GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

För snart tvÄ Är sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. MÄlet var ett nÄgorlunda enkelt och underhÄllsfritt kar med DSB och makroalger som frÀmsta nÀringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gÄng och Àven vitaprick, men inget katastrofalt. I vÄras kÀnde jag dock att det var mÄnga saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fÄtt otroligt mÄnga vermetid snails. SÄlde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igÄng i ett annat kar ett antal mÄnader. TyvÀrr Äkte jag pÄ ett sjukdomsutbrott kort dÀrefter vilket resulterade i att dom fÄ fiskar jag hade kvar inte klarade sig och jag hade karet tomt pÄ fisk i 10 veckor.

En ganska kass bild pÄ karet innan omstarten.

IMG_4266.jpeg.8165afdf683545a5fc918dd199ac4b90.jpeg

Under tiden som jag vÀntade pÄ att parasiten skulle dö ut sÄ införskaffade jag en anemon och Àven nÄgra koraller. Matade karet dÄ och dÄ för att hÄlla igÄng lite bakterier och smÄkryp i sanden, mÀrkte att mÀngden amphipods/gammarus och borstmask ökade markant under tiden. Det kryllade av dom skulle man kunna sÀga.. För tio dagar sedan tog jag mig till NÀttraby för att införskaffa lite fisk, det blev ett par clowner, en midas blenny och en gramma loreto.

Lite bilder.

IMG_7313.jpeg.94046283ec8bcd92ace450a11aa1c254.jpeg

Heteractis crispa, har haft denna i över 3 mÄnader nu. Clownerna visar inget intresse Ànnu i alla fall.

IMG_7326.jpeg.eb3afcf2867cbd10b15facb87160bc5a.jpeg

Stylo milka, en liten bit montipora setosa, en gorgonian, en sinularia och en lobophytum som var min första korall nÄgonsin.

IMG_7320.jpeg.903a7c1f3a2cb900750521b32ecfd5c7.jpeg

Lobophyllia, Trachphyllia, Acan, Blasto och leptastrea.

IMG_7317.jpeg.2583238956e05320dadf7b7f58fc4cac.jpeg

Har en Lubbocks fairy wrasse pĂ„ ingĂ„ng, kommer fĂ„ gĂ„ i karantĂ€n i tvĂ„ veckor innan jag slĂ€pper i den. Är inte jĂ€ttenöjd med hur det ser ut nu Ă€rligt talat, blir lite vĂ€l platt och trĂ„kigt. Men kommer fylla ut med lite mer sten och koraller. Annars har jag lite funderingar pĂ„ att byta belysning, kör för tillfĂ€llet 4 T5 rör frĂ„n ATI pĂ„ dagen och 1 orphek or2 blue plus pĂ„ morgon och kvĂ€ll. Saknar dock lite skimmer och möjligheten att dimra. Mina T5-armaturer tĂ€cker hela karet som dessutom Ă€r grunt vilket gör det svĂ„rt att fĂ„ till olika ljusstyrka pĂ„ olika stĂ€llen.

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 3
Postat (Ă€ndrat)
1 timme sedan , kaptenen skrev:

Kul med fler DSB kar som dyker upp hÀr pÄ guiden.

Hur tycker du det har funkat att köra med DSB? Vad hÄller sig nÀringsvÀrdena pÄ?

Jag tror att det har fungerat men ska vara Àrlig och sÀga att jag inte har haft koll pÄ nÀringsvÀrdena. Har dock skickat in till Triton ICP tvÄ gÄnger och dÀr visas Phosphorus samt Phosphate. Första gÄngen jag skickade in var karet bara en mÄnad gammalt och dÄ var det nÄgot förhöjt, 

image.png.03f93a166d58d588e94f5d5246085fa2.png

4 mÄnader senare hade det gÄtt ner utan att jag gjort nÄgot speciellt egentligen.

image.png.85cb59f912f336942e9f7c6170e1fa8d.png

Jag gjorde vÀldigt sÀllan vattenbyten, blev vÀldigt oregelbundet med mÄnga mÄnader mellan tillfÀllena. NÀr jag vÀl bytte blev det kanske 20% bytt. Hade Àven lite makroalger sÄ det kan ha hjÀlpt en del.

Men jag tÀnker att denna gÄng ska jag testa nÀringsvÀrden mer. Har Àn sÄ lÀnge införskaffat nitrat-test och Àn sÄ lÀnge har det alltid visat noll nitrat hela tiden, Àven ett test jag tog precis nu. FÄr se hur det utvecklar sig.

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

Har varit lite orolig för min anemon dÄ den börjat bete sig annorlunda. Den började regelbundet att krympa ihop pÄ eftermiddagarna. En gÄng sÄg jag det hÀnda och det gick fort, frÄn fullt utslagen till ihopkrympen pÄ 10 sekunder. NÄgra timmar senare Àr den mer som vanligt igen. Trodde kanske jag fÄtt nÄgon tillfÀllig obalans efter att jag haft i firskarna sÄ jag gjorde ett mindre vattenbyte men den gör likadant fortfarande. Den ser dock ut att mÄ bra övrig tid (som pÄ bilden i första inlÀgget) sÄ jag Àr inte lika orolig lÀngre.

Ändrat av Vetekli
  • Gilla 1
Postat

Ny firre idag, en C Lubbocki wrasse/gylta. Chansade lite dÄ jag bad Atlantis Zoo i nÀttraby ta hem en Ät mig, dom kan ha vÀldigt olika fÀrg beroende pÄ vart dom plockas har jag lÀst. Verkar ha fÄtt en frÄn indonesien som Àr dom finare tycker jag.

IMG_7347.jpeg.8b70077e2296f0ee16947a30fcd38f26.jpeg

Har Àven bestÀmt mig för att sÀlja anemonen. Planen frÄn början var att bara ha clowner i karet (typ polymnus eller skunk som kan gÄ i grupp), men Ängrade mig dÄ det kÀnns roligare att ha lite olika fiskar. Har varit lite nojig att nÄgon firre ska rÄka simma in i anemonen och bli mat. Crispa blir ju dessutom rÀtt gigantiska sÄ det lÀr bli ett större problem lÀngre fram med lite simyta för övriga fiskar. Lubbockin dök ocksÄ rakt ner i anemonen idag för att fÄ tag i en bit mysis, han verkar dÄ inte rÀdd för den. Som tur var gick det bra. Alternativet hade varit ett separat anemonkar men har verkligen inte tid för det nu.

• Gilla 3
Postat
On 2021-11-23 at 22:32, Vetekli skrev:

Men jag tÀnker att denna gÄng ska jag testa nÀringsvÀrden mer. Har Àn sÄ lÀnge införskaffat nitrat-test och Àn sÄ lÀnge har det alltid visat noll nitrat hela tiden, Àven ett test jag tog precis nu. FÄr se hur det utvecklar sig.

Ser ju ut som att det ger effekt med andra ord. HÄll koll pÄ nitraten bara det kan ju bli frÄga om stöddosering ifall det inte kommer upp över noll med tiden :) 

Postat
On 2021-11-25 at 23:53, kaptenen skrev:

Ser ju ut som att det ger effekt med andra ord. HÄll koll pÄ nitraten bara det kan ju bli frÄga om stöddosering ifall det inte kommer upp över noll med tiden :) 

Testade precis igen, visar fortfarande noll. Man börjar ju nÀstan fundera över om man gör nÄgot fel med testet. Ser verkligen ingen fÀrg alls efter att ha följt instruktionerna, kör Saliferts nitrat-test.

IgÄr Äkte anemonen till ett nytt hem. Var lite trÄkigt men samtidigt tror jag det var rÀtt, över tid hade den ÀndÄ tagit över karet. Den sÄg verkligen ut att trivas dom sista dagarna, kanske för att nÀringsvÀrdena gick upp efter att jag stoppat i fisk?

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

I veckan har jag plockat bort nÄgra stenar och lagt till ett gÀng nya. Ganska nöjd i alla fall, en klar förbÀttring. Blir nog bra sen korallerna fyller ut lite mer. Ser dock lite knÀppt ut med nya stenen som Àr helt vit, men det orndar sig. I övrigt har jag haft lite problem med min gorg som stÀngde sig och i samband med detta sÄ började det vÀxa alger pÄ den. Det hÀnde precis efter att jag skrapat rent rejÀlt algetÀckta rutor, kanske kan hÀnga ihop. Har iaf försökt att försiktigt ta bort algerna och öka flödet nÄgot, hoppas pÄ att den ÄterhÀmtar sig. Har inte haft polyperna ute pÄ sÀkert en vecka nu.IMG_7704.jpeg.6a80af7b0a2f9482fbfef8e5f81b4d3c.jpegIMG_7707.jpeg.a5b23a8a0a553acd4985d1fa954d9a50.jpegIMG_7708.jpeg.e9c06e68a98d5a0e7c1ad327afac797f.jpegIMG_7711.jpeg.b92e31e14947141995faac929c7671eb.jpeg

• Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)
11 timmar sedan, Jojo skrev:

Scaping Ă€r fan inte lĂ€tt! Ser schysst ut! 👍

Tacktack, jo sÄ Àr det! Har bara ca 30 cm höjd o jobba med vilket försvÄrar lite ocksÄ. 

Ändrat av Vetekli
  • 3 veckor senare...
Postat

Har inte haft tid o greja sÄ mkt med karet men ikvÀll sÄ. Gorgen har Àntligen polyperna ute igen. Den bruna hinnan verkar vara nÄgot den skapar sjÀlv, det kom snabbt tillbaka om jag skrubbade bort det. Gjorde om schemat för streamern sÄ den fick riktigt starkt flöde nÄgra gÄnger om dagen, vilket verkar ha gjort susen.

Rullar pÄ rÀtt bra i övrigt, det kommer verkligen till liv nu nÀr jag har haft i fiskar igen ett tag. Kalkalger tÀcker alltmer sten, massa smÄdjur som sprider sig. TyvÀrr sprids Àven min vÀrsta fiende, vermetider. Hatar dom jÀvlarna alltsÄ, men Àn sÄ lÀnge Àr det under kontroll. Legat efter lite sÄ nu rensade jag rÀtt mÄnga ikvÀll dock.

Ett annat djur som verkar sprida sig rÀtt fort Àr dessa som ser ut som smÄ tubmaskar. Röd liten krona. NÄgon som vet vad det Àr?

IMG_8400.jpeg.8e757a2b013f3fe8403cf7f2fba71a53.jpeg

Har Àven en hel del svampar som dyker upp, dom gula har jag haft lÀnge men funderat pÄ att plocka bort dÄ jag inte tycker dom Àr sÄ fina. Nu har det dock dykt upp tvÄ sorter till, vita som sprider sig pÄ stenen och en svart som jag hittade i ett hörn. NÄgon som har erfarenhet av dessa? Kan de ta över karet o jÀklas med korallerna?

IMG_8399.jpeg.17951c386bad59b50ac06ae14aaff808.jpegIMG_8398.jpeg.7a0dd5d25b2ffcc8a02e4b125155a77b.jpegIMG_8402.jpeg.1f428ad0e5045b4525b6b6d9f4fa2d3b.jpeg

Nitrat-test visar fortfarande noll, funderar pÄ att inhandla ett till för att dubbelkolla snart.

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Liten uppdatering. Tycker det rullar pÄ bra, har bara fÄtt lite cyano men det sprider sig vÀldigt lÄngsamt och gÄr ibland tillbaka. VÀrden med dropptest (förutom KH som Àr hanna checker).

Nitrat 0

Fosfat 0

Calcium 450

Magnesium 1450

KH 7.1 (har ökat doseringen för att fÄ upp igen).

Har inte bytt nÄgot vatten sedan slutet av november.

Lite bilder.

IMG_9794.jpeg.9d6fcbd654aca4db2c8121c6cc55451d.jpegIMG_9793.jpeg.0fe41f3db08a4bc48bb25ad5d12e47bd.jpegIMG_9794.jpeg.fde05328efb15c5682cc80b449f08bf8.jpegIMG_9817.jpeg.6e098ed5be70d1ad1b98e60b67b69838.jpeg

Har bestÀllt ny fisk som förhoppningsvis kommer denna vecka eller nÀsta. 5 Chromis vanderbilti och en Carpenter flasher wrasse. Dom kommer gÄ i ett karantÀnskar till att börja med.

• Gilla 3
Postat

Mycket motgÄngar idag nÀr jag hÀmtade nya fiskarna. Chromisarna hade dom bara fÄtt tvÄ av och tyvÀrr var jag alldeles för stressad i butiken sÄ jag mÀrkte inte att dom hade röda sÄr pÄ sig (misstÀnker uronema). Wrassen bet sig fast i hÄven nÀr jag skulle ha i den i karantÀnskaret efter acklimatiseringen. La i den i vattnet ÀndÄ men den kom inte loss! Fick tillslut ta upp den och klippa loss den. TyvÀrr ser den rejÀlt medtagen efter detta sÄ jag vet inte om den klarar sig. KÀnns riktigt trist!

• 2 mĂ„nader senare...
Postat

Akvariet fÄr inte jÀttemycket uppmÀrksamhet nu, mycket annat nu med smÄbarn osv. NÀr det gÀller den senaste carpenter wrassen sÄ klarade den sig, fick komma ur karantÀn efter nÄgra veckor. Hade den i en sÄn "yngelbox" för jag visste om att min befintliga lubbocki wrasse kanske inte skulle gilla honom. Han var dÀr ett dygn och nÀr jag satt o kikade verkade inte den befintliga wrassen bry sig, sÄ jag slÀppte i honom. DÄ började sÄklart jagandet! 

Det lugnade ner sig efter ett tag men det uppstod ett annat problem. I och med den nya firren sÄ blev den befintliga wrassen generellt mer aggresiv o dominant, nÄgot som INTE gillades av min midas blenny. Det blev ordentligt brÄk i flera dagar mellan dom tvÄ. Jag försökte med spegeltricket o tror det hjÀlpte en del men inte helt. Midasen gick segrande ur striden och wrassen lugnade sig, men deras relation verkar inte vara helt ÄterstÀlld fortfarande. Ibland verkar midasen ge honom stryk nÀr jag inte ser pÄ, dÄ han plötsligt gömmer sig o kommer ut med skadade fjÀll o sÄ. Lustigt hur det kan bli!

Den nya firren hade nog lite svÄrt o hitta sin plats tror jag, sedan Äkte jag pÄ semester och rÄkade lÀmna en liten glipa i locket sÄ sjÀlvklart hoppade han ur! Fick faktiskt med det pÄ film. Blev lite rÀdd av nÄgot, försökte simma uppÄt mot ytan och simmade mot glaslocket ut mot hörnet dÀr glipan var och flög ur!

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...