Gå till innehåll

Sjögräs


morphriz

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen!

Jag vet inte om tempererat sjögräs kan tänkas funka, vore intressant att prova. Jag har kollat lite på franska ställen, det finns ett som de länkade till på RC men som inte har börjat skörda från medelhavet än. (är det inte varmt där jämt?) Om ni har nånn skojjig macro liggades i era refuguim så hojta till. Jag har tänkt ha en hel del macro med.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns sjögräs på västkusten i skyddade vikar. (Bandtång, Zostera marina) Jag har för mig att det var ett stort bestånd vid Tjuvkil vid Kungälv för trettio år sedan. Men om det är kvar nu vet jag ju inte. Men salthalten är bara 2.8% ungefär så det blir en lång inkoppning. Men arten går långt upp efter norska kusten så den tål ju salt. Hur långt söderut den går kan jag inte se i min flora men den behöver nästan säkert vinter för att komma till blomning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju inte sett vägarna på karta men man åkte vägen mot Tjuvkilshuvud (tror jag det hette) och tog av till höger till ett sommarstugeområde. Körde man till den vägens ände var man vid vattnet. Sedan gick man efter stranden mot vikens innersta sida. Men Idag misstänker jag att det är tättbyggt villaområde om Tjuvkil ser ut som det brukar runt Göteborg. Men det ligger väl en Småbåtshamn i viken nu. Då var det två bryggor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...