Postat 17 april 200619 Är TÀnkte dela med mig lite av hÀndelser i mitt kar sÄ andra pÄ forumet kan undÄ misstag, eller berÀtta om motsatsen?Skaffade för ett tag sedan den största ormsjöstjÀrnan jag sett, kroppen ca 5cm med ben om ca 22cm.NÄgra dagar efter inflyttandet sÄ "försvann" alla mina 4 magnifica spÄrlöst, Àven en liten strigata. Har funderat en del kring detta och kan ej finna nÄgon annan anledning Àn att de blivit mat Ät min jÀtte. De letar ju som bekant efter mat pÄ botten och kanske kan en sovande liten fisk under en sten vara inbjudande vickning pÄ natten? Har mindre ormsjöstjÀrnor men aldrig innan rÄkat ut för detta. Bara en liten varning...Clowner tycks trivas vÀldigt bra tillsammans (ett par ocellaris och ett par sebae) utan nÄgra revirhÀvdande beteende... En dag Äkte en anemon ner i karet och dÄ blev det andra tankar. En ocellaris fann jag i filtret efter ett par dagar, den andra spottade anemonen ut en vecka senare (det som var kvar av den). Har lÀst pÄ en del i efterhand och fÄtt veta att just sebae Àr vÀldigt aggressiva av sig, men hur fungerar detta med andra clowner? Vill gÀrna ha fler clowner men vill inte uppleva nÄgot "colosseum" i akvariet. BerÀtta gÀrna.
Postat 17 april 200619 Är De Àter snÀckor, fiskar och annat gott. SÀrskilt dÄ de blir större. Kanske Àven kan mumsa koraller?
Postat 17 april 200619 Är Det Àr inte mÄnga Clowner som gÄr att blanda i ett "normalt" akvarium.Skunkclowner, perideraion, sandaricinos med fler gÄr att blanda med percula eller occelaris.Percula och occelaris brukar gÄ att blanda men det finns risk för att de korsar sig.Alla andra Àr normalt för aggresiva.
Postat 17 april 200619 Är Green Brittle StarSaxat frÄnhttp://www.wetwebmedia.com/brittlestars.htmBeware the Midnight Fish Eater!One species in common use warrants a statutory warning. This is the Green Brittle Star of the genus Ophiarachna. This animal is a predatory fish eater, that does indeed do a spiffy janitorial job when small... but grows quickly, and under darkness of night can/does learn to eat aquarium fishes. This species has been documented to arch up in "sleeping caves" of captive fishes and drop down on unsuspecting meals. If you use this species, keep an eye on it, and a count on your piscine livestock.Nu kommer sÀkert folk hÀr protestera och sÀga att de utan problem har/har haft grön ormsjöstjÀrna utan problem i sina kar. Men en kompis till mig sa precis samma sak, hade ormsjöstjÀrnan utan problem med sina fiskar i över ett halvÄr. SÄ plötsligt en natt kÀkade den upp och dödade fem kirurger.Sök hÀr pÄ forumet sÄ kommer du att se att du inte Àr ensam om att bli av med fisk med en grön ormsjöstjÀrna i karet.saxat frÄnhttp://reefkeeping.com/issues/2004-06/ac/feature/index.phpOphiarachna incrassata, the infamous Green Brittle Star, and a few related kin are the rare exceptions to the otherwise reef-safe and well-behaved Ophiuroid serpent and brittle starfish class. In some tanks O. incrassata will behave for months or even years, while in other tanks they tend to catch and kill motile creatures whenever possible They are active predators, which arch their central disk above their legs to form a trap for fishes and other prey. A lurker pictured here.
Postat 17 april 200619 Är Jaken, va det en rejÀlt stor stjÀrna eller smÄ kirurger?jag körde ocksÄ med en över ett Är utan problem men sen fick den nÄtt ryck och började leka massmördare
Postat 17 april 200619 Är Den var riktigt stor, kroppen var som en snusdosa och frÄn armspets till armspets var den runt 30 cm.
Postat 17 april 200619 Ă„r Det finns mĂ„nga rovdjur! Jag hade en gĂ„ngen grön mycket stor carpet anemon som satt i sanden (otroligt tjusig) Jag hade Ă€ven en hel del smĂ„ ormsjöstjĂ€rnor kanse 10-15cm mellan armarna. Jag mĂ€rkte att den ena ormstjöstjĂ€rnan efter den andra FĂRSVAN. OrmstöstjĂ€norna var ute och rensade pĂ„ natten och kom dĂ„ i kontakt med den mycket klibbiga anemonen som helt sonika halade in dom för dinner. En del gĂ„nger klarade sig ormsjöstjĂ€rnan genom att slĂ€ppa en eller tvĂ„ armar. Det gick otroligt fort. Jag trode inte anemoner kunde vara sĂ„ snabba.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.