Gå till innehåll

Mitt första saltakvarium, 54L


Ant0n

Rekommenderade inlägg

Jebao SLW är bra styrbara pumpar som säkert skulle passa för ditt kar. Jag vet att du pratade om SPS när du började ditt kar och då kan det vara svårt att få till flödet om man har sand i . Om du nu vill ha sand i karet så vet jag att vissa har blandat upp denna med lite grövre sand/korallkross för att få den att ligga kvar lite mer. Men som sagt, själv kör jag bare bottom så kan inte ge egen erfarenhet av detta utan går på hur t.ex. Sanjay Joshi i USA gjort. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ett stalltips på Påhängsfilter som jag såg att du hadde 2 av det räcker med ett så är detta

absolut det bästa tyckte jag kraftig plast och motorn sitter inne i filtret inte monterad utifrån

läckrisk 0 har använt det på mina mindre burkar ( 40 Liter ) och fungerat mycket bra.

Aquael VersaMax 2 ( Keramisk axel i pumpen )

800 liter

https://www.cyberzoo.se/sv/articles/2.324.939/aquael-versamax-2-pahangsfilter

499:- exlusive frakt

 

 

Ändrat av Conjor
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-18 at 02:14, Ant0n skrev:

Idag testade jag, salifert. Det var svårt att avgöra, men när det låg emellan två värden tog jag det högre. Detta blev resultatet:

Vart befinner jag mig i cykeln? Har endast låtit levande Sten göra sitt och väntat på tester. Fick vatten av en annan medlen här som aldrig bytts ut. 
Jag förstår att jag bör testa 1-2 gånger i veckan nu för att få fram en trend, men kan man säga något om vart karet är på väg? Det känns som att jag behöver göra mer för att kicka igång cykeln?

921FA926-067C-4B33-B607-D779AC36941F.png

 

 

När du mäter nitrat så kommer det maxa om du har minsta spår av nitrit i vattnet. Jag tror dina 100 i nitrat är mätfel och att du egentligen har lite nitrit. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min spontana tanke är att har du 54liter och har tänkt köra sps på sikt, så är nog inte sand det lättaste, speciellt så fin sand som du har. 

 

Det brukar vara lättare att få sanden att ligga still om man har två pumpar som möter varandra och därmed skapar mer turbulens, men mindre cirkulation.

Fast inte för stora då.. 54liter är litet.

 

Sanden blir mindre rörlig när den mognat och det börjat växa saker där. (och då är den inte lika snygg heller 🙂 )

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...