Gå till innehåll

Tubastraea


Christer T

Rekommenderade inlägg

Idag när jag var och skulle slå till på en Heliofungia som jag ställt frågor om i en annan tråd på forumet så hade jag min kära fru med. Hon går mycket på färg och fick snabbt syn på en Tubastraea: En sån kan vi väl ha!? Nja sa jag dom är nog ganska svåra och måste dessutom matas i avrje polyp tyckte jag. Naturligtvis fick hustrun genast försäljaren på sin sida som sa att med "modernt" foder så behöver man bara mata rätt i akvariet nu för tiden, och dessutom var den ju ganska billig. Nåja, eftersom inte Heliofungian grävde ett jättehål i plånboken heller plus att frugans intresse måste uppmuntras så fick den komma med också.

När jag sen skulle ha mat till Tubastraean så visade det sig att den kostade ungefär som korallen.......för en burk och det bästa var ju naturligtvis om jag hade två, "Two Little Fishies PhytoPlan" och "Two Little Fishies ZoPlan". Ruggit högt kilopris på dom kan jag säga.

När jag sedan kom hem och började läsa i mina böcker så står det i "Aquarium Corals" av Eric H. Borneman att dom måste matas men om det görs på ett bra sätt så är dom ganska tacksamma. Medan i "Reef Secrets" av Nilsen & Fosså står det att den är mycket svår och endast bör hållas av mycket erfarna och avancerade akvarister.

Vad finns det för erfarenheter och åsikter här på forumet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en tubastrea i snart 9 månader, och det har gått förvånansvärt bra. Den har t.o.m. vuxit sedan jag köpte den, nya små polyper har vuxit upp emellan och vid sidan av de existerande.

Jag matar min med artemia upp till två ggr per vecka, annars inget speciellt annat. Det gäller att passa på när polyperna är ute (vilket de ofta är när cirkpumpen varit avstängd en stund). Jag har också fullt sjå att hålla borta alla andra fiskar och räkor som håller sig framme och försöker snatta åt sig artemian från tubastreans tentakler.

Jag hörde också att den skulle vara mycket svår att mata, men som sagt, det har gått bara finfint för mig. Se bif. bild som är ett par veckor gammal.

post-1358-14468912681516_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft en tubastrea i snart 9 månader, och det har gått förvånansvärt bra. Den har t.o.m. vuxit sedan jag köpte den, nya små polyper har vuxit upp emellan och vid sidan av de existerande.

Jag matar min med artemia upp till två ggr per vecka, annars inget speciellt annat. Det gäller att passa på när polyperna är ute (vilket de ofta är när cirkpumpen varit avstängd en stund). Jag har också fullt sjå att hålla borta alla andra fiskar och räkor som håller sig framme och försöker snatta åt sig artemian från tubastreans tentakler.

Jag hörde också att den skulle vara mycket svår att mata, men som sagt, det har gått bara finfint för mig. Se bif. bild som är ett par veckor gammal.

Snygg Calle! Matar du medan belysningen är på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du chansen. Förklara för frugan att den måste handmatas med pipett när den är utslagen. OCH ATT DET VAR HON SOM VILLE HA DEN! Alla dina problem är över! Hon kommer att ta över matningen och all ny teknik till karet förklarar du med att TUBASTREAN behöver en litet bättre miljö för att trivas. Eller tänker jag fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig har så rätt så, för att kunna komma åt att mata tubastrean med artemia behöver du en pipett. En valig 5 ml pipett som följer med vattentester duger gott, men om du vill slippa doppa handen i karet (och riskera föroreningar) är nog en längre pipett att föredra. Å andra sidan är min erfarenhet att man ändå behöver vifta med handen runt tubastrean för att hålla alla hungriga räkor och fiskar borta och låta polyperna sluta sig i lugn och ro. Speciellt putsarräkor är riktiga rackare, den kan skicka ned sina långa klor in i gapet på en polyp och gräva ur artemierna igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag köpte en liten levande sten (Bali tror jag) för några konstiga kalkalgers skull. Jag såg en liten orange färg på undersidan som såg dött ut men nu efter ca 2 veckor visade sig att det inte alls var dött. Är det här en Tubastrea under tillväxt?

post-2331-1446891268206_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har du chansen. Förklara för frugan att den måste handmatas med pipett när den är utslagen. OCH ATT DET VAR HON SOM VILLE HA DEN! Alla dina problem är över! Hon kommer att ta över matningen och all ny teknik till karet förklarar du med att TUBASTREAN behöver en litet bättre miljö för att trivas. Eller tänker jag fel?

Jag är glad att jag lät mig övertalas. Något som ser ut så här får gärna vara lite pickligt att hålla på med.

Tubastraea-060422.jpg

Vilken ny teknik behöver Tubastraean specifikt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur funkar det med Tubastrea och andra koraller som skall matas ofta om man åker på semester. Klarar de sig en vecka eller två eller krävs det en kunnig korallvakt?

Jag har varit haft veckolånga uppehåll i min matning utan problem, inte för att jag varit bortrest, utan därför att det är långtifrån alltid som de är utslagna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...