litet tag ser man att skummet stiger en aning och det blir mörka fläckar i skummet. Efter ytterligare några timmar lämnar den sin första riktiga produkt till koppen. Då får man antagligen minska luften litet så att skummet inte blir för blaskigt. Skummängden kommer att öka hela tiden till nitrittoppen kommer. Sedan minskar den.

Hej! Håller på att starta upp mitt system.Jag får inte min skummare att skumma,har en dispergatorskummare http://www.atk-aquatechnik.de/produkte/disper/disper.htmlSkummet går upp till kanten på stigarröret för att sedan falla ner till hälften av stigarröret ,vatten nivån är upp till stigarörets början.Jag har inte börjat med belysningen ännu,för jag har haft problem med fosfaten har dock kört med reaktor så nu är den nere på noll.Kan det ha inverkat på att skummaren inte har skummat?Sen har jag en hel del nitrat 25ppm/l.Tar en skummare bort nitrat? Systemet rymmer ca 1000 liter.Kan det verkligen vara så att systemet inte har blivit belastat ännu?Det går dock några fiskar i vattnet.Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitraten borde minska genom levande stenen. Det är säkert samma källa som för fosfatet. De första dagarna efter man sätter i stenen brukar skummaren ge mycket eftersom det dött en hel del på / i stenen under transporterna. Om skummaren fungerar riktigt har du litet näring i vattnet och bakterierna kommer att arbeta långsamt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag har en skummare mc500 som jag har köpt beg.

E det några speciella inställningar jag bör göra innan jag kör igång den?

tex vilken höjd bör jag ha på koppen?

Och är det farligt om vatten nivån skulle stiga över max level på skummaren?

Undrar eftersom om jag skulle få stöm avbrott så skall min sump ta upp det vatten som kommer från utblåset i huvud karet,

men då så kommer det att stiga över max nivå som det står på skummaren.

Vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...