Gå till innehåll

Koppar i karantän


Rekommenderade inlägg

Just now, Oscarhaglund skrev:

Någon som använder koppar i sina karantänskar? Vilken sort använder ni då och vilken kopparmätare? 
 

den sortens koppar som verkar vara lättast att använda i USA (copper power) verkar inte vara tillgänglig här

Jag använder koppar ibland. Vanlig kopparsulfat är skonsammast mot fisken om det doseras rätt men har ett smalt intervall där det är effektivt men inte farligt för fisken och är därmed svårdoserat. Copperpower är enklare. Rekommenderar absolut Hanna checker om du kopparbehandlar.

 

Alternativet är tank transfer med 30 minuters väteperoxid behandling vid de två första flyttarna. Betydligt snällare mot fisken men kräver två kar.

 

Jag har på senare tid behandlat med kinidinsulfat. De flesta fiskar påverkas väldigt lite av detta och det tar väldigt många olika parasiter. Krävs dock recept för att kunna köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minutes ago, Oscarhaglund said:

Vilken hanna checker använder du för kopparsulfaten? Jag har sett påde high och low range nämnas av humblefish

I use Copper power and for that you need 2.5ppm in your tank best measured with high range hanna checker. 

 

You can buy Copper power on amazon.  Buy from the one who send to Sweden and pre calculate the Swedish VAT.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer nog köra hybrid TTM istället. Tar kortare tid och så slipper man hålla på med koppar.

 

Tyvärr slog min hjärna slint när jag räknade hur mycket jag skulle ha. Instruktionen var 5.5ml 3% väteperoxid per liter och jag tänkte att man skulle fylla hela karet istället för en lite fem liters hink. Så nu har jag köpt 4L 12 väteperoxid… vad ska jag göra med allt det? Kommer kunna behandla hundratals fiskar!

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...