Postat 23 januari 20223 Ă„r Hej Jag har hĂ„llit pĂ„ med saltvatten under mĂ„nga Ă„r och haft lite olika typer av kar. Allt ifrĂ„n ett 100 liters kar som jag började med i mitten av 90-talet till mitt nuvarande system. Drömmen har alltid varit att ha ett stort akvarium fullt med koraller och stora kejsare. Bor en timmes resa frĂ„n Korallfisken i Linköping sĂ„ dĂ€r har man tillbringat mĂ„nga timmar genom Ă„ren för att fĂ„ inspiration. Mitt nuvarande system började 2012 dĂ„ jag köpte huset. Jag ville ha sump med filter nere i kĂ€llaren för att fĂ„ en mer enkel anlĂ€ggning att serva. Jag köpte ett kar som jag ville ha i vardagsrummet. Det Ă€r rimless kar med mĂ„tten 130x90x55 cm med en överrinningsbox i ena hörnet. Jag gillar verkligen mĂ„tten pĂ„ denna och skulle jag enbart ha plats för ett kar skulle jag nog gĂ„ ett liknande. Rakt under vardagsrummet ligger det gamla garaget som inte anvĂ€nds som garage lĂ€ngre sĂ„ det fick bli mitt fiskrum dĂ€r jag kunde ha precis vad jag ville. Har förutom saltvatten alltid haft nĂ„got kar med ciklider genom Ă„ren. Insert Bla altumskalarer. Ăr lite skönt att falla tillbaka till sötvatten nĂ€r man inte har energin till salt dĂ„ det Ă€r betydligt lĂ€ttare. Just nu har jag inget sötvatten dĂ„ alla platser Ă€r upptagna med saltkar  I fiskrummet hade jag ett std 540 som sump. Har alltid köpt pĂ„ mig utrustning , begagnat och nytt, för att kunna köra ett stort system. Bla köpte jag en begagnad skummare Deltec AP1004 som jag har modifierat med tvĂ„ nya pumpar. Insert DĂ„ jag hĂ„llit pĂ„ lĂ€nge sĂ„ var valet av en kalkreaktor istĂ€llet för balling ganska sjĂ€lvklart. Köpte en Schuran jetstream 2 som funkat klockrent genom Ă„ren. Har genom Ă„ren insett att den enskilt viktigaste parametern Ă€r kh, och att ha ett stabilt sĂ„dant Ă€r jĂ€tteviktigt. Har kraschat kar flera gĂ„nger pga av kh svĂ€ngt för mycket. Köpte en Alkatronik för nĂ„gra Ă„r sedan och det Ă€r nog den bĂ€sta investeringen hittills för mig Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Vilken jĂ€kla skummare đ Har du mer salt i kĂ€llaren eller har du nöjt dig 1 kar uppe bara? Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare Har alltid haft en dröm om ett riktigt stort kar och hade planer pĂ„ massa olika kar. Tog in offert frĂ„n Diamantakvarium och var vĂ€ldigt nĂ€ra att bestĂ€lla, men just dĂ„ passade det inte. SĂ„ av en slump hittade jag en annons pĂ„ glas till ett 3x1,2x1 vilket gjorde att jag inte kunde avstĂ„ . Allt i Optiwhte 19mm. Fick Ă€ven tag i ett passande stĂ„lstativ. Placerade karet som en penninsula i rummet. jag ska kunna gĂ„ runt och se tre sidor av karet.  Familj och vĂ€nner hjĂ€lpte mig med transporten och montaget.. glas i den dimensionen Ă€r inte direkt lĂ€tt. Min kompis Dogge och jag har limmat nĂ„gra kar genom Ă„ren sĂ„ det var tur att han kunde hjĂ€lpa till Ă€ven denna gĂ„ng.   Bilder frĂ„n limningen. HĂ€r syns storleken rĂ€tt bra  SĂ„lde hörnkaret för att fĂ„ lite mera plats. Hade ett 720 som jag hade centralamerikanare i dĂ„ jag ville ha en större sump. Tanken blev nu att Ă€ndra om fiskrummet sĂ„ enbart det stora visningskaret skulle vara dĂ€r inne med nĂ„gra sköna fĂ„töljer. Sumpen flyttades till angrĂ€nsande rum , vilket gjorde att jag fick göra om rördragningen. blev lite avancerat Behövde ju Ă€ven ett fraggkar     Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare Sumpen kompletterades med 3 st Clarisea SK5000  I det stora karet köpte jag revformationer frĂ„n Korallenwelt  Revet fick lakas ur parallellt med att jag provfyllde akvariet  Jag fick med en bra instruktion frĂ„n Korallenwelt för att systemet skulle lakas ur och mogna innan det kopplades pĂ„ systemet. Ville inte riskera nĂ„got dĂ„ övriga system var fulla med acroporor VĂ„ren 2020 kopplade jag pĂ„ det stora karet till resten av systemet. I det lilla karet sĂ„ vĂ€ntade kejsarna pĂ„ att fĂ„ komma till ett kar med betydlig mer simyta  Sedan i april 2020 kom de första fiskarna ner i karet  VĂ€ntade en mĂ„nad innan övriga stora fiskar fick göra de andra sĂ€llskap. Var en otrolig kĂ€nsla att fĂ„ se min stora imperator i det stora karet.  Sedan efter nĂ„gra mĂ„nader hĂ€nde nĂ„got som nĂ€stan tog knĂ€cken pĂ„ mig... jag fick in oodinum i karet. Troligen med nĂ„gra koraller som jag köpte. Samtliga fiskar dog inom en period av tvĂ„ veckor. Den samlingen av fiskar jag hade ger mig en tĂ„r i ögat, alltifrĂ„n den gula kirurg jag hade haft i över 20 Ă„r till de odlade kejsarna Personifer, dubolayi och navarchus till min stora imperator som var som en riktig personlighet. Verkar som att detta drabbar mĂ„nga med relativt nystartade kar och frĂ€mst de som startar med mindre andel levande sten. NĂ„got i ett moget kar hĂ„ller emot dessa parasiter bĂ€ttre.  Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare Men som de sĂ€ger .. bara att bryta ihop och komma igen.. hela systemet fick gĂ„ utan fisk i 9 veckor sĂ„ alla parasiter var borta. Under den tiden sĂ„ vĂ€xte karet igen sĂ„ jag fick köpa en annan personlighet, nĂ€mligen en sjöhare.. coolt djur som verkligen var effektiv.  NĂ€r perioden utan fisk hade gĂ„tt hade jag turen att jag fick köpa fiskarna av Robin Lind som skulle lĂ€gga ner. Var sĂ„ roligt att ha fisk i systemet igen  Sedan dess har fokus varat pĂ„ att komplettera med kejsare och mera acroporor samt tĂ„liga LPS Detta var en sammanfattning om historian bakom mitt system Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare SĂ„ hĂ€r ser systemet ut idag  Visningskar vardagsrum  Teknik Belysning: Revljus 43 2x Orphek OR-2 120  Flöde: 2 st Tunze, varav den ena Ă€r monterad pĂ„ en Sea Sweep 1 st gyre pump  Levande Ă„terkommer jag till    Â
Postat 23 januari 20223 Är Författare Visningskar kÀllare   Teknik Belysning: Orphek Amazonas 960 Revljus 65 Orphek OR120 8 st  Pumpar 6 st Jebao SOW-20 vara tvÄ Àr monterade pÄ Sea-Sweep   Teknikrum: Fraggkar 150x70x40cm Belysning Gieseman Matrix 8x54W  KarantÀnkar 275 liter aquastabil Under fraggkaret har jag ett 400 liters akvarium för fÀrskvatten och beredning av nytt saltvatten Sump: 720  Teknik 3st Clarisea SK5000 Skummare DeltecAP1004 , modiferad med 2 nya pumpar Kalkreaktor: Schuran Jetstream 2 Kalkmixer: Deltec KM500S Alkatronic, Dosetronic  Kör kalkreaktor och mixer som bas, justerar kh med ATI Essential pro via dosetronic Skickar ATI-icp en gÄng i mÄnaden
Postat 23 januari 20223 Ă„r Snyggt lite avundsjuk blir man, ja vill ocksĂ„ ha ett hus med kĂ€llare đ
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare Ja, det Ă€r lite som en dröm att kunna göra ett sĂ„dant system... blir nĂ„gra timmar framför karen Â
Postat 23 januari 20223 Är Imponerande! TrÄkigt med fiskarna men det Àr nog svÄrt att sluta med hobbyn helt [emoji4]
Postat 23 januari 20223 Är Författare HÀr Àr lite bilder pÄ fiskarna, det Àr mest kirurger 1 st japonicus 1 st Hepatus ( kallad flygande tunnan... bra matfiskstorlek pÄ den) 2 xanthurum 6 flavescens 1 tomensis 2 desjardini  1 quoyi papegoja 1 chelmon  Kejsare 1 imperator.. hane som ska fÄ en hona , trots att han hade ihjÀl den som fanns innan. 2 asfur, odlade 2 goldflake, odlade 2 blueface  Sedan ett gÀng chromis och frökenfiskar. Ska komplettera med nÄgra kejsare till och ett stim anthias Àr tanken.  I den lilla burken finns det bla en C multifasciata, odlad och en Navarchus odlad
Postat 23 januari 20223 Är Författare 36 minuter sedan, jeber skrev: Imponerande! TrÄkigt med fiskarna men det Àr nog svÄrt att sluta med hobbyn helt Tack, Ja det var nog aldrig aktuellt att lÀgga av, men man tappar lite av glöden
Postat 23 januari 20223 Är Författare Musslor.. Har alltid fascinerat mig, speciellt nÀr de blir lite större. Just nu har jag fyra stycken. 2 st squamosa 1 st derasa Och slutligen en Gigas..  ska bli spÀnnade att se hur de blir om jag kan fÄ upp dem i storlek
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare MĂ„let och inriktningen pĂ„ det stora karet Ă€r att ha luftigt revstruktur och lĂ„ta korallerna bygga revet istĂ€llet för en stenhög. Har ett 50- tal olika acropora, mĂ„nga frĂ„n eurocorals. Gillar de som har klara och tydliga fĂ€rger i vitt ljus, som tricolor och purple monster... Ă€r inte inne pĂ„ de som man mĂ„ste ha blĂ„ljus pĂ„ för att de ska vara snygga.  NĂ€r det gĂ€ller LPS sĂ„ har jag frĂ€mst olika euphyllia, ancora och paarancora Ă€r mina favoriter, frĂ€mst för att man sĂ„g bilden pĂ„ Bornemans bok Corals đ. Sedan har jag en duncan, heliofungia, olika gonipora och en stor grön bubbelkorall Den gröna bubnelkorallen Ă€r större Ă€n en basketboll bĂ€r den Ă€r fullt utslagen och jag har haft den i snart 22 Ă„r. Den röda gonipora som fĂ„tt munkfrisyr Ă€r nĂ€stan lika gammal.. nu Ă€ntligen fĂ„r de vĂ€xa som de vill En annan favorit Ă€r denna rainbow gonipora  Ăndrat 23 januari 20223 Ă„r av jockeman
Postat 23 januari 20223 Är Tack, Ja det var nog aldrig aktuellt att lÀgga av, men man tappar lite av glödenVet hur det kÀnns [emoji20] mest trÄkigt pÄ de fiskarna man haft lÀnge eller som varit extra svÄra att fÄ tag i. Men det ser riktigt bra ut nu [emoji4]
Postat 23 januari 20223 Ă„r riktigt imponerande att du orkade fortsĂ€tta trots motgĂ„ngen. kul! riktigt fina fiskar du har i systemet.Â
Postat 23 januari 20223 Ă„r Författare 1 timme sedan , jeber skrev: Vet hur det kĂ€nns mest trĂ„kigt pĂ„ de fiskarna man haft lĂ€nge eller som varit extra svĂ„ra att fĂ„ tag i. Men det ser riktigt bra ut nu Ja.. det var ju bĂ„de de som jag hade haft lĂ€nge plus att jag hade nĂ„gra unika kejsare.. odlade Ă€kta personifer som jag Ă€r tveksam till att nĂ„gon haft i sverige innan... men jag ska nog kunna fĂ„ tag i dem igen.Â
Postat 30 januari 20223 Är Författare Blev lite vattenbyte sÄ hÀr pÄ söndagen, har en del cyano i det lilla visningskaret och fraggkaret. FÄr försöka lösa det framöver. Blev nÄgra nya tillskott
Postat 13 februari 20223 Är Författare En helbild, gÄr Ät rÀtt hÄll med fÀrger och tillvÀxt. Blev tillskott av nÄgra riktigt stora och fina Euphyllia Ancora. Sitter och njuter av utsikten
Postat 27 mars 20223 Ă„r Författare Den hĂ€r papegojan har otroliga fĂ€rger, vĂ€xer fortfarande lite och Ă€r sĂ„ hĂ€ftigÂ
Postat 27 mars 20223 Är Författare Kejsare Àr orsaken till att jag började med saltvatten  Imperator  Duboulayi Asfur Goldflake Blueface Navarchus
Postat 24 september 20222 Ă„r Författare Lite uppdaterade fiskbilder. Har haft en del strul med korallerna men fiskarna blir fetare och fetare đ
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.