Strikt Postat 19 december 2021 Postat 19 december 2021 Hej! Har fått problem med påväxt av någon brunröd alg eller annat som är envist att bli av med. Sitter löst som cyano och går lätt att skrubba bort, har gjort det och sen gjort stora vattenbyten, men kommer tillbaka redan dagen efter. Nån som vet vad det är och hur jag blir av med det? Citera
nike83 Postat 20 december 2021 Postat 20 december 2021 kan kanske vara dinoflagellater?! är det ett nystartat kar med död sten? Citera
Strikt Postat 21 december 2021 Författare Postat 21 december 2021 Ja, dino har varit min gissning med men jag har inte haft det förut vad jag kan minnas så jag är osäker på hur det ser ut och beter sig. akvariet är relativt nystartat med nån död ls (sen eget tidigare akvarium) men också delvis ny inkörd ls. Är de UVC som gälller isf? Citera
wrang Postat 21 december 2021 Postat 21 december 2021 Eventuellt så kan det vara kiselalger försvinner dom under natten morgonen och kommer tillbaka? om de ökar vid vatten byten så kommer ”näringen” från osmosvattnet. har du silikat filter efter osmosen? Citera
Strikt Postat 21 december 2021 Författare Postat 21 december 2021 (ändrat) Har inte noterat att det är jätteskillnad på natten vs dagen men ska kolla noggrannare. Brukar dock vara lite mindre problem direkt efter vattenbyte och rensning. Kör ny osmos med silikatfilter. Ska förtydliga att akvariet varit igång ca 4 mån. Ändrat 21 december 2021 av Strikt Citera
nike83 Postat 21 december 2021 Postat 21 december 2021 dinos brukar komma när man har 0 i fosfat/fosfor. hur ser dina näringsvärden ut? Citera
Strikt Postat 22 december 2021 Författare Postat 22 december 2021 Jag kör väldigt enkelt numera, bara knappar, mjukkoraller och nån lps, har inga tester kvar. Det är ett skummarlöst nano på 40 liter men har bara en fisk än så länge, en liten Scartella Cristata. Den skitar ju ner en del men det kanske kan vara som du skriver, för låg belastning. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.