Gå till innehåll

Djur som inte funkar ihop...


Andy

Rekommenderade inlägg

Tänkte dela med mig lite av händelser i mitt kar så andra på forumet kan undå misstag, eller berätta om motsatsen?

Skaffade för ett tag sedan den största ormsjöstjärnan jag sett, kroppen ca 5cm med ben om ca 22cm.

Några dagar efter inflyttandet så "försvann" alla mina 4 magnifica spårlöst, även en liten strigata. Har funderat en del kring detta och kan ej finna någon annan anledning än att de blivit mat åt min jätte. De letar ju som bekant efter mat på botten och kanske kan en sovande liten fisk under en sten vara inbjudande vickning på natten? Har mindre ormsjöstjärnor men aldrig innan råkat ut för detta. Bara en liten varning...

Clowner tycks trivas väldigt bra tillsammans (ett par ocellaris och ett par sebae) utan några revirhävdande beteende... En dag åkte en anemon ner i karet och då blev det andra tankar. En ocellaris fann jag i filtret efter ett par dagar, den andra spottade anemonen ut en vecka senare (det som var kvar av den). Har läst på en del i efterhand och fått veta att just sebae är väldigt aggressiva av sig, men hur fungerar detta med andra clowner? Vill gärna ha fler clowner men vill inte uppleva något "colosseum" i akvariet.

Berätta gärna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte många Clowner som går att blanda i ett "normalt" akvarium.

Skunkclowner, perideraion, sandaricinos med fler går att blanda med percula eller occelaris.

Percula och occelaris brukar gå att blanda men det finns risk för att de korsar sig.

Alla andra är normalt för aggresiva.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Green Brittle Star

Saxat från

http://www.wetwebmedia.com/brittlestars.htm

Beware the Midnight Fish Eater!

Green_Brittle_StarOphiarachna.jpg

One species in common use warrants a statutory warning. This is the Green Brittle Star of the genus Ophiarachna. This animal is a predatory fish eater, that does indeed do a spiffy janitorial job when small... but grows quickly, and under darkness of night can/does learn to eat aquarium fishes. This species has been documented to arch up in "sleeping caves" of captive fishes and drop down on unsuspecting meals. If you use this species, keep an eye on it, and a count on your piscine livestock.

Nu kommer säkert folk här protestera och säga att de utan problem har/har haft grön ormsjöstjärna utan problem i sina kar. Men en kompis till mig sa precis samma sak, hade ormsjöstjärnan utan problem med sina fiskar i över ett halvår. Så plötsligt en natt käkade den upp och dödade fem kirurger.

Sök här på forumet så kommer du att se att du inte är ensam om att bli av med fisk med en grön ormsjöstjärna i karet.

saxat från

http://reefkeeping.com/issues/2004-06/ac/feature/index.php

Ophiarachna incrassata, the infamous Green Brittle Star, and a few related kin are the rare exceptions to the otherwise reef-safe and well-behaved Ophiuroid serpent and brittle starfish class. In some tanks O. incrassata will behave for months or even years, while in other tanks they tend to catch and kill motile creatures whenever possible They are active predators, which arch their central disk above their legs to form a trap for fishes and other prey. A lurker pictured here.

post-839-14468912671333_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många rovdjur! Jag hade en gången grön mycket stor carpet anemon som satt i sanden (otroligt tjusig) Jag hade även en hel del små ormsjöstjärnor kanse 10-15cm mellan armarna. Jag märkte att den ena ormstjöstjärnan efter den andra FÖRSVAN. Ormstöstjänorna var ute och rensade på natten och kom då i kontakt med den mycket klibbiga anemonen som helt sonika halade in dom för dinner. En del gånger klarade sig ormsjöstjärnan genom att släppa en eller två armar. Det gick otroligt fort. Jag trode inte anemoner kunde vara så snabba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...