Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Vet inte riktigt vad du menar men vodkametoden sänker även fosfat.

Hejsan. Jag har förstått att det finns flera sorter fosfat en som mer är bunden eller inne i levande sten etc så oavsett ifall man har 0 på testet så finns det kvar det andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta ska man dosera? och hur länge?

Varje dag och för evigt. När man har kommit ner på de nitratnivåerna man vill ha så får man minska doseringen och prova sig fram till den mängd som behövs för att hålla det värdet. Jag började med 5ml och ökade sen till 8 och till slut var jag uppe i 15ml, där låg jag tills mitt nitrat var omätbart då minskade jag till 10 sen till 8 och sen till 5. nitratet har sedan stigit till ca 0,5 och nu har jag ökat till 8ml per dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nu övertygad att vodkametoden fungerar bättre med zeolit. "vodka on the zeolitrocks" Det går fortare i alla fall att få ner nitraten om man gör så.

menar du zeosand? för det var väl det du körde med ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3st och jag byter inte förän jag ser att de inte gör sitt jobb längre. jag skakar dem lite varannan vecka. Nu till mitt egentliga ärende. Jag har nu beställt en doserpump modell grotech för en säker drift till de små mängderna som behövs.

SLD1800/2

SLD1802_96dpi_rgb[1].jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag häller vodka jag med nu!Men sen har jag tagit bort all teknik i min burk och kör bara skummaren nu,UV.nitratfiltret,kalkreaktorn,fosfat filtret,allt e borta. Och kan säga att burken funkar riktigt bra.Byter vatten varje vecka ca 50liter och sen häller jag i alla preparat ifrån K-Z.Vissa koraller har blekant ner riktigt bra och blivit vita helt med blå toppar typ som var gröna innan.Polyperna e helt framme nästa hela tiden.Riktigt kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...