Jerry88 Postat 26 december 2021 Postat 26 december 2021 Hej fått svar på min analys efter min plötsliga fiskdöd där allt dog förutom en muräna. Men förstår ejbtexten riktigt finns det nån som kan hjälpa mig tyda? Citera
m0jjen Postat 26 december 2021 Postat 26 december 2021 (ändrat) I det stora hela ser ämnena bra ut. Det som är dåligt och då riktigt dåligt är att du har högt koppar och zink vilket båda är giftiga för koraller på de nivåerna du har. Har du något som rostar nära karet? Tappat något av metall i sumpen eller karet? Ändrat 26 december 2021 av m0jjen Citera
nike83 Postat 26 december 2021 Postat 26 december 2021 håller med mojjen. du har skyhöga värden av Koppar och zink. använder du osmos? något som rostar i karet? vad använder du för tillsatser? har du doserat någon medicin? ser ut som att du behöver göra stora vattenbyten. jag hade inte stoppat i något levande i systemet förens jag hade vetat att värdena är Ok. Citera
Jois Postat 26 december 2021 Postat 26 december 2021 (ändrat) Vet inte vad som orsakat din fiskdöd, men tror faktiskt inte att din kopparnivå är så hög att den orsakat den. (Tex så kör man cupramine till 0.2ppm under 30 dagar, du ligger på 0.136ppm. Om jag räknat rätt) Zinken ser allvarligare ut. Kombinationen kanske däremot är sämre. Ändrat 26 december 2021 av Jois 1 Citera
Jerry88 Postat 26 december 2021 Författare Postat 26 december 2021 Fått utrett lite under dagen vad de kan bero på bodde på landet med egen brunn använde ej osmos nu i centrum i 60-70tal hus, köpte osmos för annat finns inge som rostar mm. Nu sjöharen och muränan samt de små eremiter/sniglar lever på gjorde helt vartenbyte med en som haft igångsatt kar sen kört osmos ser mkt bättre ut på koraller med de tog ingen stryk alls. Vart förbryllad av värderna för de hände wrån kväll till morgon men vad är we man säger vissa lär sig den hårda vägen Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.