Gå till innehåll

Limtuber som sätter igen


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Ett litet men ack så störande fenomen, lim som stelnar. 

 

Då menar jag såklart i mynningen på tuben. När jag har större tuber på 15gr+ så får jag ofta klippa av toppen på själva limtratten varje gång jag ska använda den, till slut är jag nästa nere på tuben och skalar av, haha! 

 

Finns det någon som känner till vad man kan göra för att undvika detta? ☺️

20220206_223536.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som gammal modellbyggare så upplever jag bästa sättet vara att förvara dem upp och ner (gäller mest mer lättflytande varianter). Cyanoakrylat härdar mha vatten / fukt, genom att ställa dem upp och ned så "borde" (TM) ingen fukt komma åt.

 

Metoden är inte 100 procentig men jag tycker den förlänger livet på flaskorna i alla fall.

 

Vidare inom hobby använder man ju engångstoppar https://www.rynos.se/sv/artiklar/z-end-spets-10st-med-teflonror.html . Billigare än att ersätta hela tuber stup i kvarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-07 at 16:00, RiJo skrev:

Som gammal modellbyggare så upplever jag bästa sättet vara att förvara dem upp och ner (gäller mest mer lättflytande varianter). Cyanoakrylat härdar mha vatten / fukt, genom att ställa dem upp och ned så "borde" (TM) ingen fukt komma åt.

 

Metoden är inte 100 procentig men jag tycker den förlänger livet på flaskorna i alla fall.

 

Vidare inom hobby använder man ju engångstoppar https://www.rynos.se/sv/artiklar/z-end-spets-10st-med-teflonror.html . Billigare än att ersätta hela tuber stup i kvarten.

 

On 2022-02-07 at 13:14, tiomm skrev:

Torkar alltid av öppningen med en bit hushållspapper innan korken åker på igen. Och finns ingen kork sätter jag dit en bit tejp efter avtorkning. Sedan ska man väl försöka förvara tuberna ståendes också.

 

Snyggt! Tack för tipsen, jag brukar låta mina stå med korken uppåt och torkar av dom med hushållspapper innan jag sätter på korken. 

Ska pröva ställa dom med korken ner och även kika på engångstoppar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...