Gå till innehåll

Hur ska jag göra med sumpen?


wiman

Rekommenderade inlägg

Jag har tänkt nystarta ett akvarium och det är så att jag funderar hur jag skall göra med sumpen? Det var en handlare som sa att man skulle köra allt genom sumpen stämmer det? Tex. doppvärmaren, skummaren och sedan koppla biofiltret och tillbaka med det i karet ? hur ligger det till, ska man göra så?

Finns det ingenstans man kan kolla hur man kopplar allting? jag har varit och kollat runt på lite trådar i forumet men jag har inte riktigt förstått allt....

Jag är jätte tacksam om jag får ett svar =)

/johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag försöker ha så mycket jag kan i sumpen för att minimera detta i karet. Cirkulationen upp igen tycker jag räcker med 1200L/h men andra kör mer.

I min sump har jag just nu Skummare & Kalkreaktor men kommer komplettera med rowafos reaktor och kanske ett nitratfilter.

Nybörjare som du verkar vara så är kalkreaktor och nitratfilter lite överkurs och finns lättare preparat för detta tex tropicMarin (TMC) Calisum och Magnesium

Biofilter hadde jag hoppat från första början. risk att det blir en "giftbomb" om man ej gör rent filtret varjevecka. eller vad är det du tänker på när du skriver biofilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan och välkommen till forumet!

Jag håller med Wrang vad han säger men det finns ett par jätta bra artiklar här på forumet jag tycker du ska läsa. Jag tycker du ska börja med denna även om den är mycket basic men den är kort också. https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=165&Itemid=80 Sen finns det 2 artiklar här som handlar om olika sumpar https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=116&Itemid=80 Jag har själv valt att bygga min sump på iden som presenteras i sump med refugium. Lite modifierad men ändå.

Denna artikeln är också mycket bra att ha som grund https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=156&Itemid=80

Sen bör du läsa några av trådarna som finns under mitt första kar.

När du har gjort det så är det dags att börja ha hur många frågetecken som helst. Men det är ju det som är en del av hobbyn. Det finns massor av hjälpsamma mäniskor här som svarar på dena frågor.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för era råd jag såg inte tidigare att det fanns på första sidan massor med råd, jag har bara suttit och kollat på vad ni har skrivit till dom andra nybörjarna =) Jag skulle kunna skicka en snabb liten ´skiss över hur jag har tänkt bygga mitt akvarium.. och höra vad ni säger om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för era råd jag såg inte tidigare att det fanns på första sidan massor med råd, jag har bara suttit och kollat på vad ni har skrivit till dom andra nybörjarna =) Jag skulle kunna skicka en snabb liten ´skiss över hur jag har tänkt bygga mitt akvarium.. och höra vad ni säger om det?

Jag vill upplysa dig om att jag är nybörjare. Jag har inte ens fått i mina fiskar i karet. Sen kallar sig även Greger för nybörjare även om han är en mycket mer erfaren nybörjare än mig.

Det tar tid att lära sig saker och så även att lära sig att hitta bra i forumt. Jag tänkte då även tala om att det finns en bra söktjänt i den undre av de 2 listerna ovan. Lär dig använda den och sök informnation så kan du sen ställa frågan när du ändå inte får ihop tankarna och funderingarna. Om du gör p det sättet kommer du få svar som är mer anpassade till dig.

Jag rekomenderar dig att läsa om några projekt från start och till nutid, Det ger dig många bra tips och visar att det inte är svart och vitt. En tråd som är mycket bra är den Dez3d har skrivit och han är nogrann.

Självklart ska du lägga upp skiss på ditt kar så får du svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...