wrroomm77 Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Jag kör med vodkametoden jag med o jag kan säga att det är GANSKA skönt att slippa köpa massa onödiga o dyra nitratfilter. så slipper man göda ockerverksamheten inom det området i alla fall.så jag säger till alla både för och emot......DET FUNKAR. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 J.svärd sa att det tog bort hans alger och det är ju riktigt bra med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Hej,Ett problem med nitratfiltrering är väl att få kvävet att frigöras. Jag menar att det lätt blir en massa nitriter istället./ Hälsningar Pär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Joru Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Tänker från och med nu börja med vodkametoden. Tycker det låter suveränt. Det blir ju inte så mycket sprit i månaden. Kopplar man dessutom till en GroTech doserings pump så blir det näst intill underhållsfritt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 Jepp håller med dig Joru, jag ska också börja med vodkametoden, låter helt klart suveränt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 17 april 2006 Dela Postat 17 april 2006 ska bli intressant att följa alla som testar denna metod,jag har precis börjat med zoevit-metoden Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 18 april 2006 Författare Dela Postat 18 april 2006 Ni som startar vodkametoden kommer att se en markant skillnad på skummaren, den kommer att skumma betydligt mer Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 vad kostar en doserpump? om man skulle ge sig på den här vodkametoden så kommer då inte jag orka stå och skvätta i vodka varje dag... ett nitratfilter kan man ju få för runt 1000-lappen. tänkte bara vad som var mest ekonomiskt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 vodkan kan du ju hälla i när du matar,tar ju bara en sekund,billig vodka 100kr litern ,i liter= 1000ml x2 , 3 mlblir väl inte dyrt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 jo det är sant. men man är ju även lite prylbög, så det vore kul att fixa det per automatik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Hej Jörgen, kör du med UV-filter samtidigt som du doserar vodka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
atropos Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Så nu är jag också igång med vodkametoden ! började i morse och skummaren summar på som aldrig förr efter hur lång tid har ni som kör med detta sett en nitratvärde minskning ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Här är två artiklar på tyska som beskriver användandet av alkohol på ett lite mer vetenskapligt sätt med grafer etc:http://www.korallenriff.de/alkoholmethode.htmlhttp://www.udo-gereke.de/html/no3_po4.htmlHär är en tråd som diskuterar artiklarna och metoden:http://www.nano-reef.com/forums/index.php?showtopic=24852&hl=vodkaSkulle vara kul om någon som är duktig på tyska kan sammanfatta resultaten/tillvägagångssätten.Det är flera som säger att det kan orsaka problem om man inte har nitrat/fosfat i vattnet, kanske beroende på att bakterierna dör när de inte får näring och det inte finns något som bryter ner alkoholen, alternativt att nivåerna blir så låga att korallerna blir lidande. Men detta är bara mina gissningar. Själv har jag använt det framgångsrikt för att få ner både nitrat och fosfat till acceptabla nivåer till en mycket låg kostnad. Jag använder det dock inte kontinuerligt eftersom min belastning är ofta ganska begränsad. Jag kör metoden för att komma tillrätta med toppar.Mina råd är att läsa på så mycket som möjligt innan (sök t.ex. på "vodka" på Reefcentral) ,börja lååångsamt , i synnerhet första gången, med ca 0,3 ml/100l den första veckan och dra ner på volymerna lånsamt när ni ska sluta använda metoden, inte använda metoden om man ligger på noll nitrat/fosfat. Mät kontinuerligt era värden.Min gissning är att zeolitmetoden utgår från samma teori men att de använder en basprodukt som innehåller ättika el dyl istället för alkohol. Socker ska också kunna användas som kolkälla för bakterierna och kanske är ett minst lika bra alternativ som alkohol (kanske ännu bättre eftersom man får behålla spriten själv ). Dela gärna med er av era erfarenheter efter att ha provat metoden.MvhPeter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Här är två artiklar på tyska som beskriver användandet av alkohol på ett lite mer vetenskapligt sätt med grafer etc:http://www.korallenriff.de/alkoholmethode.htmlhttp://www.udo-gereke.de/html/no3_po4.htmlSkulle vara kul om någon som är duktig på tyska kan sammanfatta resultaten/tillvägagångssätten.Översätt det hela med babelfish på www.altavista.com så får man lite mer läsduglig innefattning Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 10ml vodka i Svärds 1000l system måste verkligen göra fiskarna aspackade. Tänk dig själv om du skulle blanda din grogg på det viset? Förstår precis vad du menar ernie..Det är väl ungefär så som det är på krogen he he....//Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 18 april 2006 Författare Dela Postat 18 april 2006 Hej Jörgen, kör du med UV-filter samtidigt som du doserar vodka?Nej. jag har ingen uv anläggning för tillfället. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hippo Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 funkar inte vodkametoden om man uv-strålar vattnet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Översätt det hela med babelfish på www.altavista.com så får man lite mer läsduglig innefattningT.o.m. min skoltyska är bättre än herr Babels . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 T.o.m. min skoltyska är bättre än herr Babels .Ja, den där fisken verkar översätta med väldigt blandad kvalitet. Ibland förstår man ganska bra, men ofta räcker mitt G- i Tyska längre Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Vodka och UV funkar, jag har kört med Vodka tillsammans med både UV och Ozon i ett drygt halv år nu.Vodka metoden är efter de erfarenheter jag fått hittills det bästa som hänt mitt kar på väldigt länge.Att kunna mata massvis så att alla mina 40 fiskar (varav flera stora kejsare) får så mycket mat dom vill, utan att få en tendens till algproblem och samtidigt kunna hålla SPS och LPS koraller i alla regnbågens färger har blivit mycket lättare tack vare vodka metoden. Jag tillsätter 5-15 ml per dag till mitt 1400 liter kar beroende på matning, nitratvärde, algläge mm.Det enda som dött av vodkan är att flera stora sniglar svultit ihjäl pga algbrist. /Per Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 funkar inte vodkametoden om man uv-strålar vattnet?Det är bland annat det jag funderar på. Vodkametoden bryter ner näring med hjälp av bakterier... UVC dödar bakterier. Frågan är hur mkt av bakterierna som är frisimmande och hur mkt som sitter på fast substrat. Jag tror iaf att UVC minskar effekten av vodkametoden... men det är spekulationer och funderingar bara.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 18 april 2006 Författare Dela Postat 18 april 2006 Bakterierna syns enkelt om man kolla från ena kortsidan på framrutan får den blir mjölkaktig efter ett par dagar att köra med uv fungerar utmärkt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Denitrifikationsbakterier som man har som mål att göda med vodka är inte alls frisimmande. Detta är ganska logiskt då de lever i anaeroba miljöer. Därmed borde UV inte alls påverka vodkan och förmodligen inte heller Ozon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 nja aneroba miljöer,stämmer väl inte riktigt,kör man zeovitmetoden avrådes man att använda uv,hur det är med vodkametoden har jag inte fått klarhet i ännu. det där som blir på rutan som svärd skriverfr jag med zeovit oxå,verkar vara smaskens för sjöstjärnorna,till och med en stor ormstjärna var och käka på glaset igår Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dykaren Postat 18 april 2006 Dela Postat 18 april 2006 Helt klart är att UV påverkar, frågan är hur mkt. Det är ju knappast anaeroba som ger beläggningar på rutorna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.