Gå till innehåll

Kiselalger


Cosmo

Rekommenderade inlägg

Med risk för att ta upp ett uttjatat ämne måste jag få råd angående plågan kiselalger. Har gjort tester och dessa visar inget fosfat eller silikat. Korallgruset är till viss del täckt av en brun matta som tilltar under dagen. När jag provat att röra runt försvinner algerna men återkommer efter bara några minuter. Jag har provar att minska på ljuset, rowaphos och uv-ljus. Finns det tips på djur eller andra metoder för att få bort plågan mottages det gärna!!

Trevlig helg/

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sandvändande djur, är väl en universalmetod mot algtillväxt och detriusansamling i bottensubstratet.

Mina två Astraea sp. betar snällt kiselalger från såväl botten som rutorna, trots att det finns några små tussar med gröna håralger. Vet inte riktigt vad de fått för sig... De är inte allt för effektiva på att tömma på kiselalger, men så är de också bara två, samt ensamma mobila djur i karet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först måste du hitta källan till kisel/silikat-tillförseln, vilket vanligtvis är från ditt kranvatten - tänk på att även om att även om silikattestet knappt ger något utslag, så ackumuleras sillikat/kisel nivån i akvariet så att den slutligen kan utgöra problem.

Så en osmos med silikat/kisel/fosfat fillter (t.ex A.N antartica) är att rekommendera.

Rowaphos(eller annan remover) i en strumpa i sump (eller kar) och ökad cirkulation brukar hjälpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det kommer tillbaka på en timme efter att man rört i sanden är det inte kiselalger utan cyanobakterier. Bakterierna är rörliga.

De gillar inte strömmande vatten och inte heller för mycket ljus. Fixerar kväve på egen hand så det är fosfat som är huvudnäringskällan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar ju som om det skulle vara cyanobakterier på beskrivningen. Hur gör jag för att bli kvitt dessa förutom att dra upp cirkulationen och minska ljuset? Jag använder osmos med silikatfilter A.N antartica.

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de e en tjock brun matta så e de antagligen dinoflagellates.De brukar bilda en matta som man kan lyfta av i ett skikt. Isåfalll får du höja PH till 8,6 dagtid,8,4 natt och minska ljuset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har ca 10 kilo "död" levande sten som bas samt 10 kilo levande,bara osmos vatten..matar sparsamt ..400 mh på ca 7 timmar/dag..seoliter,fosfat remover, samt mellan 8-10 ml vodka varje dag..ändå massa brun alger,bruna äckliga trådar......kan det vara så som jag diskuterat med den gode svärd att den döda stenen läcker ut saker som ger instabilitet i karet??? Mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...