Draedon Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 är väldigt sugen på ett par clowner så fort jag har fått bra vattenvärden i lillburken.och jag vill självklart att de ska ha en anemon att "bo" i. Undrar om det finns någon anemon som clowner gillar som inte är alltför svårskött?Jag vet att anemoner är långt ifrån det lättaste att hålla i akvarium, men det måste väl finnas några som är lättare och några som är svårare? Citera
biztro Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Här är en länk till reefcentral som handlar om anemoner.Klicka bara på "host anemones".http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=298642 Citera
GustavF Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Entacmaea quadricolor är väl den som enligt uppgift klarar sig bäst i fångenskap. Många clowner verkar flytta in, men det finns ju ingen garanti. Citera
petrol Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 är väldigt sugen på ett par clowner så fort jag har fått bra vattenvärden i lillburken.och jag vill självklart att de ska ha en anemon att "bo" i. Undrar om det finns någon anemon som clowner gillar som inte är alltför svårskött?Jag vet att anemoner är långt ifrån det lättaste att hålla i akvarium, men det måste väl finnas några som är lättare och några som är svårare?Är det odlade clowner så vet de inte vad en anemon är och kan ta lång tid (om överhuvudtaget) de flyttar in.105liter till anemon är inte mycket.. Finns många fina substitut att använda istället. Citera
h0llowman Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Är det odlade clowner så vet de inte vad en anemon är och kan ta lång tid (om överhuvudtaget) de flyttar in.105liter till anemon är inte mycket.. Finns många fina substitut att använda istället.Finns många fina substitut ???? vilka då mjukakoraller eller????/// peter Citera
Draedon Postat 27 april 2006 Författare Postat 27 april 2006 Ok, har läst anemon faq'en och era åsikter och dragit slutsatsen att det inte blir någon anemon.Min kusin har 2 vildfångade svarta clowner som bor i en anemon, är jäkligt läckert. men det får bli i något framtida, större akvarium.. vill ju ge dem så bra förhållanden som möjligt.tack för svaren!edit: såg din kommentar nu peter, några av fredriks clowner är ju och gnider sig mot både mjukkoraller och stenkoraller. så det verkar gilla många olika saker Citera
petrol Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Finns många fina substitut ???? vilka då mjukakoraller eller????/// peterhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9482&highlight=substituthttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=3943&highlight=substituthttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5092&highlight=substitutMitt ena par bor i en Riccordia och det andra paret i en Lobophytum. Citera
GustavF Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Mina odlade flyttade in på en vecka i en anemon som inte ens lever symbiotiskt med clowner Måste kännas skumt som clownfisk att ha en stark vilja att gnida sig mot något som man inte vet vad det är och inte veta varför man gör det Citera
Draedon Postat 27 april 2006 Författare Postat 27 april 2006 Mina odlade flyttade in på en vecka i en anemon som inte ens lever symbiotiskt med clowner Måste kännas skumt som clownfisk att ha en stark vilja att gnida sig mot något som man inte vet vad det är och inte veta varför man gör det Citera
petrol Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Mina odlade flyttade in på en vecka i en anemon som inte ens lever symbiotiskt med clowner Måste kännas skumt som clownfisk att ha en stark vilja att gnida sig mot något som man inte vet vad det är och inte veta varför man gör det Medfött beteende, precis som med tonåringar (nä den var låg.. ) Citera
stigigemla Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Har du kliat dig i huvudet någon gång utan att du vet varför? Jag brukar tycka att det känns gott ändå. Citera
GustavF Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Jo, jag vet att vi människor i många avseenden också är styrda av våra gener. Var mest glad att de så snabbt flyttade in i anemonen och att anemonen verkar trivas med det. Citera
Linnex Postat 27 april 2006 Postat 27 april 2006 Medfött beteende, precis som med tonåringar (nä den var låg.. ):skrattar::skrattar: Citera
nmelander Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Mina 2 odlade ocillaris flyttade in efter någon timme och lämnar den aldrig.Jag har lite problem med att det är svårt att få clownerna att komma upp ur anemonen för att äta. Maten måste komma ner till anemonen och passera framför munnen för att dom ska ta den. Är det någon annan som känner igen detta? Citera
Ingvar Hellmalm Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Jag tycker ditt kar är förlitet för en anemon. Det är bland de svåraste djur som finns att hålla se tidigare läkar i änmet. Olika arter clownfiskar har dessutom olika värdanemoner, även om många kan lära sig att acceptera andra arter samt även t.ex. Zenia, Sakrophyton och Euphyllia. Citera
Manks Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Har du kliat dig i huvudet någon gång utan att du vet varför? Jag brukar tycka att det känns gott ändå.Att klia sig i huvet gör man för att stimulera blodflödet till knoppen och därmed syreförsörjningen till hjärnan. Så nu vet du varfördu gör det också Citera
Fredrik1 Postat 17 september 2006 Postat 17 september 2006 Mina gick omedelbart in i Ricordea, har sett clowner i massor med konstiga koraller osv. Bara att prova sig fram, undvik dock Heliofungia då de enligt min erfarenhet är för "sköra".Undvik "äkta" anemoner...det finns i länkar ovan och på nätet massa förklaringar varför man skall undvika dessa makalösa djur. Skall man nödvändigtvis ha ngn så skall det vara odlad Bubbeltip anemon i artspecifikt akvarium men Maroon clownfish...om jag får säga vad jag tycker... Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.